Tam, gdzie ludzie doświadczają przestrzeni jest miejsce na markę Knoll. Jest to firma zbudowana na przekonaniu, że kiedy meble trafnie nawiązują do architektonicznego otoczenia, a wnętrza stanowią harmonijne następstwo form i wykończeń, powstaje przestrzeń, w której ludzie chcą przebywać.
Od 1938 roku firma Knoll rewolucjonizuje sposób, w jaki ludzie doświadczają wnętrz biurowych, hotelowych i mieszkalnych, przodując w trzech obszarach: kompleksowe planowanie projektu, współpraca projektantów, wybór kolorów, materiałów, wykończeń.
Aby zrozumieć korzenie tych trzech obszarów działania marki, nie można pominąć dwóch legendarnych instytucji – szkoły Bauhaus i Cranbrook Academy of Art oraz duetu projektantów: Hansa i Florence Knoll.
Wpływ Bauhausu na markę Knoll
Pierwsza na świecie szkoła nowoczesnego projektowania – Bauhaus, została założona w 1919 roku przez architekta Waltera Gropiusa w Weimarze w Niemczech. Gropius starał się zjednoczyć twórcze wysiłki sztuki, designu i przemysłu, aż stały się, jak to określał, „nierozłącznymi elementami nowej architektury”. Projektanci, którzy poznali się w Bauhasie, oraz idee, które przywieźli do Stanów Zjednoczonych, wywarły głęboki wpływ na markę, jaką stał się Knoll.
Wypędzeni z Niemiec przez nazistów w latach trzydziestych XX wieku Walter Gropius i projektant Bauhausu Marcel Breuer otworzyli biuro w Massachusetts w USA, a Ludwig Mies van der Rohe – dyrektor Bauhausu był, przez ponad dekadę, szefem architektury w Instytut Technologii Illinois (IIT).
Florence Knoll, która wówczas nosiła jeszcze nazwisko Schust, odbywała staż w biurze Gropiusa i Breuera oraz studiowała architekturę w IIT, gdzie Mies był wpływowym mentorem. To właśnie on wraz z Gropiusem i Breuerem zaszczepił w niej na całe życie wiarę w zasadę Total Design, czyli projektowania, które nie dotyczy pojedynczych obiektów, ale zakłada tworzenie „architektury totalnej”.
Silne relacje między Florence Knoll a jej mentorami trwały przez długi czas jej kariery i to właśnie ona włączyła projekty mebli – krzesło Barcelona autorstwa Miesa van der Rohe i krzesło Wassily autorstwa Breuera – do portfolio Knoll. Są one nadal bestsellerami marki.
Cranbrook Academy of Art – wciągające, kreatywne doświadczenie
Podobnie jak Bauhaus, Cranbrook Academy of Art w Michigan w USA została pomyślana jako wciągające doświadczenie, w którym artyści mogą żyć, uczyć się i dzielić.
Do tych kreatywnych twórców zaliczał się syn Eliela, Eero Saarinen, a także Harry Bertoia, Ralph Rapson, Charles Eames, Ray Kaiser (później Ray Eames), Florence Knoll i wielu innych. Relacje, które nawiązali i umiejętności, które rozwinęli w Cranbrook, stały się podstawą błyskotliwych karier, które ukształtowały i nadal kształtują świat, w którym żyjemy.
Przyjaźnie te zaowocowały także twórczą współpracą z firmą Knoll, dzięki której powstały jedne z najbardziej pożądanych kolekcji mebli na świecie, w tym kolekcja Pedestal Collection i Womb Chair Eero Saarinena oraz kolekcją krzeseł drucianych Harry’ego Bertoi, dla której inspiracją były jego studia rzeźbiarskie w Cranbrook.
Jak Florence i Hans stworzyli kultową markę
Wkrótce po przeprowadzce do Nowego Jorku, gdzie rozpoczynała karierę w architekturze, Florence Schust poznała Hansa Knolla. Młody, niemiecki biznesmen właśnie założył firmę meblarską.
Marka od początku podchodziła do przestrzeni w innowacyjny sposób. Zakładając w 1946 roku rewolucyjny odział Planning Unit (Jednostka Planowania), Florence Knoll wprowadziła do wnętrz nowoczesne koncepcje efektywności, planowania przestrzeni i kompleksowego projektowania. Zdefiniowała także standardy współczesnych wnętrz korporacyjnych powojennej Ameryki, w tym gigantów – IBM, General Motors i CBS.
Florence i Hans wspólnie prowadzili firmę w latach 1943–1955. Po tym, kiedy Hans zginął w wypadku samochodowym, Florence przez 11 lat samodzielnie kierowała firmą. To właśnie w tym czasie miała miejsce ogromna ekspansja i sukces, a brand zyskał wpływowe miejsce w nowoczesnym designie. Florence przeszła na emeryturę w 1965 roku. Jej wkład w markę Knoll, krajobraz biur korporacji i rozwój modernizmu w Ameryce jest nie do przecenienia.
Kompleksowe planowanie projektu
Ludwig Mies van der Rohe uważał, że piękne tło powinno podkreślać „postać w przestrzeni”. Eliel Saarinen uczył swoich uczniów w Cranbrook, że meble powinny być projektowane tak, aby uzupełniały architekturę, a nie z nią konkurowały.
Jednym ze sposobów, w jaki osiągnęła sukces, było założenie Jednostki Planowania Knoll. Rygorystyczne badania i analiza potrzeb każdego klienta, pozwalały jej na zdefiniowanie wzorców użytkowania i hierarchii w firmie. Na tej podstawie Florence Knoll prezentowała kompleksowy projekt oparty na zasadach modernizmu i pięknie wykonany w charakterystycznym stylu.
Dział planowania zrewolucjonizował amerykańskie środowisko biznesowe, a filozofia Florence, zgodnie z którą projekt powinien uwzględniać kontekst całej przestrzeni, jest mottem marki Knoll do dziś. Kompleksowe podejście do wnętrz dotyczy także produktów, które zaprojektowano tak, aby tworzyły ze sobą spójną całość, zachowując jednocześnie niezależność. Kiedy Knoll projektuje produkt, bierze pod uwagę holistyczne i emocjonalne przesłanki, a przede wszystkim uwzględnia relacje między ludźmi, produktami i architekturą. Rezultatem jest harmonijny Total Design.
Współpraca z najlepszymi projektantami
Od chwili założenia Knoll z pasją poszukuje najbardziej kreatywnych i innowacyjnych projektantów, architektów i artystów. Rekrutując ich do współpracy, Florence Knoll odegrała kluczową rolę w kształtowaniu niezrównanego portfolio produktów.
Akademia Cranbrook współpracowała z Eero Saarinenem i Harrym Bertoią, a dzięki bliskim relacjom Florence z Ludwigiem Miesem van der Rohe – Knoll zaczął produkować meble nie tylko własnych projektów, a także innych projektantów Bauhausu.
Jak powiedział Warren Platner: „Klasyka to coś, co za każdym razem, gdy na to patrzysz, akceptujesz, taką, jaka jest i nie widzisz możliwości jej ulepszenia”. Dotyczy to kolekcji, które Platner zaprojektował dla firmy Knoll w latach 60. XX wieku, a także przyszłych premier najjaśniejszych gwiazd designu.
Kolor, materiał, wykończenie (CMF)
Florence Knoll rozumiała, że oferowanie dobrze dobranej gamy kolorów, materiałów i wykończeń będzie miało fundamentalne znaczenie dla partnerstwa pomiędzy Knoll a społecznością projektantów. W 1947 roku wraz z Hansem założyła Knoll Textiles i zatrudniła Marianne Strengell, szefową Działu Tkaniny w Cranbrook. Jej zadaniem było opracowanie tapicerki dostosowanej pod względem jakości i wzornictwa do typów mebli produkowanych przez Knoll.
Kolekcja znacznie się rozrosła i obecnie obejmuje ponad 2 tys. materiałów – w tym wyselekcjonowane tkaniny, skórę, filc, korek, a także setki kamieni, fornirów, wykończeń metalowych, kolorów farb i laminatów. To bogate portfolio opcji CMF daje klientom możliwość stworzenia dla siebie mebli Knoll idealnie dopasowanych do każdego wyjątkowego wnętrza, a także możliwość doświadczania wielowarstwowej, tonalnej i teksturalnej gamy materiałów w całym otoczeniu.
To właśnie sprawia, że Knoll jest rozstrzygającym graczem, wspierającym wizję każdego klienta. Niezależnie od tego, czy chodzi o biuro korporacyjne, przestrzeń publiczną czy rezydencję, efektem jest elegancki i trwały Total Design.