Renault pokazał, jakie miejsce w społeczeństwie w roku 2030 będzie zajmował samochód. Symbioz został pomyślany jako przedłużenie domu na drodze stając się mobilnym, modułowym i wielofunkcyjnym dodatkowym pomieszczeniem. Wnętrze konceptu współprojektowała Polka Aleksandra Gaca.
Symbioz został zaprojektowany dla Renault przez pracownię Marchi Architects, która w 2008 roku zdobyła główną nagrodę w konkursie Nouveaux Albums des Jeunes Architectes Paysagistes organizowanym przez francuskie Ministerstwo Kultury i Komunikacji. Jego wnętrze współtworzyła Aleksandra Gaca, absolwentka Royal Academy of Art w Hadze, laureatka pierwszej edycji Design Alive Awards w 2012 roku, która mieszka i pracuje jako niezależny projektant w Delf w Holandii. Projektantka specjalizuje się w trójwymiarowych tkaninach, o grubych, architektonicznych fakturach.
Pracując przy koncepcie Symbioz, zadaniem dizajnerki było zadbanie, aby kabina auta żyła jak każdy nowoczesny dom. Mając to na uwadze, Aleksandra Gaca „przetłumaczyła” potrzeby Renault na tkaną formę i stworzyła nową wersję Bloko, tkaniny 3D, która użyta zarówno w koncepcie, jak i domu, w którym samochód stanął, znakomicie połączyła dwie przestrzenie, dając im ciepło i przytulny charakter.
Symbioz zaprezentowano po raz pierwszy na zakończonym w niedzielę Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem. To autonomiczny, elektryczny samochód wyposażony w mobilne technologie, zintegrowany z ekosystemem, w którym żyje człowiek. – Dziś już nie można projektować samochodu nie uwzględniając całego otaczającego nas ekosystemu czy przełomowych zmian, takich jak silniki elektryczne, mobilne technologie lub jazda autonomiczna. Mają one wpływ na nasze życie i sposób przemieszczania się. Symbioz jest naprawdę unikatowym projektem, opracowanym we współpracy z planistami, projektantami i inżynierami, naukowcami i architektami, socjologami i start-upami. Chcieliśmy przesunąć granice możliwości, jeśli chodzi o sposób użytkowania, technologie, wykorzystanie energii i harmonijną stylistykę, w celu uzyskania kompleksowego rozwiązania – mówi Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu przemysłowego Grupy Renault.
Prezentacja samochodu koncepcyjnego Ranault odbyła się w domu, który specjalnie został dla niego stworzony. Samochód jest dodatkiem, ale również uzupełnieniem domu. Są one do siebie podobne i korzystają z tych samych rozwiązań konstrukcyjnych: stalowa rama, rozległe przeszklone powierzchnie i drewniane elementy dekoracyjne. Projekt powraca do korzeni pierwszych prefabrykowanych domów modułowych, dla których bezpośrednią inspiracją była stylistyka samochodów z lat 20. i 30. XX wieku, a więc sto lat przed pojawieniem się modelu Symbioz, który jest ucieleśnieniem wizji Renault na rok 2030.
Podobieństwo sięga jeszcze dalej. Do wykończenia wnętrza i fasady domu, jak i nadwozia samochodu, zostały wykorzystane te same materiały, takie jak miedź, marmur, płótno i porcelana. Część mebli i wyposażenie domu zostało zaprojektowane przez obiecujących francuskich projektantów. Należą do nich: Ionna Vautrin (lampy, powierzchnie robocze), Constance Guisset (lustra, pufy), Jean-Louis Iratzoki (stół, krzesła), Guillaume Delvigne (marmurowe przedmioty, kryształowe kieliszki), Samuel Accoceberry (lustro, dywan) oraz Cléo Joffre, Antonis Cardew i Antony Bonniot (naczynia).
Więcej na: www.aleksandragaca.nl