Projektowanie dobrego samopoczucia

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers ze studia A+N to duet projektantek, które łączą technologię hi-tech i rzemiosło, tworząc nietypowe innowacyjne materiały czułe na dotyk. Te zachęcające do interakcji struktury przemawiają do zmysłów, by nawet w niewielkim stopniu pozytywnie wpływać na codzienne samopoczucie. 

Studio A+N wyznaje zasadę „circular future”, która pozwala minimalizować wpływ na środowisko naturalne i zwracać uwagę na każdy etap procesu produkcji.

Jednocześnie przy projektowaniu korzystają z teorii opartych na dowodach naukowych, takich jak Biophilic Design, Attention Restoration i Environmental Enrichment, które pomagają im opracowywać powierzchnie w określony sposób wpływające na zmysły.

Projektantki opracowują nowe materiały i instalacje, w których uwzględniają świadomie wybrane kolory, faktury, zapachy i dźwięki tworzące harmonijną mieszankę bodźców sensorycznych.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Myślenie przez tworzenie

Jak same przyznają, najbardziej inspirują je dwie rzeczy: sztuka – szczególnie tendencja zerowa oraz artyści tacy jak David Hockney i Yayoi Kusama, którzy tworzą swoje własne światy, oraz natura. Ich ulubionym etapem procesu projektowego jest z kolei faza eksperymentów.

– Dużo patrzymy na zjawiska naturalne: jak faluje powierzchnia wody? Jak źdźbła trawy poruszają się na wietrze? Co czujemy, gdy dotykamy różnych powierzchni, np. piasku, czy mchu w lesie – mówi Alissa.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

– Nasz proces projektowania jest bardzo praktyczny. Staramy się tworzyć próbki już na bardzo wczesnym etapie, aby móc je dotknąć i wejść w interakcję. Nazywamy to podejściem „myślenie przez tworzenie”. Często zaskakujemy same siebie nowymi ruchami lub manipulacjami materiałowymi, na które nigdy byśmy nie wpadły, robiąc wszystko „w komputerze” – dodaje Alissa.
 
Projektantki za największą zaletę pracy w duecie uważają po prostu tworzenie razem – dzielenie się niepewnością i stawianie sobie wyzwań w sposób, w jaki nie robiłyby tego w pojedynkę.

Bio Mirror

Prototyp narzędzia służącego do skupienia się na głębokim oddychaniu jest efektem badań nad technologią biofeedback i jej zastosowaniem w życiu codziennym.

A +N koncentrują się na badaniu percepcji stresu w środowisku pracy i życia, testując jednocześnie te elementy środowiska, które mogą go zredukować.

W Bio Mirror nasze własne dane biologiczne, takie jak bicie serca, oddychanie i poziom stresu, są mierzone przez bioczujniki i przekładane na namacalne, ruchome struktury, które reagują na nasz dotyk.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Projektantki wspólnie z grupą badawczą Future Everyday z TU/Eindhoven opracowały i prototypowały koncepcję narzędzia. W późniejszych etapach razem z  Virtual Reality Design Methods Lab rozwijały projekt przy użyciu wirtualnej rzeczywistości, po to, aby pracować w sposób wydajny, nie wymagający użycia materiałów.

Artystkom zależy na tym, aby pomysł Bio Mirror znalazł się w miejscach, w których wiele różnych osób może go doświadczyć i czerpać z niego korzyści, na przykład w dużych biurach – miejscach, w których zazwyczaj spędzamy najwięcej czasu.

Duet przewiduje stworzenie sensorycznych pokoi wypoczynkowych, w których można poświęcić chwilę dla siebie, zrelaksować się i naładować akumulatory.

Obecnie Alissa i Nienke rozwijają narzędzie Bio Mirror w kierunku instalacji oświetleniowej. Testują je w warunkach szpitalnych oraz w dwóch szkołach średnich. 

The Sun Show

Projekt innowacyjnych żaluzji okiennych stworzonych do sali konferencyjnej holenderskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury i Nauki zaczął się od papierowej próbki, która nakierowała projektantki na pomysł z reagowaniem powierzchni na natężenie światła. 

Instalacja składa się z czterech tkanych, tekstylnych paneli, których mniejsze elementy uruchamiane przez czujniki światła, otwierają się i zamykają w rytmie oddechu, regulując światło słoneczne wpadające do pomieszczenia.

Łącząc rzemiosło z technologią, projekt jest wysoce wyrafinowany i szczegółowy: tkane powierzchnie miejscami są przezroczyste, dzięki zastosowaniu specjalistycznej bezbarwnej przędzy, a wycięcia są utrwalone przez kolorowe hafty.

 

Surface of Sound

Interaktywna instalacja, która dociera do zmysłów i zachęca do eksploracji otoczenia. Po zbliżeniu się lub nawet delikatnym dotknięciu tej trójwymiarowej powierzchni ujawniają się różne dźwięki, a instalacja ożywa niczym instrument, na którym mogą grać widzowie.

Aktywacja zmysłów pozwala na uwolnienie się od niekończącej się bieganiny pracy i umożliwia ponowne wejście do przestrzeni zawodowej ze świeżym spojrzeniem.

Podczas pracy nad projektem Alissa i Nienke współpracowały z psychologiem zmysłów i przestrzeni oraz bazowały na teoriach naukowych poruszających temat dotyku, wzroku i słuchu, w celu wzmocnienia doświadczeń zmysłowych.

Projekt powstał we współpracy z Jesse Kirschner (technologia) oraz Onno Kortland & Eric van de Lest (dźwięk).

Z podmuchem wiatru

Przypominający niebo z kępkami chmurek (cirrocumulus floccus), projekt Cc Flo tworzy intrygującą powierzchnię, reagującą na ruch powietrza. Każdy podmuch wiatru wprawia ją w falowanie i zaprasza do interakcji.

Cc Flo zbudowana jest z modułowych paneli ściennych i może pokrywać dowolne ściany. Rozmiar modułowych paneli jest dowolny, aby łatwo można było dopasować je do konkretnego miejsca.

POP – metalowe ekrany do wnętrz

W tym projekcie projektantki obrały za cel przekształcenie materiału z blachy stalowej we wzbogacającą „skórę” dla wnętrz architektonicznych. Metalowe ekrany powstały za pomocą zaawansowanej metody grawerowania. 

POP jest efektem współpracy z Caino Design w ramach projektu partnerskiego Worth.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Fringes & Floats

Kolekcja innowacyjnych, tkanych okładzin ściennych do zastosowania we wnętrzach na różną skalę jest połączeniem delikatnej namacalności i zaawansowanej technologicznie produkcji.

Bogata gama struktur jest wynikiem projektu badawczego, który sprawdza możliwości technologii tkania 3D. Powstał on we współpracy z EE Exclusives, holenderską firmą dziedzictwa kulturowego założoną w 1900 roku i jedną z pierwszych holenderskich firm, które otrzymały certyfikat  Step-by-OEKOTEX. Projekt podkreśla zrównoważony rozwój jako kluczowy czynnik społeczno-ekonomiczny, który zgrabnie przechodzi od zielonej energii do łańcuchów produkcyjnych w wysoce szczegółowym tkaniu.

A+N mówią o tym najlepiej: „Piękne jest to, że można odkryć każdą pojedynczą przędzę, im bardziej się ją przybliża. Zaprojektowane przez nas wzory oddają hołd, zaawansowanemu technologicznie procesowi produkcji”.

W celu rozwinięcia projektu projektantki opracowały wystawę online kolekcji wraz z uznanym studiem fotograficznym Scheltens & Abbenes, aby przenieść to, co fizyczne do sfery cyfrowej.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Mirabilia

Okleina ścienna Mirabilia tworzy swoisty element zabawy, z którym wchodzi się w interakcję poprzez dotyk.

Innowacyjną, trójwymiarową powierzchnię tworzą warstwy z wyciętymi wzorami. Bawiąc się tymi warstwami, ich kolorami i wzorami, Mirabilia łapie światło i wiatr, przekształcając ściany w żywe struktury, które pobudzają wyobraźnię.

Mirabilia jest wykonana z bardzo wytrzymałego, certyfikowanego na poziomie B1 materiału tekstylnego z powłoką biobójczą. Jest wodoodporna, łatwa do czyszczenia i może być stosowana bezpośrednio na ściany lub inne powierzchnie.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Dangling Mirror

Niczym falująca powierzchnia wody, Dangling Mirror porusza się, odbija i wydaje się tańczyć. Materiał zbudowany jest z wiszących kwadratów ze stali nierdzewnej, które są tak cienkie, że powierzchnia reaguje na przepływ powietrza, jednocześnie zniekształcając odbicie. Modułowe panele można łączyć, tworząc dowolną powierzchnię lub strukturę.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Alissa + Nienke

Alissa + Nienke (A+N) tworzą innowacyjne powierzchnie od 2014 roku. Po poznaniu się na Design Academy Eindhoven Alissa van Asseldonk (ur. 1988, Eindhoven) i Nienke Bongers (ur. 1988, Arnhem) założyły własne studio. Ponieważ dobre samopoczucie stało się coraz większym problemem w dzisiejszym społeczeństwie, celem A+N jest projektowanie produktów wnętrzarskich, które przemawiają do zmysłów i wzmacniają indywidualne zdrowie i szczęście.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Lex Pott: Uwielbiam nicnierobienie

Być niezależnym

Amsterdam | 14 maja 2015

Lex Pott dla "Design Alive": - Nigdy nie zabieram pracy do domu.