Samouk znad Morza Śródziemnego

Axel Chay pochodzi z okolic Marsylii, z niewielkiego Côte Bleue. Studiował w szkołach biznesu w Lyonie i Londynie, aby w 2013 roku powrócić na południe Francji. Mówi o sobie, że jest samoukiem pod przemożnym wpływem Morza Śródziemnego, w którym lubi pływać i z którego czerpie inspirację.

Jego prace inspirowane są jednak nie tylko otoczeniem pełnej słońca francuskiej riwiery, ale także twórczością Donalda Judda, sztuką kinetyczną i ruchem Memphis.

Głównym obszarem jego zainteresowań jest eksperymentowanie z materiałami. Sięga po stal, aluminium, korek, drewno, piankę ekspandowaną, a nawet tynk. W designie szuka przede wszystkim unikalności i radykalnej estetyki, które sprawiają, że obiekt, jak rzeźba, silnie zaznacza swoją obecność w przestrzeni.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Często mówi się o „projekcie, który staje się częścią przestrzeni”, lecz w przypadku Chaya to przestrzeń staje się częścią jego projektów. To design, który wymaga uwagi, ale i otwartości na nowe doświadczenia w obcowaniu z przedmiotami, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się abstrakcyjne, lecz przy bliższym spotkaniu ujawniają swoje funkcje i znaczenie.

Jego obiekty są łatwo rozpoznawalne dzięki wyrazistym, często jaskrawym kolorom i obłym kształtom. Inspiracje sztuką kinetyczną ujawniają się w formach, które mogą budzić różne skojarzenia – od organicznych struktur po motywy o podtekście erotycznym.

Sam projektant otwarcie przyznaje, że nie unika humoru w swoich pracach, czego przykładem jest lampa Phallus, inspirowana surrealistycznym dziełem Mana Raya. Jednak w jego portfolio znajdziemy również subtelniejsze formy, które poprzez grę kształtu i koloru zostawiają widzowi pole do własnej interpretacji.

Axel Chay

Jego podejście do designu jest intuicyjne – nie zaczyna od ścisłych założeń, lecz pozwala, by proces twórczy prowadził go w nieoczekiwanych kierunkach. Jego pierwsze samodzielne projekty powstały w warsztacie ojca, który zajmował się konstrukcjami metalowymi. To tam Axel nauczył się spawania i pracy z aluminium, co miało kluczowy wpływ na jego późniejszą twórczość.

Po latach współpracy w duecie projektowym Nova Obiecta, koło 2020 roku Axel zdecydował się na działalność pod własnym nazwiskiem.

Rozstanie nastąpiło naturalnie – zarówno on, jak i jego partner biznesowy oraz przyjaciel, Marouane Fadki, stopniowo zaczęli podążać własnymi ścieżkami. – On podjął nową pracę, a ja zacząłem pracować z ojcem, ale wciąż zajmowałem się projektowaniem i tworzeniem przedmiotów – wspomina Axel. Jego pierwszym samodzielnym projektem był różowy stołek Septem. To właśnie przyjaciel namówił go, by zaczął promować go pod własnym nazwiskiem.

Axel Chay nie zamyka się jednak na jedną ścieżkę. Aktualnie razem z żoną Mélissą tworzy biznesowy duet specjalizujący się w designie i architekturze wnętrz.

Ich wspólne działania na styku designu, architektury i sztuki pokazują, jak ważna jest harmonia pomiędzy formą a treścią podczas aranżowania wnętrz. Prace Chaya, stanowiące nieodłączny element ich projektów, są subtelnymi, lecz wyraźnymi akcentami, które zmieniają charakter otoczenia, dodając mu nowego wymiaru.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wazony przytulanki

Wazony przytulanki

Bruksela | 22 marca 2025

Wielkoformatowe, dywanowe rzeźby Shishi San są jej międzynarodową wizytówką

Rzemiosło, które koi

Rzemiosło, które koi

Amsterdam | 15 lutego 2025

W czasach niepewności Alfhild Külper tworzy ostoje miękkości i bezpieczeństwa

Szklana pustka

Szklana pustka

Wrocław | 1 lutego 2025

Kalina Bańka-Kulka zaklina tematy pustki i gromadzenia w szklanych artefaktach