Słynny polski artysta wizualny współtwórcą globalnej kolekcji IKEA

Piąta edycja IKEA ART EVENT, która właśnie wchodzi do sprzedaży, to krótkoterminowa kolekcja. Łączy w sobie sztukę gobelinu, ręcznie wykonane dywany, awangardową modę, kulturę uliczną i nowoczesny design. Jeden z projektów globalnej kolekcji stworzył Polak Filip Pągowski.

Urodzony w Polsce w rodzinie wybitnych artystów Filip Pągowski jest artystą-grafikiem, który po wielu latach spędzonych w Nowym Jorku osiadł w Warszawie. Studiował malarstwo, ilustrację i projektowanie plakatu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Energetyczne projekty Pągowskiego zapadają w pamięć dzięki wyrazistym kształtom i niezwykłej witalności. Do jego klientów należą m.in. Comme Des Garcons, „The New Yorker”, SAKS 5th Avenue, „Le Monde” i „New York Times”.

– Do projektu zaproszono kilku twórców z całego świata. W moim wypadku praca wymagała dużo prób i korekt, bo projektowałem dywan, który miał być wykonany tradycyjną techniką używaną na Bliskim Wschodzie – opowiada „Design Alive” słynny artysta. – Jak zawsze zacząłem od pracy na papierze, potem zeskanowałem rysunek – w komputerze dużo łatwiej zrobić poprawki i tworzyć różne wersje. Okazało się jednak, że komputerowy projekt nie sprawdza się w realiach manufaktury w Indiach, gdzie dywany tka się według techniki, która prawdopodobnie ma kilka tysięcy lat! W związku z tym przeprowadzaliśmy rewizje projektu, co było dla mnie bardzo ciekawe. Sporo nauczyłem się w trakcie tej pracy, jako że w tym przypadku technika bardzo dużo dyktuje. Finalnie wyszło ok. Wiem, że IKEA była bardzo zadowolona. Dla mnie też była to bardzo przyjemna współpraca. W zeszłym roku przyjechali do mnie, by nakręcić film. Chodziliśmy po Warszawie, byli bardzo ciekawi mnie i miasta, mojego życia i dorastania w Polsce. To fajne, że dla takiego potentata, jak IKEA, element ludzki jest tak ważny.

Na całą kolekcję IKEA ART EVENT składa się osiem projektów.

Te wyjątkowe „tkane dzieła sztuki”, przeznaczone są do codziennego użytku. Mimo to równie dobrze jak w domu zaprezentują się w galerii sztuki. Wszystkie zostały wykonane z wełny lub innych naturalnych materiałów. Tylko jeden dywan wyprodukowano maszynowo. Pozostałe utkano ręcznie przez rzemieślników w Indiach i Egipcie, którzy wcielili w życie wizje ich projektantów.

IKEA, słynąca z prostego, funkcjonalnego designu nawiązującego do szwedzkich korzeni coraz częściej zaskakuje, wprowadzając do asortymentu nieszablonowe produkty. Wierząc w proces projektowania oparty na współpracy – nie tylko z uznanymi projektantami, ale i młodymi adeptami szeroko rozumianej sztuki – marka nieustannie poszukuje nowych pomysłów w otwartych źródłach. Od pewnego czasu IKEA proponuje klientom opuszczenie bezpiecznej strefy komfortu, pracując z nietuzinkowymi artystami. Cel? Odejście od schematów, wprowadzenie elementu zaskoczenia, odświeżenie asortymentu. Jednym z takich projektów jest właśnie ART EVENT, kolekcja, do której wyjątkowe dzieła stworzyli m.in. Virgil Abloh, Supakitch, Craig Green czy Filip Pągowski.

Więcej na: www.ikea.com/pl

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Nowa odsłona tradycji

Nowa odsłona tradycji

Warszawa | 31 października 2024

Carpets & More i projektantka Magda Fornal prezentują kolekcję Classics

Projekt spod strzechy

Projekt spod strzechy

Szczecin | 24 sierpnia 2023

Apartamenty w gospodarstwie agroturystycznym od studia Loft Kolasiński