Magda Jurek prezentuje najnowszą kolekcję POLA. Seria ceramicznych kompozycji nawiązuje do modernistycznej idei integracji sztuk. Projektantka nie byłaby sobą, gdyby nie zagrała tu swoim znakiem rozpoznawczym, mocnym kolorem.
Na otwartej w Warszawie wystawie zaprezentowano kilkanaście prac Magdy Jurek. Jest to seria kompozycji ceramicznych zamkniętych w formy obrazów, dla których inspiracją była monumentalna sztuka ceramiczna epoki modernizmu oraz eksperymenty formalne op-artu. Nazwa – POLA odnosi się do pól geometrycznych, obszarów działania twórczej interwencji.
Artystka i projektantka rozwija swój oparty na kolorze język plastyczny, używając medium, jakim jest ceramika. Prezentowane na wystawie obrazy to jednocześnie zapowiedź przyszłych wielkoformatowych prac. Łączą w sobie projektową dyscyplinę i artystyczną intuicję Magdy Jurek, malarki po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Przyjemność z niekończących się wariacji
Kompozycje z ceramicznych płytek grają zarówno kolorem jak i wielowymiarowością. W geometryzujących, reliefowo opracowanych powierzchniach odbija i załamuje się światło. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają zmysł dotyku. Ręcznie szkliwione moduły podkreślają głębię i intensywność kolorów.
Kompozycje emanują swobodą i radością tworzenia, ale jest w nich także dyscyplina i precyzja, szczególnie widoczna w gradientowych przejściach szkliw, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. W ceramice, w której barw przed wypaleniem nie widać, jest to działanie wymagające doskonałego warsztatu i malarskiej wyobraźni.
W ceramicznych obrazach na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego znajdziemy nawiązania do twórczości Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego. Sama idea kolekcji odzwierciedla natomiast fascynację ceramikiem Bolesławem Książkiem.
Preludium do architektonicznej skali
Prezentowane na wystawie obrazy można traktować jako preludium do przyszłych wielkoformatowych prac – kompozycji w architektonicznej skali. Kompozycje zostały pomyślane tak, aby można było je budować w skali dopasowanej do potrzeb danej przestrzeni.
Ważną rolę w ich produkcji odgrywała założona w 1947 roku Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” w Łysej Górze. Pod auspicjami Cepelii i kierownictwem artystycznym ceramika Bolesława Książka, powstawały tu dzieła ceramiczne dla przestrzeni publicznych, projektowane przez ówczesnych artystów. Odporne na warunki atmosferyczne, tańsze w produkcji i lżejsze od okładzin kamiennych, a jednocześnie zapewniające trwałe i świetliste barwy, zdobiły fasady i wnętrza powojennych urzędów, hoteli, restauracji, kin czy budynków sanatoryjnych.
Kolekcja POLA została nagrodzona w plebiscycie Must Have ŁDF 2024.
Magda Jurek
Artystka i projektantka, założycielka marki Pani Jurek. Absolwentka malarstwa na warszawskiej ASP. Wyznawczyni koloru, tropicielka zaskakujących połączeń barwnych. Projektuje przedmioty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. Od kilku lat jej działalność skupia się wokół ceramiki. W 2023 roku założyła manufakturę ceramiczną w Grójcu. Lubi przedmioty wykonane rzemieślniczo lub ręcznie. Uważa, że używanie ich jest formą rozmowy, spotkania z tym, kto je wykonał. Magda Jurek to laureatka Mazda Design Award oraz Design Alive Awards w kategorii Kreator.