Powrót do Kalabrii

Eklektyczny projektant. Wynalazca symboli. Twórca światów. Antonio Aricò dotyka designu, sztuki i rzemiosła, ale przede wszystkim inspiruje się tradycją i kulturą swojej małej ojczyzny. Podkreśla bliskie relacje z rodziną i kalabryjskimi korzeniami oraz to, że pracuje ramię w ramię ze swoim dziadkiem stolarzem – Saverio Zamingim.

Urodzony w 1983 roku, Antonio Aricò wychowany w małym miasteczku Reggio Calabria na południu Włoch, funkcjonuje pomiędzy Mediolanem a rodzinnym miastem, gdzie znajduje się warsztat należący do rodziny. Jego multidyscyplinarne projekty obejmują zarówno autorskie kolekcje, jak i współpracę ze znanymi włoskimi markami, takimi jak Seletti, Alessi, Barilla i Bialetti.

Wszystko da się zrobić!

Cytrynowe gaje, pomarańcze i bergamoty – tak pachnie Kalabria, źródło inspiracji i wyobraźni Antonia Aricò, projektanta głęboko związanego ze śródziemnomorską krainą swojego dzieciństwa. Kalabria to najdalej wysunięty na południe region kontynentalnej części Włoch, położony na samym czubku włoskiego buta. Nazywany jest terra da scoprire, czyli krainą do odkrycia. Dla Aricò krajobraz, flora, fauna, architektura i kalabryjskie rzemiosło stały się katalogiem form i punktem wyjścia dla nowoczesnego myślenia o designie. Jego prace emanują ciepłą i słoneczną atmosferą Morza Śródziemnego.

– Kiedy dorastasz w rodzinie na południu Włoch, masz wpojone, że wszystko da się zrobić samodzielnie! Kreatywność jest spontaniczna i ujawnia się codziennie, na każdym kroku. Jestem projektantem przemysłowym, ale inspiruję się tym, czego nauczyłem się w dzieciństwie – tłumaczy projektant.

Antonio Arico

Po ukończeniu studiów w Mediolanie Aricò doskonalił swoje rzemiosło za granicą, pracował w Australii i Izraelu. W 2011 roku otworzył własne studio w Mediolanie, szybko podjął jednak decyzję o wyjeździe do rodzinnej Kalabrii. Powrót do regionu, w którym rytm relacji międzyludzkich zatrzymał się 100 lat temu, był dla niego rodzajem aktu oczyszczającego.

Na południu Włoch idea domu jest wciąż silna. Jest on czymś, co wykracza poza pojęcie mieszkania czy mebli. Dom polega na pielęgnowaniu rodzinnych historii i opiera się na serdeczności, gościnności, dzieleniu się.

– Brakowało mi tych dobrych uczuć i pozytywnych emocji, które zawsze były obecne w moim dzieciństwie. Dlatego postanowiłem wrócić. Nie chodziło mi o odrzucenie Mediolanu, chciałem po prostu rozpocząć osobiste poszukiwania i pomyślałem, że aby to zrobić, najlepszym miejscem będzie mój rodzinny dom – opowiada projektant.

Magazyn Design Alive

NR 49 JESIEŃ 2024

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 48 LATO 2024

Dziadek Severio trafia w sedno

U Antonia Aricò proces projektowania odbywa się często wśród rodziny, przy kuchennym stole. Wyciąga jakiś stary przedmiot ze stolarni swojego dziadka, zadaje pytania, szkicuje swoje pomysły. Zwykle pokazuje je później rodzicom, a także wujkowi i babci – wszyscy mieszkają w tym samym budynku.

Słuchanie ich opinii jest dla niego bezcenne. Konfrontując się na co dzień z uwagami od profesjonalnych projektantów i architektów, twoerdzi, że  punkt widzenia jego rodziny jest dla niego najbardziej pouczający: trafiają prosto w sedno.

– Osobą, która najbardziej mnie inspiruje, jest mój dziadek – nonno Saverio. Pracuje, nie marnując materiału ani czasu, i zwykle nie mówi zbyt wiele. Rzuca po prostu: Certu si poti fari, chi ci voli?, co w dialekcie kalabryjskim oznacza: „Jasne, że da się zrobić, to proste!” – opowiada Antonio Aricò.

Już podczas Fuorisalone w 2012 roku Antonio przełamał stereotypy za sprawą kolekcji mebli Back Home, które zaprojektował z myślą, że wyprodukuje je jego dziadek. W tym samym duchu utrzymany jest zrealizowany w 2019 roku film Le Radici e Le Ali („Korzenie i skrzydła”) – dokument opowiadający historię Aricò i jego fascynującej relacji z tradycją i nowoczesnością. W kontekście tradycji i „starej szkoły” Aricò ma świadomość, że jesteśmy ostatnim pokoleniem, które widzi zanik starych technik i rzemieślniczych metod produkcji. Dlatego czuje, że ma obowiązek uczyć się ich i łączyć je z nowoczesnym podejściem.

Antonio Arico

Starożytne kolumny i barokowa miotła 

Na ukrytym patio na szczycie mediolańskiego salonu Dolce & Gabbana Casa odwiedzający Milan Design Week 2023 mogli oglądać instalację „Antonio Aricò – Limonaia a Milano”. Kolekcja została umieszczona w barokowym pawilonie ogrodowym, który niczym żółty klosz otulał ekspozycję słoneczną mgiełką. Delikatnie ironiczne transpozycje klasycznych motywów objęły pulchne rzeźby cherubinów, konewkę, kosz z monografią, wazon w kształcie gondoli i ozdobną miotłę.

– Gdzieś w dalekiej krainie znajduje się żółta Limonaia. Aniołki, cytryny, barokowe zawijasy i draperie otaczają złote gałęzie ocieplone żółtym szkłem. Kryształowa Limonaia potajemnie świeci na dachach Mediolanu. Promień światła ogrzewa ją i przekształca wszystkie wazony w cytrynową skórkę – opisuje poetycko swój projekt Antonio Aricò.

Kilka miesięcy później podczas targów Maison & Objet 2023 projektant zaprezentował terakotową kolekcję Magna Graecia, stworzoną we współpracy z marką Seletti. Inspirowana starożytnymi greckimi koloniami w południowych Włoszech, czerpie motywy ze starożytnych rzeźb, doryckich i jońskich kolumn. Tradycyjne rzemiosło przefiltrowane jest tu przez zabawny, współczesny punkt widzenia.

Razem z tą kolekcją starożytna historia z wdziękiem wkracza w codzienne życie. Aricò, prosty i rygorystyczny w podejściu do projektowania oraz spontaniczny w stylu, bawi się swobodną interpretacją włoskiej tradycji rzemieślniczej, a także pracą z materiałami i kształtami przy użyciu współczesnego języka.

Antonio Arico

Antonio Aricò

Włoski artysta, projektant i dyrektor kreatywny. Urodził się w 1983 roku w Reggio Calabria w południowych Włoszech. Studiował projektowanie mody i produktu w Mediolanie, projektowanie biżuterii w Szkocji, filozofię w Australii i projektowanie mebli w Andaluzji. W 2011 roku otworzył własne studio w Mediolanie. W swojej twórczości, zamiast na funkcji woli koncentrować się na tym, co romantyczne, fantastyczne i archetypowe. Z pasją łączy rzemiosło i samodzielną produkcję ze wzornictwem przemysłowym. Aricò to także marka włoskich produktów rzemieślniczych sprzedawanych w wielu prestiżowych galeriach i na targach na całym świecie, takich jak: 1st Dibs, Pamono, Artemest, Luisa Via Roma, Galleria Rossana Orlandi i L’Éclaireur Paris.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Moim językiem jest szkło

Moim językiem jest szkło

Wrocław | 18 października 2023

Artystka i projektantka Agnieszka Bar opowiada nam o pracy i szklanych obiektach