9. edycja Gdynia Design Days odbędzie się w dniach 1-10 lipca. Tegoroczne hasło przewodnie to „Odzyskane”, które w dużej mierze odwołuje się do korzeni Gdyni i jej związków z morzem. Podczas festiwalu poruszone zostaną m.in. tematy związane z pozyskiwaniem energii z morskich żywiołów, korzystanie z zasobów lokalnego rzemiosła czy odzyskiwanie naturalnych połączeń pomiędzy projektantami, przedsiębiorcami oraz środowiskiem naukowym.
Wystawa główna będzie międzynarodowym przeglądem projektów związanych z tematyką morza. Pokazane zostaną nie tylko gotowe produkty, ale również dobrze zaprojektowane strategie, usługi i procesy. – Zajmiemy się analizą specyfiki regionów przybrzeżnych i przyjrzymy się, zarówno w skali mikro, jak i makro, jak morze inspiruje i oddziałuje na myśl projektową. Wystawa będzie wielowarstwowa, tak więc skierowana zarówno do szerokiej publiczności, jak i do osób z branży designu, pracowników administracji publicznej czy przedstawicieli firm. Ma stanowić inspirację do twórczego i mądrego podejścia do morza i środowiska oraz pokazywać ciekawe, innowacyjne i przyjazne morzu i ludziom rozwiązania projektowe – mówi kuratorka wystawy, Izabela Bołoz.
Organizatorzy na warsztat wezmą także sport. Kuratorzy wystawy „In motion” podejmą temat innowacyjnego podejścia do mobilności w uprawianiu sportu. Na wystawie zobaczymy sprzęt, który odpowiada na potrzeby mieszkańców dużych miast, np. kitesurfingową deskę split dzieloną na dwie części czy buty trekkingowe, które można zwinąć do kieszeni jak skarpetki. Zaprezentowana zostanie również polsko-szwedzka wystawa „Irrational Times” autorstwa Kosmos Project i Petra Lilja Design, podejmująca temat współczesnego projektowania inspirowanego wzajemnymi wpływami kultur słowiańskiej i skandynawskiej. Efektem współpracy projektantów z Polski i Szwecji są obiekty łączące dawne techniki rzemieślnicze – np. tkactwo, snycerkę, słomkarstwo, naturalne barwienie – z nowoczesnymi technikami używanymi w designie, jak druk 3D.
Ponadto będzie można zapoznać się z efektami przedsięwzięcia „Miasto i las” propagującego ochronę środowiska i postawy proekologiczne. Wystawa, której kuratorem jest Ewa Solarz, będzie prezentacją projektów budek lęgowych dla ptaków i zwierząt mieszkających w Warszawie i lasach wokół Warszawy. Prace nad projektami poprzedzone były warsztatami z ekspertami, którzy przybliżyli zaproszonym projektantom warunki lęgowe wybranych zwierząt.
W tym roku znaczna część festiwalowych wydarzeń organizowana jest z myślą o łączeniu branży projektowej z biznesem. – We współpracy z Henrykiem Stawickim przygotowujemy specjalną, całodzienną konferencję Design Talks, skupioną na roli designu w biznesie. Zależy nam na tym, aby udział w wydarzeniu dawał uczestnikom rzetelną wiedzę i narzędzia, które z łatwością będą mogli wykorzystać w swojej pracy – mówi Ewa Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia, organizatora Gdynia Design Days.
Młodzi przedsiębiorcy z sektorów kreatywnych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w prowadzeniu firmy, będą mogli wziąć udział w panelu szkoleniowym z zakresu prowadzenia biznesu, marketingu i sprzedaży. Celem jest przekazanie praktycznej wiedzy i umiejętności młodym twórcom i projektantom, którym często brakuje doświadczenia biznesowego. Do współpracy zaproszeni zostali znani i cenieni praktycy, m.in. Piotr Bucki, Tomasz Szymański z agencji Beginning i Jacek Kłosiński ze studia Engram.
W Strefie Dzieciak organizatorzy przygotowują szereg kreatywnych wydarzeń kierowanych do najmłodszych gości. Wszyscy odwiedzający, zarówno mieszkańcy Trójmiasta, jak i turyści, będą też mogli uczestniczyć w moderowanych spacerach po wystawach, posłuchać inspirujących prelekcji nawiązujących do tegorocznego hasła i wziąć udział w ciekawych warsztatach.
W tym roku zdecydowana większość wydarzeń odbywać się będzie w przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia, który na 10 lipcowych dni zamieni się w centrum festiwalowe.
Więcej na: www.gdyniadesigndays.eu
Algaemy od Blond and bieber to jeden z projektów, który będzie pokazywany na wystawie głównej, której kuratorką jest Izabela Bołoz. Projekt bada potencjał mikroalg jako pigmentu do druku na tekstyliach. Algaemy to analogowa drukarka tekstyliów, która produkuje własny pigment.