Smiljan Radić, chilijski architekt chorwackiego pochodzenia, już od wielu lat kojarzony jest przede wszystkim z surowej, pierwotnej stylistyki. Ekspresyjnie ukształtowane betonowe i stalowe płaszczyzny, wielkie głazy czy nieregularne bryły to najczęstsze wyznaczniki jego projektów. Nie inaczej jest w przypadku zacisznego domu z czarnego betonu ukrytego pośród lasów w Vilches, w Chile.
Do stworzenia akurat takiej formy budynku architekta zainspirowała seria abstrakcyjnych obrazów „The Poem of the Right Angle” autorstwa Le Corbusiera. Betonowe ściany o grubości 12 centymetrów stanowią oprawę dla połączenia trzech dużych okien dachowych, wsporników i ostrych kątów. Ciemny kolor elewacji kontrastuje z ciepłą barwą cedrowego drewna użytego do wykończenia wnętrza. Białe, pomalowane elementy rozciągające się na od ścian po sufit podkreślając nieregularną strukturę budynku. Pomieszczenia zaplanowano jako jednolity tunel okalający wewnętrzny dziedziniec. Ściany z tej strony są przeszklone, aby zapewnić lepszy widok na patio oraz inne obszary rezydencji.
Architekt wykończył część podłogi drewnem, aby dopasować ją do ścian i sufitów, podczas gdy inne obszary są pokryte betonem. Konsekwentnie rozplanowana różnorodność materiałów pozwala zdefiniować podział przestrzeni pozbawionej ścian. Skręcając w prawo, po wejściu do środka, znajdziemy kolejno kuchnię, jadalnię i salon. Na lewo znajduje się łazienka i niewielka sypialnia. Podwieszona pod sufitem rzeźba przypominająca splątane korzenie wizualnie łączy wnętrze z zewnętrzem, gdzie dojrzałe drzewa na dziedzińcu rozciągają rozłożyste korony ponad budynkiem.
The Poem of the Right Angle to cykl 19 obrazów oraz towarzyszących im wierszy powstałych w latach 1947 – 1953. Seria dzieł sztuki uważana jest za artystyczną realizację koncepcji świata Le Corbusiera a jednocześnie za rodzaj autoportretu słynnego architekta.
Więcej na: www.estudiopalma.cl