W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu – taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji mobilności. Co ta idea architektów oznacza, mogli przekonać się odwiedzający targi Design Miami. BIG, we współpracy z Audi, stworzyło interaktywną diodową instalację „Urban Future”. W centrum tego futurystycznego modelu znalazło się Audi A2 concept, które „rozmawiało” z ulicą i innymi uczestnikami ruchu.
W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu – taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji mobilności. Co ta idea architektów oznacza, mogli przekonać się odwiedzający targi Design Miami. BIG, we współpracy z Audi, stworzyło interaktywną diodową instalację „Urban Future”. W centrum tego futurystycznego modelu znalazło się Audi A2 concept, które „rozmawiało” z ulicą i innymi uczestnikami ruchu.
Pieszy spaceruje swobodnie środkiem wielopasmowej ulicy. Nawet gdy z przeciwka nadjeżdża samochód, nie zmienia kierunku ruchu. Samochód jedzie szybko i zbliża się nieuchronnie do pieszego. Nagle skręca i omija go. Ruch funkcjonuje bez sygnalizacji świetlnej, bez ludzi za kierownicą i bez oddzielenia powierzchni dla pieszych i pojazdów. Jest to możliwe dzięki cyfrowej powłoce na drodze, która porozumiewa się ze wszystkimi uczestnikami ruchu.
Pomysł ten pochodzi z koncepcji opracowanej w 2010 roku przez duńskie biuro architektoniczne BIG na konkurs Audi Urban Future Award. Nawet jeżeli wciąż jest to wizja Bjarke Ingels, założyciel i partner BIG, ma dokładne wyobrażenie miasta przyszłości: – Gdy wyobrażam sobie jak będzie wyglądało miasto za 25 lat, widzę ulicę, która kilka razy w ciągu dnia może się zmienić – ze strefy dla pieszych w autostradę, z placu w łąkę.
Ta teza ulicy bez granic była prezentowana na targach Design Miami w postaci interaktywnej diodowej instalacji „Urban Future”, która przypomina optycznie fragment drogi, ma jednak dużo większe możliwości. Cyfrowo zaprogramowana powierzchnia diodowa rejestruje ruch, koordynuje różnych uczestników ruchu i dopasowuje się do ich potrzeb. Kamery 3D rejestrują ruch na stoisku targowym i zapisują na diodowej powierzchni. Zwiedzający może „na żywo” doświadczyć komunikacji między samochodami, pieszymi i ulicą. Czy tak będą wyglądały nasze miasta za ćwierć wieku?
Więcej: www.audi.pl, www.big.dk i www.designmiami.com