Małgorzata Żmijska
Nagrody za
kreatywne
myślenie
Aktualności
Laureaci
Animator 2014
Michał Kubieniec, Dominik Tokarski
twórcy konceptu Geszeft
Geszeft to sklep i kawiarnia w centrum Katowic zainicjowany przez duet Kubieniec i Tokarski. Koncepcja skupienia przedmiotów „naznaczonych Śląskiem” okazała się nośna i chciana. Całość została spięta prostą ideą „zrobienia dobrego geszeftu”. Co więcej, panowie wychodzą „poza adres” i podczas kulturalnych imprez również sprzedają towar. Ku uciesze wielu.
Strateg 2014
Michał Wójcik
prezes Bytom S.A.
Kreator 2014
Megi Malinowska, Filip Ludka, Tomek Kempa
projektanci Tabanda
Ich wigor projektowy jest znany od dawna. Do niego, sukcesywnie dochodzą: dojrzałość, doświadczenie i doświadczanie. Na tym ostatnim trio z Trójmiasta oparło koncept Strefy Testów przygotowanej na Łódź Design Festival. Miejsce, gdzie można było wpierw poznać, a potem użyć. Zrobili to, z czym dotąd nie potrafił zmierzyć się nikt w atrakcyjny i prosty sposób.
Wyróżnieni
Karolina Bołądź, Tomasz Drosio, Rafał Tomasiak
zespół Zortrax
Pierwsza na polskim rynku firma sprzedająca autorską drukarkę 3D Zortrax. Proces jej projektowania i produkcji był możliwy dzięki finansowaniu za pomocą portalu Kickstarter, gdzie odnieśli spektakularny sukces. Urządzenie zostało docenione przez technologicznego giganta – Dell zamówił pięć tys. sztuk drukarek od polskiego start–upu z Olsztyna.
Nominacje Strateg
M. Hajduk–Dębowska, M. Szczurek, P. Dębowski
założyciele Wydawnictwa Karakter
Na kolejne książki ich wydawnictwa czeka się z utęsknieniem. Wyważone w formie, która nie przyćmiewa tego, co istotne. W tym roku wydali: „Pełnię architektury”, „B jak Bauhaus”, ale też to, co najcenniejsze: autorski album „Dom jako forma otwarta. Szumin Hansenów”. Zbiór prawdziwych w każdym calu zdjęć obecnego stanu rezydencji pary polskich architektów.
Igor Klaja
prezes OTCF, twórca marki 4F
Zaledwie w cztery lata stworzył markę sportowych ubrań. Trzykrotnie ubrał polskich olimpijczyków i całe masy Polaków, którzy znaczek 4F noszą dumnie. Marka zaistniała też na wybiegu Fashion Philosophy, gdzie pokazała, że sportowy strój może wyrażać więcej niż tylko wygodę i najnowszą technologię. Klaja wie, co robi, bo sam jest zapalonym sportowcem.
Łukasz Kostka, Jakub Krzych
założyciele Estimote
Swój start–up, jeden z niewielu polskich w Dolinie Krzemowej, oparli na autorskiej technologii iBeacon. Niewielkie „fasolki” przez Bluetooth 4.0 przekazują na smartfony informacje dedykowane osobom w ich pobliżu – od dostępności chcianego rozmiaru bluzki, która właśnie nam się spodobała, do przypomnienia o zażyciu tabletki chorym na Alzheimera.
Klara Kowtun, Antonina Samecka
twórczynie marki Risk Made in Warsaw
Pomysł na biznes: robić to, co się kocha i to, co pokochają inni. Bardzo skuteczny, bo ludzie w riskowych ubraniach pozdrawiają się na ulicy. Marka z klientem jest bardzo blisko, co widać w każdym gramie komunikacji. Dwie młode twórczynie i ich ubrania są kochane, bo w każdej kolekcji dbają o komfort. Kobietom dodają zmysłowości, mężczyznom sportowej nonszalancji.
Kokczyńska, Kuna, Majewski, Molenda, Piasecki
założyciele CSTM
Ich biznes został oparty na rozszerzonej rzeczywistości. Projektanci, programiści i przedsiębiorcy stworzyli stolik Fold i regał Ivy. Dwa meble na wymiar, które sami możemy dopasować do wnętrza. Patrząc na nasz rzeczywisty pokój przez ekran tableta, wstawiamy do niego wirtualny mebel, dopasowujemy wymiar i zamawiamy, już realny, przedmiot.
Wojciech Pająk, Andrzej Pająk, Wojciech Kłapcia
zarządzający marką Pajak
Być ekspertem od puchu to kierunek rozwoju rodzinnej marki Pajak. Śpiwory, kurtki, plecaki – najlżejsze, najcieplejsze – są do tego niezwykle ładne, choć uroda wynika z funkcjonalności i uzasadnionego użycia materiału. Szczególnie puchu z polskich białych gęsi typu W31, które same w sobie stały się marką, również za sprawą prowadzonej przez trzech panów firmy.
Ewa Porada–Spieszny, Dorota Serwa, Ewa Strusińska
zarządzające Filharmonią Szczecińską
Nie da się mówić o tej realizacji inaczej niż przez pryzmat działania tych trzech pań. Spokojem i metodą ewolucji doprowadziły do powstania rewolucyjnego obiektu w sercu Szczecina. W środowisku niezwykle konserwatywnym postanowiły być krok do przodu. Tyczy się to też programu, który skupiony jest w dużej mierze na edukacji muzycznej.
Szymon Ziobrowski
dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego
W strukturze zależności, która wymaga podejścia filozoficznego i konserwatywnego podjął się zmian – przeprojektowania struktury parku. Powstała nowa misja, wizja oraz strategia. Zadania podjął się z wiedzą z zakresu myślenia projektowego, analizy doświadczania przez użytkownika i projektowania usług. TPN staje się prekursorem w polskim systemie ochrony przyrody.
Nominacje Kreator
Ewa Bochen, Maciej Jelski
projektanci Kosmos Project
Projektują niewielkie obiekty, głównie dekoracyjne, pozornie błahe. Jednak to ich prace najmocniej pokazują naszą tożsamość i budują pewność siebie. Ostatnie obiekty oparli na wierzeniach, legendach oraz odrzuconych elementach dziedzictwa. Produkt staje się kochany, istotny i nie do zastąpienia. To zupełnie nowe spojrzenie na zrównoważone projektowanie.
Michał Bonikowski
projektant Mindsailors
Wraz z firmą Game Technologies zaprojektował i wprowadził na rynek DICE+, kostkę do gry w środowisku cyfrowym. Przedmiot dobrze wyważony, sprawia wiele frajdy przez przeniesienie wirtualnej zabawy w realny świat. Spodobał się już globalnej sieci sprzedaży iStore oraz kapitule nagród IF, deklasując nawet produkty kultowego Apple’a.
Maria Jeglińska
projektantka Office for Design and Research
Potrafi tworzyć dla przemysłu, ale też kreować formy unikatowe lub w niewielkich seriach. Projektantka o niezwykłej wrażliwości na rzeczywistość. Mimo młodego wieku jej styl jest wyraźny i rozpoznawalny. Doceniła to kuratorka londyńskiej galerii Aram, gdzie nasza rodaczka została zaprezentowana jako jedna z pięciu „wschodzących gwiazd” światowego projektowania.
Tomasz Konior
architekt Konior Studio
Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmiała. Elewacje przy katowickiej średnicówce rytmicznie nawiązane do miejsca, a wewnątrz architektura w roli służebnej. Studio Tomasza Koniora nad detalami pracowało od blisko pół dekady. Efekt zagrał w przestrzeni oraz w rzeczywistości doznawania żywej muzyki.
Marta Niemywska–Grynasz, Dawid Grynasz
projektanci Niemywska Grynasz Studio
Od wielu lat projektują wnętrza, ekspozycje i obiekty. Kolekcja dla nowej marki Meesh jest kwintesencją ich projektowego sposobu myślenia: starannie, systemowo, utylitarnie, a estetyka wyniknie z funkcji sama. Nierzadko dodają szczyptę humoru. Niewielkie meble są lekkie, modułowe, wykonane rzemieślniczo, ale z użyciem tradycyjnych technik i nowych technologii.
Agata Matlak–Lutyk, Jan Lutyk
projektanci
W projektowaniu subtelnym są mistrzami. Znamy ich w większości z prac konceptualnych, takich jak tegoroczne bałtyckie reminiscencje zaprojektowane i wyprodukowane na wystawę „Miasto +” pokazanej w ramach Gdynia Design Days. Historycznie uzasadniony formą komplet stołków i stolika barowego Doge został zaprojektowany dla miasta stołecznego Warszawy.
Gosia i Tomek Rygalik
projektanci Studio Rygalik
Niekwestionowani liderzy w dziedzinie projektowania w Polsce rozwijają swój potencjał w tempie geometrycznym. Biznesowo uzasadnieni, projektowo pożądani. Wachlarz realizacji rozpięli szeroko: od konceptu kuchennego Food Lab, przez kolekcje meblowe dla Pagedu, po kuratorskie przedsięwzięcie „NASZ” – polską wystawę prezentowaną w Nowym Jorku.
Krzysia Staniszewska
projektantka obuwia The OD
Pełna wigoru i samozaparcia, niemal rzemieślniczo, samodzielnie stworzyła markę obuwia The OD. Rozważnie pomysł oparła na trzech podstawowych wzorach – interpretacjach mokasyna. Obuwie z nadmorskiej manufaktury pojawiło się na stopach i zdjęciach wielu postaci branż kreatywnych. W dostępnej cenie, niezwykle wygodne i bardzo, ale to bardzo, ładne.
Nominacje Animator
Brauntsch, Cieszko, Kabała, Rochacka-Gagliardi
organizatorki „The Spirit of Poland”
W tym roku wystawę „The Spirit of Poland” pokazały w São Paulo i Brasilii. Długofalowy projekt badawczy przedsiębiorcom daje możliwości dotarcia do tamtejszych klientów. Organizatorki analizują ważne kwestie: transport, dystrybucję oraz prawne i kulturowe różnice. Budują wizerunek oraz sieć kontaktów, którymi chętnie się dzielą.
Adam Godziek, Adam Pomian, Daniel Wahl
organizatorzy Festiwalu Tauron Nowa Muzyka
Zdecydowali się rozszerzyć formułę i z koncertu stworzyli wydarzenie kulturalne na skalę europejską. Do działania zaprosili artystów, projektantów oraz instytucje kultury. Realizując w tym roku festiwal w budynkach nowego Muzeum Śląskiego oswoili przestrzeń uznawaną za jedną z najciekawszych realizacji architektonicznych Śląska.
Jarosław Hulbój
niezależny kurator
Projektem „Schronienie” zainspirował do innego spojrzenia na Tatrzański Park Narodowy. Wciągając w jego tworzenie ludzi z zewnątrz i tych, którzy tworzą go od środka. Zachęcił do dialogu i pochylenia się na nowo nad istotą relacji kultura–natura. Efektem są opracowania antropologiczne i krytyczne oraz album wraz z wystawą konceptualnych prac.
Ewa Janczukowicz-Cichosz
kierowniczka Centrum Designu Gdynia
Stworzyła warunki do najbardziej wartościowego wydarzenia związanego ze sferą projektowania – Gdynia Design Days. Skumulowała doskonałych kuratorów i twórców, którzy zmierzyli się z tematem potrzeb miasta i jego mieszkańców. Kierowana przez nią instytucja zaprezentowała potencjał Pomorza wędrującej po Europie wystawie „Smak przedmiotu”.
Ksenia Kaniewska
niezależna kuratorka
Na Łódź Design Festival podsumowała efekty swojej kilkuletniej pracy „ponad” – granicami, nienawiścią i ignorancją. Jej eskapady za wschodnią granicę to praca pełna wiary we wrażliwość człowieka. W przejmującym tryptyku „Anatomia Europy” pokazała prace twórców z Rosji, Ukrainy i Białorusi – dzieła podszyte różnymi emocjami i niezmienną wrażliwością.
Aleksandra Kozłowska
twórczyni galerii No Wódka
W Berlinie na Pappelallee przez wielkie witryny wyglądają: polska moda, akcesoria, meble, książki, fotografia. I wyglądają naprawdę dobrze. Aleksandra Kozłowska koncepcją sklepu No Wódka zrywa ze stereotypami i uzupełnia luki w świadomości naszych zachodnich sąsiadów. Skumulowała w ciekawym wnętrzu to, co Polska ma dobre. I nie jest to ani wódka, ani bigos.
Barbara Krzeska
menedżerka Projektu Design w Instytucie Adama Mickiewicza
Uparcie od kilku lat stymuluje kreowanie wizerunku Polski w świecie, promując polską myśl projektową. Przy jej udziale wielu twórców może zaprezentować swój potencjał poza granicami kraju, m.in. na: wystawie „Polish Job” w Mediolanie, „NASZ” w Nowym Jorku, „Art Food” w Londynie i Nowym Jorku, „Spirit of Poland” w São Paulo i Brasilii czy „Polska in Between” w Stambule.
Grażyna Kulczyk
inicjatorka Art & Fashion Forum
Od kilku lat w Polsce jest miejsce, gdzie o modzie mówi się inaczej. Grażyna Kulczyk ponownie zainicjowała forum Art & Fashion w poznańskim Starym Browarze. W branży postrzeganej często jedynie przez pryzmat próżności, miejsce stymulowania zmian oraz wymiany myśli świadomych badaczy i twórców okazuje się bardzo potrzebne.
Agata Wilam
prezeska Uniwersytetu Dzieci
Wilam pyta za swoją córką: Czy zawsze trzeba mieścić się w linijkach? Kilka lat temu stworzyła ideę Uniwersytetu Dzieci, którego placówki funkcjonują w największych miastach Polski. Oparte na ciekawości świata, zadawaniu pytań i poszukiwaniu odpowiedzi przez małych studentów oraz ich wykładowców–naukowców nietracących ciekawości świata.
Kapituła
Ewa Trzcionka
redaktor naczelna Design Alive
Współtwórczyni koncepcji magazynu „Design Alive” oraz prezes zarządu spółki Presso, wydawcy magazynu oraz portalu www.designalive.pl. Autorka audycji o designie w radiu RMF Classic. Twórczyni idei żywych galerii designu ”Design Alive”, za którą otrzymała nagrodę „Polska Pięknieje” Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
dr Krystyna Łuczak-Surówka
krytyk designu
Ukończyła studia z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie uzyskała doktorat z historii polskiego wzornictwa lat 50. i 60. Prowadzi wykłady z historii i krytyki designu na warszawskiej ASP oraz na uczelniach prywatnych. Jest współwłaścicielką firmy Vzór, przywracającej klasyki polskiego projektowania.
Ewa Voelkel-Krokowicz
prezes zarządu Concordia Design
Absolwentka socjologii w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Związana z Grupą Kapitałową VOX. Od 2008 roku nadzorowała proces rewitalizacji Starej Drukarni w Poznaniu, a aktualnie zarządza powstałym tam Concordia Design – innowacyjnym centrum kreatywności, designu i biznesu, które w Polsce nie ma do tej pory swojego odpowiednika.
Przemo Łukasik
architekt Medusa Group
Studiował architekturę na Politechnice Śląskiej w Gliwicach oraz w Ecole d’Architecture Paris-Villemin w Paryżu we Francji. Od 1997 roku wraz z Łukaszem Zagałą prowadzi Medusa Group, pracownię rozpoznawaną dzięki swojemu bezpretensjonalnemu podejściu do architektury. Twórca ikonicznego Bolko Loftu – pierwszego loftu w Polsce.
Iwona Gach
dyrektor marketingu i reklamy design alive
Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach na kierunku zarządzanie i marketing. Od 1998 roku związana z branżą wydawniczą i nowymi mediami. W spółkach Grupy ITI brała udział m.in. w powstawaniu portalu Onet.pl, a następnie pracowała na stanowisku dyrektora marketingu i sprzedaży korporacyjnej Wydawnictwa Pascal. Obecnie członek zarządu wydawcy Design Alive.
Małgorzata Żmijska
dyrektor programowa Łódź Design Festival
Plebiscyt Czytelników
Michał Wójcik
prezes Bytom S.A.
Michał Kubieniec, Dominik Tokarski
twórcy konceptu Geszeft
Geszeft to sklep i kawiarnia w centrum Katowic zainicjowany przez duet Kubieniec i Tokarski. Koncepcja skupienia przedmiotów „naznaczonych Śląskiem” okazała się nośna i chciana. Całość została spięta prostą ideą „zrobienia dobrego geszeftu”. Co więcej, panowie wychodzą „poza adres” i podczas kulturalnych imprez również sprzedają towar. Ku uciesze wielu.
Agata Kulik–Pomorska, Paweł Pomorski
projektanci Malafor
Minimaliści, naturaliści, realiści, długofalowi. Przekonani o słuszności sprawy, dla której tworzą. Duet znany od lat, w tym roku zaznaczył swoją obecność na dwa sposoby: projektowy i kuratorski. Wystawy „Plaża 60+” czy „Mobilna szklarnia miejska” w ramach Gdynia Design Days to przemyślane odpowiedzi na potrzeby miasta i jego mieszkańców.