Dreamers. Nowa kolekcja marki Hawrot

Joanna Hawrot swoim znakiem rozpoznawczym uczyniła autorskie kimona, a także wyjątkowe kooperacje z artystami. Właśnie zaprezentowała kolekcję Dreamers, inspirowaną twórczością Bownika i stworzona we współpracy z jubilerem-kolekcjonerem Tomkiem Wichrowskim. Kampania kolekcji powstała w Szuminie, w domu Oskara i Zofii Hansenów, którym opiekuje się Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Joanna Hawrot ma już w swoim portfolio siedemnaście kolekcji, z czego aż sześć powstało w kooperacji z artystami. Tematem najnowszej – Dreamers, jest miłość. – To chyba najbardziej osobista z moich kolekcji, eksponująca moje doświadczenia. Miałam potrzebę zrobienia projektu o uczuciach. Cały proces jej tworzenia był poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, jak odwrócić wektor straconej miłości, szaloną, aczkolwiek niespełnioną potencjalność wykorzystać jako siłę twórczą i transformacyjną – mówi projektantka. 

Sesja zdjęciowa zrealizowana z Kasią Bielską odbyła się w Szuminie, w domu zaprojektowanym i zamieszkałym przez parę architektów – Oskara i Zofię Hansenów, uznawanym za manifest Formy Otwartej i wpisanym na listę Iconic Houses Network.

Dom Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie. Słynna polska archikona

 

Kolory utraconej miłości

– Trudno sobie wyobrazić lepszą scenerię do mojej wizji – mówi Joanna. – Dom budowany od 1968 roku, wygląda, jakby gospodarze właśnie z niego wyszli. Wykorzystaliśmy tę zahibernowaną w czasie przestrzeń życia pary kochanków, przyjaciół i twórców, wypełnioną śladami ich obecności, by na tej podstawie stworzyć współczesne love story. To miejsce, tak japońskie w swoim nastroju, zbudowało nowy kontekst dla kolekcji. Weszliśmy do muzeum miłości, a takie zaproszenie wysyłam kolekcją Dreamers do każdego, kto wciąż nosi w sobie podobne historie.

Ważną inspiracją stał się dla projektantki cykl fotograficzny „Kolory straconego czasu” Bownika. Ze zdjęć przedstawiających wymarłe gatunki ptaków wyabstrahowała trzy kolory, które stały się fundamentem i osią jej opowieści. Na ubraniach, jako gradientowe plamy reprezentujące odcienie różnych stanów emocjonalnych pojawiają się czerwień, kobalt i limoncello. Kolory symbolizują szaloną pasję miłości, gorycz i żal utraty oraz światło, które tworzą pozytywną klamrę narracji.

Magazyn Design Alive

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Proces myślenia o kolekcji Joanna zaczęła od listów miłosnych, czerpiąc także z innego cyklu Bownika — „Opłatków” i rysunków wykonanych długopisem.  Elementem dopełniającym kolekcję jest biżuteria stworzona przez Tomka Wichrowskiego. Jako znawca zarówno historii, jak i technologii wykonywania biżuterii zaproponował formy i modele, które tłumaczą proces miłosnej straty na język form i kamieni.

Joanna Hawrot wprowadza do polskiej mody kulturę orientu, a także nową kategorię: wearable art. Sztuka do noszenia przełamuje granicę między funkcjonalnym ubiorem a kolekcjonerskim obiektem, wyprodukowanym w limitowanej edycji.

Joanna Hawrot 

Serca, perły i łańcuchy

– Jako kanwę do wyrażenia założeń kolekcji wybrałem nawiązanie do georgiańskiej biżuterii romantycznej, a konkretnie XVIII i XIX-wiecznych tokenów miłości – popularnych na wyspach brytyjskich ozdób nazywanych Lover’s Eyes (Oczy Kochanków). W naszej serii portrety oczu sprowadziłem do wykonanych tradycyjnymi technikami złotniczymi srebrnych medalionów. Obok symbolicznych wyobrażeń oczu pojawiają się także serca. Ich przedstawienia zaczerpnąłem ze starej hermetycznej księgi, gdzie ukazano mistyczne serce w najróżniejszych sytuacjach: uskrzydlone, skute łańcuchami, ukoronowane czy oplecione ciernistymi pędami. Główną ozdobę kolekcji stanowią perły – w oczywisty sposób nawiązujące do łez. Wszystkie egzemplarze wybraliśmy z Joanną osobiście. Dopełnieniem historii stały się łańcuchy, symbolicznie nawiązujące do więzów. Wykonane ręcznie ze srebra i wykończone satynowo są zaopatrzone w małe serduszko z inicjałami H+TW, co stanowi zabawne nawiązanie do rytych na drzewach deklaracji miłości – opowiada Wichrowski. 

W kolekcji Dreamers znajdziemy linię kobiecą i męską, ale podział ten jest jedynie umowny. Nowością są wydruki na naturalnych tkaninach – jedwabiu i wiskozach i nowe modele kimon, koszul, sukienek i spodni.

Mój kosmos przeniosłam do lasu

Joanna Hawrot

Projektantka Joanna Hawrot od lat tworzy w nurcie wearable art – sztuki do noszenia. Twórczyni artystycznych performance’ów z pogranicza mody i sztuki, realizujących filozofię – From fashion to art.  Flagowym modelem marki jest kimono, interpretowane w kontekście ilustracji, malarstwa i nowych technologii. Projekty Hawrot to formy artystycznej ekspresji, poruszające się między funkcjonalnością ubrania a unikatowością dzieła sztuki. Marka w swojej twórczości pozostaje wierna japońskiej estetyce polaryzacji – polegającej na wyrażeniu maksymalnej ilości treści w minimalnej formie. W kolekcjach sięga do orientalnych inspiracji, przenosząc kulturę i tradycję Azji w przestrzeń nowoczesnej, europejskiej metropolii.

 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Jaka piękna strata

Jaka piękna strata

Warszawa | 18 września 2022

Paweł Bownik w rozmowie z „DA” o swoich inspiracjach i ostatniej wystawie