Karol Śliwka. Genialny grafik w filmowej opowieści

Znane są jego prace, ale nie on sam. Kto bowiem nie zna logo banku PKO BP czy znaku graficznego Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych lub emblematu wieńczącego niegdyś popularną wodę toaletową dla mężczyzn Wars? Ojcem tych prac jest zmarły przed pięciu laty grafik użytkowy. Teraz powstał o nim film „Znaki rozpoznawcze Karol Śliwka”, który można zobaczyć za darmo na VOD!

Autorką filmu „Znaki rozpoznawcze. Karol Śliwka” jest Izabela Fatalska. Postanowiła ona pochylić się nad życiorysem twórcy niemal anonimowego dla zbiorowej świadomości.

Karol Śliwka uważany jest za jednego z kilku najlepszych grafików na świecie. Jego genialne grafiki użytkowe do dziś obecne są w codziennym użyciu i niemal każdego dnia mamy z nimi kontakt. Czy był drugi taki artysta, z którego twórczością spotykalibyśmy się na co dzień i to nie w galeriach sztuki, ale np. na spacerze w mieście?

„Znaki rozpoznawcze Karol Śliwka” jest właśnie filmem o geniuszu, którego nazwisko tylko dla garstki fanów zainteresowanych tematem nie brzmi enigmatycznie.

Twórcę cechowała ponadprzeciętna inteligencja symboliczna. W kompletnie trudny do zrozumienia sposób wnikał do świadomości odbiorców. Odczytywał, jak sami byśmy chcieli widzieć znaki mające być wizytówkami produktów czy przedsiębiorstw.

Magazyn Design Alive

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

To chyba właśnie jest tajemnicą tego, że znaki Karola Śliwki są tak doskonale rozpoznawalne. Jednocześnie mają swój trudny do opisania urok. Dla wielu z nas noszą znamiona kultowości.Film opowiada o trudnym dzieciństwie przyszłego grafika i jego skomplikowanych losach podczas wojny. Wtedy stracił oko. Mimo to nie pogrzebał swoich marzeń o malarstwie i sztuce.

Co sprawia, że wśród wielu znaków, które znajdują się w przestrzeni publicznej, jedne zapamiętujemy, a o innych szybko zapominamy? Czy na pewno potrzebujemy ładnych opakowań, etykiet i plakatów?

Jaką wartość ma projektowanie użytkowe i czym jest kultura wizualna? Kim był człowiek, który urodził się w 1932 roku na Śląsku Cieszyńskim w niewielkiej wsi Harbutowice pod Skoczowem na Śląsku, w rodzinie luterańskiej jako drugie dziecko Pawła i Marianny z Wojnarów? Co inspirowało tego znakomitego mistrza znaku, Karola Śliwkę, którego prace miały wpływ na codzienność kilku pokoleń? – na te właśnie pytania odpowiadają autorzy filmu „Znaki rozpoznawcze Karol Śliwka”.

Legendarny polski grafik Karol Śliwka

– Skarbonka PKO, Instytut Matki i Dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne — to tylko przykłady z ponad 400 znaków graficznych, jakie stworzył przez 60 lat, jednocześnie kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej. Zaprojektowane przez Karola Śliwkę opakowania m.in.: czekolady Wedla, herbatników Jutrzenki, legendarnego proszku do prania „Bis”. Również papierosów Giewont czy pudełka kosmetyków Wars, do dziś budzą entuzjazm wśród ludzi, którzy pamiętają czasy PRL-u.

Choć wiele jego projektów nadal funkcjonuje w przestrzeni publicznej i w świadomości kolejnych pokoleń, to on sam jako ich autor wielokrotnie pozostaje anonimowy.

Historia jego życia to lekcja o szukaniu własnej drogi, gdy się czegoś bardzo chce oraz o artyście uznawanym za legendę polskiej grafiki i człowieku z wielkim dystansem do siebie – czytamy w opisie filmu.

„Znaki rozpoznawcze. Karol Śliwka” – to absolutnie obowiązkowa pozycja dla każdego, kto choć w drobnym stopniu interesuje się polskim designem.

„Znaki rozpoznawcze Karol Śliwka” 

Przyszedł na świat 16 października 1932 roku w miejscowości Harbutowice. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pierwszym zawodowym sukcesem było uczestnictwo w ogólnopolskim konkursie na projekty graficzne opakowań papierosów, który odbył się w 1957 roku. Zdobył wówczas pierwszą nagrodę za projekt opakowania papierosów o nazwie „Syrena”.

W roku 1969 Karol Śliwka został uhonorowany Złotym Medalem na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach za projekt zatytułowany „Październik-miesiącem oszczędności”, który wykorzystywał jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli w Polsce — znak PKO BP. Karol Śliwka, utalentowany grafik, odszedł 10 września 2018 roku w Bielsku-Białej.

Jego wyjątkowe projekty nadal stanowią część przestrzeni publicznej, a jego twórczość wciąż inspiruje kolejne pokolenia projektantów.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Twórca kultowych logotypów z czasów PRL doczekał się dużej wystawy prezentującej cały jego dorobek

Karol Śliwka

Gdynia | 24 czerwca 2018

Twórca kultowych logotypów z czasów PRL doczekał się dużej wystawy.

10 lat minęło… [zdjęcia]

10 lat minęło…

Cieszyn | 3 marca 2015

Zamek obchodził w dniach 27 luty-1 marca swoje 10. urodziny.