Rewolucja w tropikach

Wydaje się, że brazylijski modernizm zrodził się z natury, kultury i słońca. Weźmy choćby kształt biurka z drewna różanego projektu Liny Bo Bardi z 1950 roku. Delikatna, ale dynamiczna linia budzi marzenia o tropikalnej willi pełnej książek i sztuki. Wysublimowana sylwetka jest wciąż tak bardzo nowoczesna.

Zaczęło się od Tygodnia Sztuki Nowoczesnej. Zorganizowany przez grupę artystyczną „Semana de 22” odbył się w 1922 roku w Teatrze Miejskim w São Paulo. Wydarzenie stało się punktem zwrotnym w historii brazylijskiej kultury. Artyści zaprezentowali odważne dzieła zrywające z ówczesną tradycyjną sztuką, zafascynowani kubizmem, surrealizmem i futuryzmem chcieli nowoczesnej interpretacji brazylijskiej kultury.

Źródła modernistycznego ruchu mają w Brazylii silnie polityczne konotacje. Nowe pokolenie artystów, architektów i projektantów odrzucało wynikającą z kolonialnej historii zależność od portugalskich wartości i kanonów piękna, chcieli powrotu do tematyki brazylijskiej, opartej na rodzimym folklorze i legendach. Szukali nowych form, aby wyrazić brazylijskiego ducha.

Magazyn Design Alive

NR 50 ZIMA 2024

ZAMAWIAM

NR 50 ZIMA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Natura rzemiosła

Nowy nacjonalizm inspirowany był ideami europejskich ruchów, takich jak Bauhaus i Modern Movement. Sztuka miała być prosta, funkcjonalna i zintegrowana z naturalnym otoczeniem. Szczególnie chętnie wykorzystywano gatunki drewna i kamienia, dostępne w Brazylii. Formy i materiały wynikały z warunków klimatycznych, a projektanci czerpać mieli z zasobów naturalnych i wszechobecnej bujnej przyrody.

W latach 50. tworzywa sztuczne, stal nierdzewna czy włókno szklane nie były w Brazylii dostępne, dlatego projektanci często używali drewna, trzciny, skóry i wikliny. W tym samym czasie na Zachodzie było odwrotnie – projektanci z zapałem eksperymentowali ze sztucznymi materiałami.

To samo dotyczyło postępującej w Ameryce Północnej i Europie industrializacji i rozwoju technologii produkcji. W Brazylii to rzemieślnicy produkowali meble aż do końca lat 60. XX wieku. Naturalne materiały i ręczne wykonanie nadały więc brazylijskiemu modernistycznemu wzornictwu rozpoznawalny, sensualny charakter.

brazylijski modernizm

Architektura dla zmysłów

Brazylijska modernistyczna architektura rozkwitła w latach 40. XX wieku. Słynny Oscar Niemeyer stworzył w Belo Horizonte projekt Pampulha, rozległy modernistyczny kompleks wokół jeziora. Niemeyer tłumaczył wówczas, że jego pomysł polegał na „tropikalizacji stylu Le Corbusiera”, zwłaszcza poprzez wykorzystanie krzywizn i nadanie formom większej zmysłowości.

Aby dopełnić dzieła, architekt zaprosił do współpracy Joaquima Tenreiro, który zaprojektował meble wpisujące się w architekturę, a pomysłowy plan krajobrazu stworzył Roberto Burle Marx.

Będą to jedne z najgorętszych nazwisk, jakie wpłynęły na brazylijski modernizm, który punkt kulminacyjny osiągnął w nowej stolicy – Brasílii, futurystycznym mieście ucieleśniającym postępowe ideały, zaprojektowanym m.in. przez architekta Lúcio Costę.

Z kolei Vilanova Artigas zasłynął brutalistycznym stylem i próbami integracji architektury z naturą, a Linę Bo Bardi, autorkę Muzeum Sztuki w São Paulo, wyróżniało humanistyczne i zaangażowane społecznie podejście do architektury; projektowała także meble.

brazylijski modernizm
Prace brazylijskich projektantów, takich jak Zanine Caldas, Joaquim Tenreiro, Carlo Hauner i Martin Eisler skomponowano tu m in. z ekscentrycznym żyrandolem Nacho Carbonella.

Nie tylko Jorge Zalszupin

Wśród projektantów mebli wymienić trzeba architekta i stolarza José Zaninego Caldasa, który tworzył modele architektoniczne dla Oscara Niemeyera, a także własne meble ze sklejki. Czerpał inspirację z lokalnego rzemiosła, a wiele jego realizacji zostało wyrzeźbionych z jednego pnia.

Za sprawą Sergia Rodriguesa (1927–2014), zwanego ojcem brazylijskiego designu, nurt pojawił się na scenie światowej. Jego projekt krzesła Mole wygrał międzynarodowy konkurs projektowy we Włoszech w 1961 roku. W swoich dowcipnych, nowoczesnych projektach chętnie wykorzystywał brazylijskie drewno liściaste, takie jak jacaranda i imbuia.

Nie byłoby brazylijskiej nowoczesności bez mebli sygnowanych przez Jorge Zalszupina. Urodził się w Warszawie w 1922 roku. Studiował architekturę w Bukareszcie, a do Rio de Janeiro wyemigrował w 1949 roku.

W São Paulo Zalszupin pracował dla polskiego architekta Luciena Korngolda, aby ostatecznie założyć własne biuro architektoniczne i markę L’Atelier, w ramach której produkował meble dla swoich klientów. W 1962 roku otworzył pierwszy sklep, w kultowym budynku Conjunto Nacional przy Avenida Paulista. Sieć 10 sklepów czyniła L’Atelier jednym z najważniejszych producentów brazylijskich mebli w latach 60.

Brazylijski modernizm

Trudno zrozumieć, dlaczego ten unikalny, do dziś budzący zachwyt styl tak długo pozostawał w cieniu głównego modernistycznego nurtu, który w tym samym czasie rósł w siłę w Stanach Zjednoczonych i Europie. Charles i Ray Eamesowie, Eero Saarinen, Arne Jacobsen, Jean Prouvé i Gio Ponti – o nich było głośno od dawna. Jak to się stało, że o brazylijskim modernizmie świat usłyszał na dobre dopiero kilkanaście lat temu?

Podczas dyktatury wojskowej, która trwała od lat 60. do 80. XX wieku, zakazano w Brazylii eksportu mebli, uniemożliwiając projektantom zaistnienie na scenie światowej. Nawet dzisiaj nie wszystkie brazylijskie meble mogą opuścić kraj – istnieją ograniczenia w eksporcie materiałów naturalnych, szczególnie drewna.

Chociaż Europa nie do końca była tego świadoma, na plażach Rio de Janeiro grała bossa nova (nowa fala), a artyści próbowali przełomowej sztuki abstrakcyjnej.

Oscar Niemeyer, Joaquim Tenreiro, Lina Bo Bardi, Jose Zanine Caldas, Jorge Zalszupin i Sergio Rodrigues wprowadzali modernistyczny klimat do domów, biur i przestrzeni publicznych, tworząc charakterystyczny latynoamerykański język projektowy.

Brazylijski modernizm wpłynął na historię designu nie tylko w Brazylii. Dziś inspiruje projektantów i architektów na całym świecie i osiąga zawrotne ceny na światowych aukcjach.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Architektura barwy

Architektura barwy

Warszawa | 19 września 2024

Jacek Kołodziejski prezentuje wystawę rzeźb inspirowanych Le Corbusierem