Draga Obradovic i Aurel K. Basedow, w swoim atelier nad jeziorem Como tworzą kolekcjonerskie przedmioty zrodzone z nieustannego napięcia między sztuką i designem oraz ich wzajemnego przyciągania.
On jest artystą pochodzenia niemieckiego, ona projektantką pochodzenia serbskiego, oboje zaś uważają się za artystów-rzemieślników, którzy po drodze spotkali się z designem we Włoszech.
– Urodziliśmy się jako artyści i po części rzemieślnicy, a potem po drodze zostaliśmy projektantami… a może nigdy nimi nie byliśmy! Nie lubimy się za bardzo definiować – zaznacza Aurel.
Draga przyjechała z Jugosławii do Włoch w 1984 roku, mając 20 lat. Chciała zdobyć roczne doświadczenie na Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, okazało się jednak, że uczelnia nie zaakceptowała wcześniejszych dwóch lat na Akademii w Belgradzie, musiała więc zostać we Włoszech na dłużej. Czas mijał i ostatecznie pozostała tu na zawsze.
Aurel wyjechał z Niemiec z czysto romantycznego powodu – decyzję o przyjeździe do Włoch podjął, jak twierdzi, pod wpływem dźwięku kołujących jaskółek i zapachu morza w Vernazzy w Ligurii. Kiedy miał 26 lat, zrobił praktykę stolarską, spakował samochód i przyjechał do Florencji.
Draga Obradovic i Aurel K. Basedow otworzyli swoje studio Draga & Aurel 10 lat temu. Koncentrują się na odzyskiwaniu i reinterpretacji mebli: krzeseł i stołów.
Pierwotnie używali do tego specyficznych materiałów: ręcznie malowanych tkanin i żywicy. Tak powstała ich kolekcja Heritage. Z biegiem czasu przeszli od pokrywania powierzchni żywicą do tworzenia z niej autorskich przedmiotów.
– Jesteśmy jednocześnie twórcami i producentami, to jest nasza główna siła. Praca z żywicą to długi i trudny proces, pracujemy nad nim samodzielnie w naszym magazynie w Como – mówi Aurel.
Oboje mają zacięcie do eksperymentów z formą i nietypowymi materiałami. Malują, projektują wnętrza i tworzą instalacje. W ich pracach wyraźne są nawiązania do historii designu, sztuki i architektury – uwielbiają je kodować w projektach i w ten sposób opowiadać o nich swoim odbiorcom.
Za przedmiotami sygnowanymi przez Dragę i Aurela zawsze kryje się jakaś historia. Punktem wyjścia dla ich projektów jest często przywracanie mocy zapomnianym trendom.
W lampach metakrylanowych pojawiają się np. nawiązania do kosmicznej architektury Googie z lat 50. XX wieku, która przez 15 lat była bardzo popularna, aby szybko stać się brzydką i zapomnianą. Jednak po pewnym czasie znów stała się kultowa.
– Fascynuje mnie kontekstualizowanie obiektów i odnoszenie ich do historycznych artefaktów. Tak jest też w przypadku naszych lamp Judd, które nawiązują do minimalizmu Donalda Judda i zostały tak przez nas nazwane na jego cześć – dodaje Aurel.
Draga & Aurel
Marka założona w 2007 roku nad jeziorem Como. Draga Obradovic i Aurel K. Basedow obecnie zatrudniająca około 20 pracowników w dwóch lokalizacjach: w salonie z biurem i studiem kreatywnym oraz w magazynie, w którym powstają realizacje. Właściciele rozpoczęli działalność od renowacji i odzysku nowoczesnych mebli, a dziś tworzą kolekcjonerskie meble i obiekty oraz projektują wnętrza. Współpracują z takimi firmami jak Baxter, Wall & Deco i Anthropologie. Ich najnowsze prace były wystawiane w Nomad Venice i Nomad St. Moritz.