Adrian Musiał nowym prezesem IWP

Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP) w Warszawie ogłosił powołanie nowego prezesa zarządu, którym został Adrian Musiał. Z nowym szefem instytutu rozmawiamy o jego pomysłach na zmiany – zapowiada modernizację budynku i powrót do korzeni IWP. – Chcę też zainicjować debatę o powołaniu do życia Muzeum Polskiego Designu – zapowiada.

Adrian Musiał urodził się 8 lipca 1989 roku. Jest związany z branżą nieruchomości od 2011 roku, posiada doświadczenie w dziedzinie deweloperki, pośrednictwa, szkoleń i doradztwa. Ukończył studia prawnicze, posiada tytuł MBA oraz specjalistyczne wykształcenie z zakresu zarządzania nieruchomościami. Został prezesem IWP na okres trzech lat.

Z informacji prasowej wynika, że głównym Pana zadaniem będzie modernizacja siedziby Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na Starym Mieście w Warszawie – czy Pana funkcja obejmie także kwestie merytoryczne?

Siedziba przy ul. Świętojerskiej 5 od lat stanowi podstawę utrzymania Instytutu, który finansuje swoją działalność z przychodów pochodzących z najmu powierzchni biurowych. Budynek ma ok. 8 tys. m kw. rozmieszczonych na 5 kondygnacjach oraz imponującą salę wystawienniczą.

Biura IWP zajmują niewielką część budynku. Pozostałe powierzchnie wynajmują podmioty z zewnątrz, przy czym obecny poziom komercjalizacji biurowca to ok. 85 proc. To podstawowy kapitał, o który muszę zadbać, by na jego podstawie rozwijać działalność merytoryczną – naukowo-badawczą oraz promującą polski design.

W tych kwestiach wspiera mnie dotychczasowy zespół Instytutu, nowa członek zarządu i doświadczona agencja. W porozumieniu z większościowym udziałowcem Spółki – Agencją Rozwoju Przemysłu (IWP funkcjonuje jako spółka prawa handlowego), to ja wyznaczam priorytety i kreślę strategię działań.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Jaką ma Pan wizję modernizacji siedziby instytucji?

Trzeba zacząć od podstaw, czyli koniecznych przeglądów, remontów i konserwacji. Budynek przy Świętojerskiej to nie tylko IWP, ale też szereg najemców, każdy ma inne potrzeby i ja muszę je poznać. W międzyczasie przygotujemy się do modernizacji na większą skalę, mając na uwadze dziedzictwo, jakie niesie ze sobą ten 75-letni gmach.

Jakie są Pana zdaniem największe wyzwania dla IWP w kolejnych latach?

Zacznijmy od najbliższego roku. To ważny czas związany z patronką IWP – Wandą Telakowską, moją krajanką, która podobnie jak ja pochodziła z Zagłębia Dąbrowskiego – pani profesor z Sosnowca, ja z Dąbrowy Górniczej. W 2025 roku będziemy obchodzić 75-lecie Instytutu oraz 40. rocznicę śmierci jego założycielki. Żebyśmy się dobrze zrozumieli – to nie okazja do przesadnej celebry, ale czas, by wrócić do korzeni IWP, który poprzez wzornictwo miał poprawiać i promować innowacyjność i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. W polskim wzornictwie jest coś, co nazwałbym naszym narodowym kodem. I dzisiaj chodzi o to, żeby to wszystko znowu zagrało i budowało przewagę konkurencyjną polskich produktów i usług.

Chciałbym, żeby Instytut aktywniej promował polski design w kraju i za granicą, żeby Dobry Wzór był godłem pożądanym przez największe marki.

Chcę też zainicjować debatę o powołaniu do życia Muzeum Polskiego Designu, bo jako Polki i Polacy mamy się czym chwalić, a ta idea sama w sobie będzie świetnym nośnikiem informacji o naszym wzornictwie.

Co się zmieni w funkcjonowaniu IWP? 

Chcemy stworzyć klarowną ofertę tego, co możemy zaproponować z jednej strony biznesowi, a z drugiej projektantom i aktywnie wychodzić na rynek. Instytucję trzeba więc odkurzyć, rozruszać, tchnąć w nią życie.

Czy transformacji ulegnie sposób ekspozycji? Jaki ma Pan pomysł na ożywienie IWP?

Dotychczasowy zespół IWP ma ogromne doświadczenie w realizacji ambitnych projektów, a ja chcę, żeby równolegle działo się więcej projektów komercyjnych. Przygotowujemy taką ofertę, żeby docelowo wyjść z nią także poza przestrzenie galerii – na targi, konferencje, lotniska, do centrów miast i galerii handlowych. To sporo zadań i serdecznie zapraszam do współpracy wszystkich, którym leży na sercu dobro polskiego designu.

Do zespołu zarządzającego dołączyła również Michalina Pietrzyk, specjalistka ds. niestandardowych projektów medialnych i eventowych. Jej głównym zadaniem będzie rozwój działań promocyjnych oraz aktywizacja zasobów IWP.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Założony 1 października 1950 roku, był jedną z pierwszych placówek w powojennej Europie promujących wzornictwo przemysłowe. Jego utworzenie było wynikiem decyzji ministra przemysłu lekkiego Eugeniusza Stawińskiego, który przekształcił istniejące Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji.

Założycielką Instytutu była profesor Wanda Telakowska, nazywana Joanną d’Arc polskiego wzornictwa, która kierowała nim artystycznie do 1968 roku. Telakowska realizowała ideę „Piękna na co dzień dla wszystkich”, wprowadzając racjonalne wzornictwo do masowej produkcji.

Celem Instytutu było prowadzenie prac naukowo-badawczych, które miały podnieść poziom estetyki produkcji i dostarczyć wytycznych dla gospodarki planowej.

IWP nie tylko projektował przedmioty codziennego użytku, ale także badał warunki mieszkaniowe i środowisko pracy, szukając rozwiązań funkcjonalnych, które poprawiały jakość życia. Pracował nad nowymi strukturami użytkowymi, wpływając na funkcjonalność mieszkań i ich wyposażenia. Działania Instytutu skupiały się na trzech głównych obszarach: upowszechnianiu wzornictwa poprzez wystawy i publikacje, edukacji w postaci szkoleń i konferencji dla przedsiębiorców oraz projektantów, a także doradztwie i badaniach nad zarządzaniem wzornictwem, ergonomią i wdrażaniem nowych produktów.

Biblioteka Wzornictwa IWP, licząca ponad 46 tysięcy tytułów, stanowi jedno z największych specjalistycznych zbiorów na świecie, dostępnych również online.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Co nowego w designie, architekturze i sztuce? Polecamy najciekawsze październikowe wydarzenia

Kierunek: sztuka!

Warszawa | 1 października 2020

Polecamy najciekawsze październikowe wydarzenia

Stół Polski na Expo 2015

La Tavola Polacca

MEDIOlan | 13 września 2015

Wystawa „Stół Polski. La Tavola Polacca” na EXPO 2015.

Jest Designer Roku 2014!

IWP nagradza

warszawa | 25 października 2014

Poznaliśmy laureatów konkursu Dobry Wzór.