Eksperymentalna opowieść o architekturze ujęta w papierową animację

Krótkometrażowy „ArchiPaper” Rafała Barnasia zakończył festiwalową trasę i zadebiutował online. Eksperymentalna opowieść o architekturze zwyciężyła na 14 międzynarodowych festiwalach m.in. w Nowym Jorku, Madrycie, Toronto, czy w Berlinie. Na kolejnych 17 festiwalach obraz uzyskał nominację lub zakwalifikował się do grona półfinalistów lub finalistów; m.in. w ramach prestiżowego 3d Awards CGarchitects

Punktem wyjścia do stworzenia animacji stała się makieta domu projektu pracowni BXB Studio. Sfotografowany model został przetransformowany w tętniący życiem obraz, tworząc nieśpieszną, surrealistyczną opowieść zatopioną w abstrakcyjnym świecie, zbudowanym jedynie z papierowych elementów. Oniryczny, baśniowy obraz został okraszony oryginalną muzyką, również stworzoną przez Barnasia.

– A co gdyby? Pozornie niepozorne pytanie, a przecież to ono, będące wyrazem pragnienia zgłębiania tajemnic świata i chęci jego eksploracji, przez całe stulecia padało z ust artystów, badaczy, naukowców, poprzedzając ich twórcze wysiłki. Dokładnie to pytanie zadałem sobie u progu prac nad eksperymentalną, abstrakcyjną animowaną opowiastką o architekturze o tytule „ArchiPaper” – wspomina Rafał Barnaś. – Pracowałem wówczas na planie filmu prezentującego dorobek twórczy mojego brata, Bogusława Barnasia, architekta, założyciela pracowni BXB studio. Podczas zdjęć miałem do dyspozycji makiety projektów, w tym model polskiej zagrody, unikalnego, obecnie będącego już w fazie realizacji domu. Pomyślałem, a co gdyby spróbować przetransformować makietę projektu w tętniący życiem, papierowy świat? Zadanie wydało mi się o tyle fascynujące, że sam jestem entuzjastą poszukiwania i eksperymentowania środkami stylistycznymi. Pociąga mnie łączenie mediów tradycyjnych z grafiką 3d. Animacji poklatkowej, kreskówki, metod 2d+, lustrzanki i grafiki 3d – dodaje.

Nadchodzi koniec ery fotorealizmu?

– Zadanie wydało mi się dodatkowo interesujące również ze względu na to, że jesteśmy w przededniu rewolucji w branży sztuk wizualnych – kontynuuje Rafał Barnaś. – Fotorealizm jest już osiągalny, a za chwilę będzie również bardzo łatwy w realizacji i tani w kontekście ponoszonych kosztów. Kiedy tak się stanie, a z całą pewnością nastąpi to już niebawem, dojdzie wówczas do ostrego zwrotu w poszukiwaniu nowych środków wyrazu w opowiadaniu obrazem i dźwiękiem. Dokładnie tak jak stało się niegdyś na historycznej, krętej ścieżce rozwoju malarstwa, które do momentu wynalezienia aparatu fotograficznego pełniło rolę rejestracji rzeczywistości a co za tym idzie, wszelkie wysiłki artystów z całego świata koncentrowały się na jak najlepszym dopracowaniu warsztatu i oddania pełnego realizmu ilustrowanej sceny.

Rafał Barnaś

Rafał Barnaś

Architekt, wizualizator, filmowiec, muzyk, założyciel jak również lider pracowni Unique Vision Studio, której głównym polem działania jest przestrzeń identyfikacji wizualnej architektury. Twórca wizualizacji i animacji architektonicznych, filmów krótkometrażowych i wszelkich artystycznych form audio wizualnych. Trzykrotnie nominowany w ramach prestiżowego 3D Awards. W 2012 w kategorii Best Image; w 2016 roku zdobył pierwszą nagrodę CG Architect 3d Awards w kategorii Best Film (Commissioned). 2019 roku przyniósł mu natomiast nominację w kategorii Best Film Non Commissioned za animację ArchiPaper. Charakterystyczny styl zawdzięcza głębokiej postprodukcji z kreatywnym wykorzystaniem technik matte painting, 2d+, fotografii, animacji poklatkowej filmu.

***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Betonowe marzenia

Betonowe marzenia

Wenecja | 26 października 2024

Adrien Brody, jako wybitny architekt, na festiwalach filmowych w „The Brutalist”

Luksusowe Domy z Omeną

Luksusowe Domy z Omeną

Warszawa | 12 maja 2024

Filmowa w podróż po wyjątkowych rezydencjach ukrytych w różnych zakątkach Polski