Wyroby porcelanowe z lat 90. rzadko trafiają do zestawień najciekawszych przykładów polskiej ceramiki. W podsumowaniach tego rodzaju dominują rozmaite wzory z lat 50. i 60., czasem pojawiają się projekty z lat 70., a nawet 80. Często do panteonu zaliczane są również wzory stworzone po roku 2000, na przykład projekty Marka Cecuły czy Bogdana Kossaka. Serwis Opty – ikona polskiego wzornictwa z lat 90. – jest wyjątkiem.
Zestaw powstał w okresie pełnym wyzwań dla krajowego wzornictwa. Rynek otworzył się wówczas na towary importowane, pojawiła się więc konieczność przekształcenia modelu organizacji rodzimych fabryk i zakładów produkujących dla wszystkich gałęzi przemysłu. Te okoliczności sprawiły, że polscy projektanci musieli pracować w niekorzystnych i niepewnych realiach. Wprawdzie przemiany gospodarcze nie wpłynęły na ciągłość produkcji zakładów ceramicznych, tak jak miało to miejsce w przypadku hut, ale wzbogacanie oferty o nowe oryginalne wzory zdarzało się w nich sporadycznie.
Serwis Opty można zobaczyć w Galerii Wzornictwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie. To jedyny przykład porcelany z lat 90. Wyróżnia się na tle innych powstałych w tym czasie fasonów nową, autorską formą nawiązująca do modernizmu lat 30.
Prosty kształt naczyń oparty na zwężających się ku górze walcach jest dziełem związanego z fabryką projektanta Stanisława Możdżenia, który opracował dla fabryki porcelany Kristoff wiele modeli, w tym popularne garnitury do kawy: Daphne i Fany. Subtelna roślinna dekoracja, kontrastująca z mocną formą serwisu, jest natomiast wynikiem współpracy z Anastazją Panek-Smużniak. Egzemplarz przechowywany w Galerii Wzornictwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie zdobiony przez tę utalentowaną ceramiczkę pochodzi z serii kolekcjonerskiej.