W przestrzeni miejskiej Gdyni, w ramach Biennale Traffic Design, pojawiło się siedem nowych realizacji artystycznych wykonanych w różnych technikach.
– Tworząc program Biennale Traffic Design staraliśmy się przeanalizować potrzeby mieszkańców, które zostały wskazane w badaniu przeprowadzonym na nasze zlecenie w ubiegłym roku. Odpowiadając na wspomniane przez respondentów problemy, odmalowaliśmy jeden z pastelowych budynków w centrum miasta („modernizacja fasadowa” proj. Jacek Rudzki), zaś ulice Zgoda i Mściwoja oświetlają po zmroku zaprojektowane przez Jacka Wielebskiego lampy z elementami informacyjnymi takimi jak nazwa ulicy i numer budynku – opowiada Monika Domańska ze Stowarzyszenia Traffic Design, które było organizatorem festiwalu.
W przestrzeni miasta pojawiło się kilka nowych realizacji artystycznych wykonanych w niecodziennych technikach. Luksferowy łącznik między budynkami nad ulicą Żeromskiego zdobią litery zaprojektowane przez Threedotstype i zrealizowane w technologii jednego z najbardziej uznanych polskich projektantów Oskara Zięty, układające się w naszpikowane polskimi znakami diakrytycznymi zdanie „Zażółć gęślą jaźń”.
Elementem przewodnim, od którego wychodziła kuratorska idea festiwalu była ubiegłoroczna wystawa „Dowody zbrodni” zbierająca przykłady modernistycznego detalu architektonicznego z różnych miast Polski. Reinterpretacją popularnych w latach powojennych technik zdobienia, takich jak rzeźba architektoniczna czy sgraffito są dwie tegoroczne realizacje „modernizacja kreślona” kojarzonego ze sceną street artową artysty Seikona oraz „modernizacja rzeźbiona” zaprojektowana przez warszawskie studio graficzne UVMW i wykonana z użyciem gresu Paradyż Ceramika.
– Ceramika Paradyż w swojej działalności dużo miejsca poświęca aktywnościom na rzecz kultury i sztuki. Współpraca z Traffic Design oraz UVMW i stworzenie wspólnej instalacji pokazuje, że chętnie wspieramy projekty artystyczne bliskie DNA naszej firmy, a takim jest bez wątpienia powstała płaskorzeźba w Gdyni – mówi Tomasz Popielawski, rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż. – Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym i rzemieślniczej pracy mogliśmy zrealizować koncepcję projektantów i stworzyć instalację, która doskonale wpisuje się w charakter tego miasta, a elewacji budynku nadaje zupełnie nowego, unikalnego wyglądu. Zrealizowany projekt potwierdza, że współpraca firm produkcyjnych, stowarzyszeń i projektantów jest nie tylko efektywna, ale również przynosi piękne, artystyczne rezultaty.
Realizacjom artystycznym towarzyszyły wydarzenia okołofestiwalowe takie jak „show and tell” z udziałem miejskich aktywistów z różnych stron Polski oraz debata „Ocieplanie wizerunku”, podczas której dyskutowano problem estetyki powojennych osiedli mieszkaniowych. Ważnym aspektem działalności Traffic Design staje się również edukacja artystyczna i kulturalna, dlatego podczas Biennale zorganizowane zostały trzy warsztaty skierowane do różnych grup odbiorców: młodych architektów, pasjonatów miejskiej fotografii oraz do dzieci.
Nie zabrakło również niezwykle ważnego aspektu życia w mieście – rozrywki. W ciągu tygodnia odbyły się dwa pokazy filmowe w nietypowych lokalizacjach, a odsłonięciu nowej identyfikacji wizualnej Baru Mlecznego „Słoneczny” towarzyszyło menu degustacyjne. Jedną z realizacji – kratki wentylacyjne można wciąż oglądać uczestnicząc w grze miejskiej z nagrodami.
Stowarzyszenie Traffic Design wkrótce wraca na ulice Gdyni z nowym projektem estetyzacyjnym realizowanym przy ulicy Abrahama (we współpracy z Centrum Designu Gdynia). Kontynuację mają również projekty szyldowe realizowane w Warszawie w ramach akcji rewitalizacyjnej Na_prawa Warszawa oraz ogólnopolski program :DobryZnak, którego sponsorem jest MasterCard.