Kopiec termitów

Projekt Ricarda Bofilla i kolektywu RBTA miał rozwiązywać większość problemów współczesnego życia w mieście i tworzyć przestrzeń sprzyjającą powstaniu lokalnej sieci społecznej. Jego nazwa, Walden 7, nawiązuje do tytułu książki science fiction autorstwa Burrhusa Frederica Skinnera – „Walden Two”, przedstawiającej wizję idealnego społeczeństwa powstałego dzięki zastosowaniu osiągnięć psychologii behawioralnej.

Jesteśmy w miejscowości Sant Just Desvern niedaleko Barcelony. Zewnętrzna fasada budynku przywodzi na myśl ogromną fortyfikację albo monumentalny terakotowy kopiec termitów. Mieści się tu 446 mieszkań rozmieszczonych na 14 piętrach.

Cała konstrukcja składa się z 18 wież i 7 dziedzińców, które połączone są skomplikowaną siatką stworzoną z labiryntów korytarzy, mostków i balkonów.

Magazyn Design Alive

NR 50 ZIMA 2024

ZAMAWIAM

NR 50 ZIMA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Projekt wydaje się dziś równie radykalny jak wtedy, gdy został zbudowany, czyli w 1975 roku.

Mieszkania są ułożone w gęsty klaster zgrupowany wokół pięciu dziedzińców, wyłożonych jasnymi lazurowymi płytkami i połączonych mostami i balkonami – tworzy to dramatyczną trójwymiarową matrycę widoków i ogrodzeń, zwieńczoną basenami na dachu. Ten pionowy ul był eksperymentem Bofilla dotyczącym utopijnej wizji społeczności spółdzielczej, a jego modułowy system miał na celu dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rodziny.

„Chodziło mi o wyzwolenie z tradycyjnej struktury rodziny” – mówił o projekcie Walden 7.

walden 7

Organizacja przestrzeni mieszkań jest bardzo zróżnicowana. Składają się one z różnych kombinacji kwadratowych modułów o powierzchni 30 m². Łączone są one na rozmaite sposoby – tworzą zarówno jednomodułowe studia, jak i czteromodułowe mieszkania.

Jedno z głównych założeń projektu zakładało elastyczność w łączeniu i dzieleniu segmentów w zależności od etapu życia lub preferencji mieszkańców. Na przykład jedna osoba mogła zajmować jeden moduł, podczas gdy rodzina – korzystać z trzech lub czterech modułów. 

W miarę upływu czasu, gdy dzieci opuszczały dom albo model rodziny ulegał zmianie, moduły mogły być rozdzielane.

Obecnie, mimo że budynek jest prywatnym kompleksem apartamentowym, dostępne są w nim wycieczki dla zwiedzających.


„DA Icons”, a w nim arcydzieła wnętrz i architektury!

Tekst ukazał się w jubileuszowym wydaniu specjalnym „DA Icons”, w którym przedstawiamy arcydzieła architektury europejskiej XX wieku. Nie jest to typowy przewodnik, a raczej wybór kulturowych inspiracji – idealnych na wakacje czy weekendowy wypad. Więcej o tym wydaniu przeczytacie tutaj, a zamówić możecie go w naszym sklepie: tutaj.

Bieżące oraz archiwalne wydania „Design Alive” znajdziesz w naszym sklepie: z dostawą do domu, w prenumeracie lub w wersji cyfrowej. Dołącz do świata „DA”, a 6 kolejnych numerów magazynu dostarczymy Ci prosto do domu!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Brutalistyczne sacrum

Brutalistyczne sacrum

Wiedeń | 5 marca 2025

Odkrywamy kościół Wotruby, dzieło Fritza Wotruby. Wiedeńska ikona architektury!

W dialogu z otoczeniem

W dialogu z otoczeniem

Helsinki | 26 lutego 2025

Architektoniczna perła Helsinek. Odwiedzamy dom i Studio Alvara Aalto

Ramy do życia

Ramy do życia

Szumin | 29 stycznia 2025

W Szuminie Hansenowie stworzyli przestrzeń, która żyje z ludźmi. Dziś to ikona!