Wiedeńskie piramidy

Zbudowane na ogromnej powierzchni 240 000 m kw., niemal samowystarczalne mikromiasto Wohnpark Alt-Erlaa jest domem dla około 11 tys. mieszkańców. Znajduje się w obrzeżnej dzielnicy Wiednia – Liesing.

Kompleks składa się z trzech zespołów budynków, bloków o wysokości od 23 do 27 pięter, ustawionych w orientacji północ–południe, o długości 400 m każdy.

Kompleks był planowany już w 1968 roku, a zbudowało go w latach 1973–1985 konsorcjum architektów Harry’ego Glücka, Kurta Hlaweniczki, Thomasa Reinthallera i Franza Requata.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Jego ideę odzwierciedlają słowa Harry’ego Glücka. Według niego Wohnpark Alt-Erlaa miał zapewniać „największe możliwe szczęście dla jak największej liczby osób”.

Na całość składają się: 3180 mieszkań (każde z balkonem lub loggią), ośrodki zdrowia, przedszkola, szkoły, żłobek, biblioteka publiczna, siłownia, sześć solariów, centrum handlowe, kościół, bary, restauracje, place zabaw, budynek administracyjny i różnorodne obiekty rekreacyjne. Na każdym dachu jest basen, a w każdej piwnicy – kryty basen i sauna.

Wieże mieszkalne wysokie na 70 m mają rzadkie cechy w przypadku komunalnego projektu mieszkaniowego. Uwagę przyciąga ich nietypowy kształt. Bloki o szerszej podstawie stopniowo zwężają się ku górze. Ta innowacyjna koncepcja umożliwia mieszkańcom korzystanie z własnych tarasów z ogródkami, wprowadza elementy rynien na rośliny, a nawet drzewa na tarasach. Pomysł ten wychodzi naprzeciw potrzebie prywatności.

Wohnpark Alt-Erlaa

W sumie zastosowano 35 różnych planów pięter. Mieszkania na niższych kondygnacjach, aż do 12. piętra, mają tarasowe balkony z małym ogródkiem. Każdy apartament powyżej tarasowego jest cofnięty, by umożliwić maksymalne nasłonecznienie tarasu na poziomie poniżej. Ten schodkowy wygląd tworzy paraboliczny kształt budynku. Mieszkania na wyższych piętrach mają znacznie mniejsze balkony, ale roztacza się z nich piękny widok na Wiedeń oraz pobliskie wzgórza i lasy.

Jako zintegrowany kompleks Wohnpark został zbudowany zgodnie z holistyczną wizją. W szczególności była to adaptacja znanej utylitarnej zasady szczęścia, wdrożonej do celów architektonicznych i zaproponowanej przez wiodącego architekta Harry’ego Glücka. 

Układ poszczególnych wieżowców oraz terenów publicznych i zielonych opiera się na etycznym modelu projektowania architektonicznego, którego celem jest osiągnięcie maksymalnego dobra dla wszystkich mieszkańców.

Zasadę tę wdrożono z wielkim sukcesem – badania wykazały wysoki poziom zadowolenia użytkowników.


„DA Icons”, a w nim arcydzieła wnętrz i architektury!

Tekst ukazał się w jubileuszowym wydaniu specjalnym „DA Icons”, w którym przedstawiamy arcydzieła architektury europejskiej XX wieku. Nie jest to typowy przewodnik, a raczej wybór kulturowych inspiracji – idealnych na wakacje czy weekendowy wypad. Więcej o tym wydaniu przeczytacie tutaj, a zamówić możecie go w naszym sklepie: tutaj.

Bieżące oraz archiwalne wydania „Design Alive” znajdziesz w naszym sklepie: z dostawą do domu, w prenumeracie lub w wersji cyfrowej. Dołącz do świata „DA”, a 6 kolejnych numerów magazynu dostarczymy Ci prosto do domu!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Kopiec termitów

Kopiec termitów

Sant Just Desvern | 12 marca 2025

Walden 7, projekt Ricarda Bofilla, miał zrewolucjonizować życie w mieście

Brutalistyczne sacrum

Brutalistyczne sacrum

Wiedeń | 5 marca 2025

Odkrywamy kościół Wotruby, dzieło Fritza Wotruby. Wiedeńska ikona architektury!

W dialogu z otoczeniem

W dialogu z otoczeniem

Helsinki | 26 lutego 2025

Architektoniczna perła Helsinek. Odwiedzamy dom i Studio Alvara Aalto

Ramy do życia

Ramy do życia

Szumin | 29 stycznia 2025

W Szuminie Hansenowie stworzyli przestrzeń, która żyje z ludźmi. Dziś to ikona!