– To była najlepsza Arena Design w siedmioletniej historii wydarzenia. Co nie znaczy, że nie może być jeszcze lepsza – mówili uczestnicy i goście targów. Poziom znacznie podnieśli znakomici prelegenci, ciekawe wystawy i nowa strefa Human Toch, która została zaprojektowana dla Concordia Design przez studio Mode:lina jako centralne miejsce Areny, miejsce gdzie można dobrze zjeść i wypić kawę, czy w końcu miejsce wymiany doświadczeń, spotkań, edukacji, szukania nowych koncepcji i pomysłów.
Siódma edycja Areny Design odbywająca się w dniach 17-20 lutego kontynuowała motyw materiałów w kontekście innowacyjnych poszukiwań. W tych obszarach poruszali się też zaproszeni eksperci – znani projektanci, producenci i trendwatcherzy. – Design to odpowiadanie na pytania. Jeżeli nie odpowiadasz na pytania, to taki design nie ma sensu – mówił Edward Barber ze studia Barber & Osgerby, gwiazda Areny. O nowych materiałach, nowych nawykach i produktach przyszłości opowiadała Ineke Hans, jedna z najbardziej znanych holenderskich projektantek. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też wykłady Izabeli Bołoz, polskiej projektantki z dyplomem Design Academy Eindhoven czy Jürgena Mayera, berlińskiego architekta, twórcy ikonicznego obiektu Metropol Parasol w Sewilli.
W tym roku za projekt aranżacji Areny odpowiadała projektantka Maria Jeglińska, a materiały dostarczyła firma Pfleiderer, partner strategiczny wydarzenia. Przemysław Strzyż, dyrektor marketingu Pfleiderer Grajewo SA: – Arena Design to miejsce szczególne, skupiające na jednej przestrzeni biznes, wzornictwo, edukację. Oprócz tego, że jesteśmy partnerem strategicznym wydarzenia, w tym roku chcieliśmy również zaznaczyć naszą obecność poprzez liczne aktywności m. in. ekspozycję kolekcji dekorów „Materials we love. Concept by Zięta & Kuchciński”.
Podczas Areny ciekawie zaprezentowały się szkoły, głównie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu z 14. odsłoną Programu Edukacyjno-Projektowego, tym razem poświęconego nowoczesnym kuchniom. – Po tylu latach współpracy z firmami i studentami jesteśmy już jak rodzina – uśmiechała się Katarzyna Laskowska z Uniwersytetu Artystycznego, twórczyni i koordynatorka programu PE-P.
Tuż obok znajdowała się wystawa „10 lat Noti”, której kuratorem był Piotr Kuchciński, dyrektor artystyczny Noti. Obchodząca okrągłe urodziny marka od pierwszego projektu konsekwentnie realizuje hasło „Po pierwsze design”. Na retrospektywnej ekspozycji zobaczyliśmy projekty mające największe znaczenie w rozwoju firmy od tych najwcześniejszych po najnowsze. – Każdy z projektantów, z którym współpracujemy to indywidualista, jednak udało nam się przez te 10 lat stworzyć pewien kod stylistyczny, rozpoznawalny i dla nas charakterystyczny. Projekty łączy filozofia marki oparta na innowacji. To trudna droga, ponieważ produkt trafia na rynek, który często nie jest na niego przygotowany – mówił prezes Noti Ryszard Balcerkiewicz.
Najnowsze rozwiązania materiałowe w oświetleniu zostały natomiast zaprezentowane podczas debiutującej wystawy „Viva Light”, której kuratorem była Małgorzata Ratajczak (Emandes). To inauguracja szerszej inicjatywy skupiającej i aktywizującej środowisko związane z przemysłem oświetleniowym; pokazane zostały nowości oświetleniowe firm polskich i zagranicznych.
Najszerzej zaprezentowała została jednak wystawa prezentująca laureatów tegorocznej edycji konkursu Top Design (kurator Maria Jeglińska). W finale konkursu znalazło się 20 produktów. Jury pod przewodnictwem Marka Adamczewskiego postanowiło nagrodzić 10 produktów, przekonując, iż są to przykłady udanych inwestycji we wzornictwo. Tytuł Top Design Awards 2015 otrzymały: piekarnik Franke myMenu CS my912 M XS DCT 60+; Koncept łazienki 10° firmy Ravak; fotele LightUP i NU od Profim; urządzenie Motion Sensor od Fibar Group; autobus Solaris Urbino; drukarka 3D Zortrax M200; dekor Orzech Columbia firmy Schattdecor; drzwi Prizma marki Porta; nożyczki Renomed.
Nowością tegorocznej edycji Areny była wystawa prac młodych projektantów w ramach pierwszej edycji konkursu Porta by Me, organizowanego przez Międzynarodowe Targi Poznańskie i firmę Porta KMI Poland.
„Design Alive”, jako patron targów, pokazał trzecią edycję wystawy prezentującej laureatów Design Alive Awards. Ekspozycja powstała w partnerstwie z m.in. marką Kinnarps, która wyposażyła stoisko w nowe meble i uznane już klasyki oraz firmą Pajak Sport, która uszyła wystawę ze… śpiworów.
– W tym roku zebraliśmy sporo dobrych recenzji i po raz kolejny pobiliśmy rekord frekwencyjny. To dobry znak na przyszłość – przekonuje Monika Wietrzyńska, dyrektor Areny Design.
Więcej na: www.arenadesign.pl