Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP) w Warszawie ogłosił powołanie nowego prezesa zarządu, którym został Adrian Musiał. Z nowym szefem instytutu rozmawiamy o jego pomysłach na zmiany – zapowiada modernizację budynku i powrót do korzeni IWP. – Chcę też zainicjować debatę o powołaniu do życia Muzeum Polskiego Designu – zapowiada.
Adrian Musiał urodził się 8 lipca 1989 roku. Jest związany z branżą nieruchomości od 2011 roku, posiada doświadczenie w dziedzinie deweloperki, pośrednictwa, szkoleń i doradztwa. Ukończył studia prawnicze, posiada tytuł MBA oraz specjalistyczne wykształcenie z zakresu zarządzania nieruchomościami. Został prezesem IWP na okres trzech lat.
Z informacji prasowej wynika, że głównym Pana zadaniem będzie modernizacja siedziby Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na Starym Mieście w Warszawie – czy Pana funkcja obejmie także kwestie merytoryczne?
Siedziba przy ul. Świętojerskiej 5 od lat stanowi podstawę utrzymania Instytutu, który finansuje swoją działalność z przychodów pochodzących z najmu powierzchni biurowych. Budynek ma ok. 8 tys. m kw. rozmieszczonych na 5 kondygnacjach oraz imponującą salę wystawienniczą.
W tych kwestiach wspiera mnie dotychczasowy zespół Instytutu, nowa członek zarządu i doświadczona agencja. W porozumieniu z większościowym udziałowcem Spółki – Agencją Rozwoju Przemysłu (IWP funkcjonuje jako spółka prawa handlowego), to ja wyznaczam priorytety i kreślę strategię działań.
Jaką ma Pan wizję modernizacji siedziby instytucji?
Trzeba zacząć od podstaw, czyli koniecznych przeglądów, remontów i konserwacji. Budynek przy Świętojerskiej to nie tylko IWP, ale też szereg najemców, każdy ma inne potrzeby i ja muszę je poznać. W międzyczasie przygotujemy się do modernizacji na większą skalę, mając na uwadze dziedzictwo, jakie niesie ze sobą ten 75-letni gmach.
Jakie są Pana zdaniem największe wyzwania dla IWP w kolejnych latach?
Zacznijmy od najbliższego roku. To ważny czas związany z patronką IWP – Wandą Telakowską, moją krajanką, która podobnie jak ja pochodziła z Zagłębia Dąbrowskiego – pani profesor z Sosnowca, ja z Dąbrowy Górniczej. W 2025 roku będziemy obchodzić 75-lecie Instytutu oraz 40. rocznicę śmierci jego założycielki. Żebyśmy się dobrze zrozumieli – to nie okazja do przesadnej celebry, ale czas, by wrócić do korzeni IWP, który poprzez wzornictwo miał poprawiać i promować innowacyjność i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. W polskim wzornictwie jest coś, co nazwałbym naszym narodowym kodem. I dzisiaj chodzi o to, żeby to wszystko znowu zagrało i budowało przewagę konkurencyjną polskich produktów i usług.
Chcę też zainicjować debatę o powołaniu do życia Muzeum Polskiego Designu, bo jako Polki i Polacy mamy się czym chwalić, a ta idea sama w sobie będzie świetnym nośnikiem informacji o naszym wzornictwie.
Co się zmieni w funkcjonowaniu IWP?
Chcemy stworzyć klarowną ofertę tego, co możemy zaproponować z jednej strony biznesowi, a z drugiej projektantom i aktywnie wychodzić na rynek. Instytucję trzeba więc odkurzyć, rozruszać, tchnąć w nią życie.
Czy transformacji ulegnie sposób ekspozycji? Jaki ma Pan pomysł na ożywienie IWP?
Dotychczasowy zespół IWP ma ogromne doświadczenie w realizacji ambitnych projektów, a ja chcę, żeby równolegle działo się więcej projektów komercyjnych. Przygotowujemy taką ofertę, żeby docelowo wyjść z nią także poza przestrzenie galerii – na targi, konferencje, lotniska, do centrów miast i galerii handlowych. To sporo zadań i serdecznie zapraszam do współpracy wszystkich, którym leży na sercu dobro polskiego designu.
Do zespołu zarządzającego dołączyła również Michalina Pietrzyk, specjalistka ds. niestandardowych projektów medialnych i eventowych. Jej głównym zadaniem będzie rozwój działań promocyjnych oraz aktywizacja zasobów IWP.
Instytut Wzornictwa Przemysłowego
Założony 1 października 1950 roku, był jedną z pierwszych placówek w powojennej Europie promujących wzornictwo przemysłowe. Jego utworzenie było wynikiem decyzji ministra przemysłu lekkiego Eugeniusza Stawińskiego, który przekształcił istniejące Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji.
Celem Instytutu było prowadzenie prac naukowo-badawczych, które miały podnieść poziom estetyki produkcji i dostarczyć wytycznych dla gospodarki planowej.
IWP nie tylko projektował przedmioty codziennego użytku, ale także badał warunki mieszkaniowe i środowisko pracy, szukając rozwiązań funkcjonalnych, które poprawiały jakość życia. Pracował nad nowymi strukturami użytkowymi, wpływając na funkcjonalność mieszkań i ich wyposażenia. Działania Instytutu skupiały się na trzech głównych obszarach: upowszechnianiu wzornictwa poprzez wystawy i publikacje, edukacji w postaci szkoleń i konferencji dla przedsiębiorców oraz projektantów, a także doradztwie i badaniach nad zarządzaniem wzornictwem, ergonomią i wdrażaniem nowych produktów.
Biblioteka Wzornictwa IWP, licząca ponad 46 tysięcy tytułów, stanowi jedno z największych specjalistycznych zbiorów na świecie, dostępnych również online.