GIWK (Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna), spółka miejska z Gdańska poszukuje wzorów dla trzech zdrojów ulicznych. Poidełka zlokalizowane zostaną w śródmieściu miasta, a ich forma nawiązywać ma do wydarzeń urbanistycznych zapisanych w historii. Do udziału w konkursie zaproszeni są architekci i projektanci z całej Polski. Inicjatywa odbywa się pod nazwą „Wodne źródła Gdańska”.
Zdroje uliczne to niewielkie urządzenia, które umożliwiają dostęp do wody pitnej z miejskiej sieci wodociągowej w miejscach publicznych. Mają charakter użytkowy i służą do gaszenia pragnienia. W Gdańsku znajduje się obecnie kilkanaście takich urządzeń. Tym razem wzbogacą przestrzeń śródmieścia. Do szlachetnej tkanki architektonicznej tego rejonu nie pasuje nowoczesny dizajn. Dlatego ogłoszono konkurs na zaprojektowanie zdrojów inspirowanych historycznie.
Zadaniem konkursowym jest zaprojektowanie urządzeń, których forma nawiąże do wydarzeń urbanistycznych zapisanych w historii. Organizator czeka na zgłoszenia w trzech kategoriach – odpowiadających trzem lokalizacjom: ul. Ogarna (w sąsiedztwie dawnego Dworu Miejskiego), Kościół św. Jana (wokół którego dawniej stały studnie publiczne) oraz ul. Szafarnia (w pobliżu mariny, mostu Kamieniarskiego i zachowanych na nabrzeżu żurawi obrotowych z II poł. XIX w.). Opracowania historyczne, które są inspiracją dla twórców zostały przygotowane przez prof. Andrzeja Januszajtisa, propagatora wiedzy o Gdańsku.
Prace składać można w siedzibie Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej (lub wysyłać pocztą) do 9 stycznia 2017 roku. Projekty oceniane będą przez specjalistów w dziedzinie architektury, dizajnu, historii Gdańska i projektowania przestrzeni miejskiej. Pula nagród konkursowych wynosi prawie 40 tys. złotych.
Na początku 2017 roku poznamy zwycięskie wzory. Jeżeli konkursowe projekty spełnią oczekiwania organizatora i wymagania jurorów, zdroje zostaną oddane do użytku latem przyszłego roku.
Partnerem konkursu jest Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. Inicjatywa objęta jest patronatem medialnym magazynu „Design Alive”.
Więcej informacji o konkursie znaleźć można na stronie www.giwk.pl