Mediolan 2023 będzie otwarty, zrównoważony i interdyscyplinarny

Najbardziej oczekiwane wydarzenie w świecie designu, 61. edycja Salone del Mobile, zbliża się wielkimi krokami. Zapowiada się mnóstwo nowości i mocny nacisk na jakość. W tym roku odbędzie się też słynne biennale – Euroluce, czyli Międzynarodowa Wystawa Oświetleniowa. Mediolan 2023 odbędzie się w dniach 18-23 kwietnia.

Salone del Mobile. Milano 2023 przyjmuje inną postać. Nowy ogólny układ wystawy jest wstępem do przyszłej ewolucji wystawy Euroluce. Słowa kluczowe tegorocznych targów to: otwartość, zrównoważony rozwój i research.

Organizatorzy koncentrują się na jakości propozycji i treści, a także przyjaznym doświadczeniu dla zwiedzających. Wartość wydarzenia ma być wzbogacająca kulturowo i zawodowo – nowa edycja Salone ma odegrać kluczową rolę w targowej transformacji, aby jeszcze skuteczniej generować wartości, zarówno dla wystawiających się firm, jak i odwiedzających.

Mediolan 2023
Maria Porro, prezeska Salone Internazionale del Mobile, największych na świecie targów designu i wyposażenia wnętrz.

Maria Porro zapowiada Mediolan 2023

Przewodnicząca targów Maria Porro, w wywiadzie z Marianną Guernieri uchyla rąbka tajemnicy i opowiada o bohaterach i wydarzeniach, których nie można przegapić w nadchodzącej edycji. Na pewno należy do niej wystawa oświetlenia Euroluce, którą zaprojektowano jako źródło innowacji zarówno pod względem interdyscyplinarnych treści, jak i dostępności dla gości. Ponadto istotnym tematem nadchodzącej edycji będzie zrównoważony rozwój i szkolenia, z naciskiem na przyszłość i innowacyjność systemu targowego, solidnie zakorzenionego w długoletniej tradycji.

Czego więc możemy się spodziewać po nadchodzących targach Euroluce? Traktując temat oświetlenia w interdyscyplinarny sposób, wydarzenie obejmuje technologię, a także interakcję z architekturą. Będzie więc dużo designu, ale także nauka, sztuka, grafika, fotografia, literatura i architektura.

– Stworzyliśmy „miasto światła”, z przestrzeniami publicznymi i dużymi wystawami. Kuratorem wystawy jest Beppe Finessi wraz z wieloma młodymi kuratorami, jak również goście specjalni i współcześni artyści. Kluczową rolę w projekcie odegra studio Lombardini22 i Formafantasma. Chcieliśmy patrzeć w przyszłość, nie zaniedbując naszych korzeni. To będzie rok zrównoważonego rozwoju – zapowiada Maria Porro.

Wraz z Supersalone rozpoczęto także ścieżkę badawczą poświęconą doborowi materiałów i technik budowy stoisk. Z kolei tematem przewodnim przeglądu młodej twórczości SaloneSatellite, które odbędzie się się w nowej lokalizacji wewnątrz Euroluce – będzie rola szkół i edukacji w sektorze, a także proces, postęp i praktyka.

Magazyn Design Alive

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Ekologia, networking, innowacje

Kiedy Salone del. Mobile powróciły w czerwcu ubiegłego roku, były pierwszymi targami, które przystąpiły do ​​UN Global Compact. W tym roku podjęto za to kroki w kierunku uzyskania certyfikatu ISO 20121. Aby móc uznać Salone za wydarzenie zrównoważone, opracowano szereg zasad i zaleceń dotyczących ograniczenia wpływu na drzewostany.

Ambicją organizatorów jest wspieranie firm i prowadzenie ich przez proces transformacji ekologicznej. Praktyczna pomoc dotyczy zarówno znajdowania funduszy, jak i pozyskiwania zrównoważonych materiałów.

– Salone to czas, w którym firmy prezentują swoje najnowsze innowacje; to epicentrum odkryć, przewidywań i nowych trendów. Jest to również okazja do networkingu i spotkań, co czyni wydarzenie niezwykle żyznym gruntem dla biznesu. W tym roku wielką wartością dodaną będą badania i innowacje, również dzięki wkładowi profesjonalistów z naszego sektora, którzy piszą historię projektowania. To będzie wyjątkowe wydarzenie, którego naprawdę nie można przegapić – podkreśla Maria Porro.

Konferencja prasowa podsyciła ciekawość

Podczas konferencji prasowej Salone del Mobile.Milano 2023, która odbyła się 15 lutego br. Maria Porro zapewniała, że przygotowując tegoroczną edycję, organizatorzy szczególnie wsłuchali się w potrzeby zwiedzających. Aby ułatwić gościom zaplanowanie zwiedzania i znalezienie poszczególnych marek, stworzono lepszą komunikację i system nawigacji. 

Juri Franzosi z mediolańskiego studia architektoniczno-inżynieryjnego – Lombardini22, z entuzjazmem opowiedział o tym w jaki sposób zaprojektowano na nowo układ wystawy Euroluce.

Studio Lombardini22 przeprowadziło dogłębną analizę środowiska targowego oraz potrzeb firm i zwiedzających, po to, aby stworzyć platformę biznesową, zapewniającą komfort i lepszą widoczność dla wystawiających się firm i jednocześnie atrakcyjne wrażenia dla odwiedzających.

Policentryczny projekt zakłada nie tylko jedno centrum, lecz wiele różnych, stawiając na relacje międzyludzkie i naturalną intuicyjną komunikację.

W tym roku Euroluce powraca więc, z zaplanowaną na nowo strukturą. Temat przewodni biennale, wpływ światła na nasze życia i środowisko, zostanie przedstawiony nie tylko poprzez nowe rozwiązania i technologie, ale także unikalne doświadczenia, rozmowy, a także sztukę i fotografię. Fotografka Helene Binet mówiła o tym, jak architekci organizują i wykorzystują światło. „Nie można go dotknąć, ale ma ogromny wpływ na nasze postrzeganie, potrzebujemy światła, żeby zrozumieć świat”.

Marva Griffin, założycielka i kuratorka „SaloneSatellite”, zapowiedziała z kolei, że w tym roku wydarzenie będzie szczególnie skoncentrowane na szkolnictwie i wyzwaniach przyszłości, a jednym z zaproszonych gości będzie włoski rzeźbiarz, projektant i architekt Gaetano Pesce.

Następnie studio Formafantasma przedstawiło swój projekt, Aurore – dużą arenę zaprojektowaną w pawilonie 13, która będzie miejscem konferencji i odpoczynku, przypominającym plac miejski i oferującym impresje na temat światła. Dzięki użyciu recyklingowanego drewna i papieru będzie to również miejsce do rozmów o świetle, nie tylko jako produkcie, ale również naturalnym fenomenie. Podczas spotkań i dyskusji wystąpi tu m.in.: Shigeru Ban, MAD architects, czy Snøhetta.

  Design jest międzynarodowym językiem i podczas targów o wymiarze globalnym mówimy nim do wielu ludzi. Musimy więc nie tylko opowiadać historie związane z designem, ale oferujemy też firmom szansę i możliwość zaczęcia od białej karty i zaprojektowania na nowo swojego contentu. I to samo dotyczy samych targów i ich organizacji. W tym roku mogą się one wylegitymować certyfikatem sustainability – podsumowała Maria Porro.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: