Włoska marka Gufram jest dobrze znana w świecie designu ze swojego nietypowego podejścia do projektowania. Jak opisać ich styl? Wywrotny, zabawny, ironiczny, prześmiewczy, zuchwały. W skrócie – radical design. Projektanci nie podążają za światowymi trendami. – Dość drewnianych pastelowych stołków – mówi Charley Vezza, dyrektor artystyczny Gufram, krytykując wszechobecny styl skandynawski.
Ich projekty są ikoniczne, ponadczasowe. Najważniejsze są mocny kolor, estetyka pop-art i odważna forma – jednym z bardziej znanych projektów jest choćby sofa w kształcie ust Bocca albo Pratone – krzesło w kształcie trawy, w którym można się zanurzyć. Marka uznawana jest za ikonę rewolucji związanej z antydesignem, a jej początki to przełom lat 60. i 70. XX wieku. Z okazji swoich 50. urodzin Gufram zdecydował się na współpracę ze znanymi projektantami również ze świata mody – jednym z nich jest Paul Smith. Ich wspólne dzieło – Psychedelic Cactus – zaprezentowano na tegorocznym Salone Del Mobile w Mediolanie.
– Siła tego projektu płynie z fuzji pomiędzy dwoma światami: sir Paul Smith nie tylko pokrył tego kaktusa kolorami, ale zdefiniował go na nowo i przetransformował dzięki inspiracji halucynogenną atmosferą tamtego okresu [lat 70. – przyp. red.] – mówi Charley Vezza. Zgodnie z zapowiedziami Gufram prezentuje nowe odsłony swoich najbardziej znanych produktów niemal na całym świecie, m.in. w Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, Tokio czy Dubaju.
Marka Gufram ma siedzibę we włoskim Barolo. Więcej tutaj