Znamy już nie tylko datę (6-14 lipca 2019 r.), ale i hasło tegorocznej, 12. edycji Gdynia Design Days – „Polaryzacja”. Jak je rozumieć?
Gdynia Design Days to czołowy nadbałtycki festiwal inspiracji oraz praktycznej i wartościowej wiedzy o projektowaniu, prezentujący najnowsze tendencje i dobre praktyki. Program obfitujący w wystawy kuratorskie, wykłady, warsztaty, prelekcje oraz dyskusje, skierowany jest profesjonalistów, przedsiębiorców i entuzjastów designu szukających nowych dróg działania.
Hasło 12. edycji GDD – „Polaryzacja” – daje szerokie pole do interpretacji. Jak je rozumieć? Świat, w którym żyjemy to miejsce starć między indywidualnym interesem a dobrem wspólnym. To teraz silny indywidualizm i galopujący narcyzm spotyka się z przeciętnością, gloryfikującą prostotę i ograniczenie dóbr materialnych. Konsumpcjonizm nie daje się pogodzić z minimalizmem, a uwielbienie piękna i perfekcjonizm z zyskującą zwolenników bezceremonialną brzydotą i niedoskonałością. Wysoka jakość kolekcjonerskich bibelotów, obiektów pożądania wąskiej grupy uprzywilejowanych estetów, stoi w kontrze do masowej produkcji jednorazowych przedmiotów codziennego użytku, płynących wartkim strumieniem prosto z azjatyckich linii produkcyjnych. Wielkie korporacje napędzane siłą masowego pracoholizmu nie znajdują wspólnego mianownika z rosnącą grupą samozatrudnionych freelancerów, których miejsce pracy określa wyłącznie lokalizacja komputera. Influencerzy pochłonięci podnoszeniem wartości rynkowej profilu na Instagramie nie znajdują wspólnego języka z obsesyjnie unikającymi wifi zwolennikami cyfrowej anonimowości.
Polaryzacja to wyraźna rozbieżność, dychotomia poglądów i opinii, rozwarstwienie zbiorowości, podział na przeciwstawne grupy. To proces wywołany różnicowaniem się postaw w obliczu istotnych problemów, w sytuacjach skrajnych, wobec których nie sposób przejść obojętnie. Polaryzacja wyklucza nijakość, niezdecydowanie i brak zaangażowania. Każdy spór może mieć charakter pozytywny lub negatywny, kluczem jest jego efektywne zarządzanie. Tylko dialog wśród osób pewnych swoich przekonań daje możliwość wyznaczenia nowatorskich strategii działania.
– Podczas 12. edycji festiwalu Gdynia Design Days między 6 a 14 lipca 2019 r. w gronie profesjonalistów i miłośników dobrego projektowania wypracujemy wspólnie nowe metody działania w obszarze designu i biznesu dla spolaryzowanej rzeczywistości – zapowiadają organizatorzy festiwalu. – Poszukamy alternatywnych materiałów przyjaznych środowisku, przeanalizujemy możliwości lepszego wykorzystania sztucznej inteligencji z korzyścią dla użytkowników w dobie przeładowania informacjami, zastanowimy się nad przedefiniowaniem pojęć ekonomii wobec polityki, weźmiemy pod lupę ludzkie ciało jako źródło niewykorzystywanych dotąd surowców, a także zadamy sobie pytanie o znaczenie empatii oraz wiedzy o zdrowiu psychicznym i fizycznym istot żywych w designie.
Więcej na: www.gdyniadesigndays.eu