Architektura barwy

Jacek Kołodziejski, znany przede wszystkim jako fotograf, prezentuje tym razem swoją twórczość w formie rzeźb i instalacji. Wystawa „Rzeźby gradientowe” nawiązuje do jego fascynacji architekturą Le Corbusiera, a szczególnie klasztorem Sainte-Marie de La Tourette – budynkiem, który łączy funkcjonalizm z sakralnym charakterem.

Scenografię do wystawy stworzyła Anna Łoskiewicz, projektantka, scenografka, a prywatnie partnerka fotografa.

Ekspozycja jest częścią Warsaw Gallery Weekend i będzie dostępna w warszawskiej Galerii Instytutu Fotografii Fort od 26 września do 24 listopada 2024 roku.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Artysta eksploruje koncepcję „koloru kontrastującego” zaczerpniętą z filozofii twórczej Le Corbusiera, który w swojej architekturze przywiązywał szczególną wagę do barw. Kołodziejski, inspirowany monochromatyczną bryłą La Tourette, tworzy instalacje, w których kolor dyktuje ostateczny kształt rzeźb.

Jego prace są dialogiem z Le Corbusierem, ale nie mają na celu gloryfikacji architekta – raczej konfrontację z jego metodą twórczą.

Kołodziejski, umieszczając swoje obiekty w kontekście architektury, jednocześnie podejmuje próbę zrozumienia przestrzeni i jej historii.

– Wprowadzając w przestrzeń obiekty, które powstały w wyniku mojej własnej percepcji i kontemplacji miejsca, oraz fotografując je w kontekście historii i charakteru budynku nie mam zamiaru oddawać czci legendzie, ale zamierzam podjąć dialog z jego metodą twórczości – tak jak ze swoją – podkreśla Kołodziejski.

Klasztor Sainte-Marie de la Tourette. Ostatni i najważniejszy budynek Le Corbusiera

Kuratorka wystawy „Rzeźby gradientowe”, dr Wiktoria Michałkiewicz, zauważa: – Jako artysta, Kołodziejski pracuje przede wszystkim z medium fotografii, ale tworzy również rzeźby, instalacje artystyczne i obiekty. Różnorodna forma wyrazu sprawiła, że artysta odnalazł się w dialogu nie tyle z Le Corbusierem – „ikoną dizajnu”, ale również z jego metodą twórczą. Obiekty fotograficzne i instalacje służą budowaniu własnych światów: ostatecznie w pełni dostępnych wyłącznie dla samego artysty, ale stworzonych po to, by inni mogli je oglądać.

Pracując z koncepcjami całościowymi, Kołodziejski zastanawia się, czy możliwe jest rzucenie wyzwania totalności – światu kompletnemu, który jest nie tylko hermetyczny, ale legendarny, przesycony znaczeniami, naznaczony kontekstami – a w konsekwencji – niemal święty?

Wystawie towarzyszyć będą dwa ważne wydarzenia. 29 września o godzinie 13:00 odbędzie się rozmowa artysty z kuratorką dr Wiktorią Michałkiewicz, a 16 listopada Jacek Kołodziejski spotka się z dr Jarosławem Trybusiem, by porozmawiać o projekcie „Rzeźby gradientowe” w kontekście architektury i koloru.

Wystawa „Rzeźby gradientowe” jest bezpłatna i dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli w godzinach popołudniowych.

Jacek Kołodziejski

Urodzony w 1980 roku. Jest fotografem, artystą wizualnym i filmowcem, absolwentem Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Studiował również Film i Fotografię w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Charakterystyczny i rozpoznawalny styl twórczości Kołodziejskiego wynika z szerokich zainteresowań sztukami wizualnymi i dizajnem. Jego projekty były wystawiane na całym świecie, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Arles, Miesiącu Fotografii w Los Angeles i Miesiącu Fotografii w Bratysławie, a także wielokrotnie nagradzane (m.in. PDN Photo Annual 2016, nominacja do Książki Fotograficznej Roku 2016). W 2020 roku został wybrany najlepszym polskim fotografem na Światowym Pucharze Fotograficznym w Rzymie.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Diuna pełna sztuki

Diuna pełna sztuki

Warszawa | 13 lutego 2024

Odwiedzamy nowe wnętrza kompleksu biurowego zaprojektowane przez Annę Łoskiewicz