Barbara Stelmachowska w swoim projekcie „Hello Flower” kreśli obraz przyszłości, w której radykalne zmiany środowiskowe i społeczne wymuszają nowe podejście do odżywiania.
W świecie, gdzie tradycyjne uprawy nie mają już miejsca, a globalne koncerny kontrolują dostęp do nasion, człowiek zmuszony jest samodzielnie hodować jadalne kwiaty metodą hydroponiczną.
Dla autorki jest to nie tylko praktyczna odpowiedź na wyzwania przyszłości, ale także refleksja nad rolą człowieka jako części większego ekosystemu. W projekcie pożywienie zostaje uwznioślone, stając się zarówno źródłem życia, jak i elementem duchowego doświadczenia.
Ceramiczne artefakty przyszłości
W ramach projektu „Hello Flower” powstała seria obiektów ceramicznych, które pełnią zarówno funkcje praktyczne, jak i symboliczne.
Pierwszym z nich są porcelanowe formy, które przypominają biżuterię sentymentalną z XIX wieku. Ich nieregularne, amorficzne kształty kryją wewnętrzne przestrzenie, które służą do przechowywania nasion – symbolu wartości i odpowiedzialności za przyszłość. Podobnie jak w dawnych czasach w tzw. sekretnikach przechowywano osobiste pamiątki, tak teraz nasiona stają się najcenniejszym dobrem, które wymaga ochrony. Dzięki swojej formie te obiekty stają się integralną częścią ciała ludzkiego, co podkreśla ich znaczenie.
Drugą część projektu stanowią pojemniki do upraw hydroponicznych, które pozwalają na uprawę roślin bezglebowych.
Technologia ta jest bardziej efektywna i ekologiczna, zużywając mniej wody i zapewniając lepsze plony. Pojemniki zostały wykonane z ciemnobrązowej gliny, co zapewnia idealne warunki do wzrostu korzeni, a modułowa lampa z regulowaną wysokością świecenia wspiera rośliny na każdym etapie ich wzrostu.
Całość ma na celu stworzenie idealnych warunków do hodowli roślin, które są zjednoczone z procesem technologicznym i naturalnym.
Trzecim elementem projektu są porcelanowe kielichy, w których spożywa się posiłki przygotowane z wyhodowanych samodzielnie kwiatów.
Kielichy te mają formę przypominającą tradycyjne naczynia używane podczas obrzędów religijnych, ale ich proporcje zostały odwrócone. Trzon naczynia, który zwykle jest smukłym elementem, staje się najszerszą częścią, co symbolizuje zmianę w postrzeganiu żywności. Zamiast dominującego gestu władzy, projekt postuluje gest czułego obejmowania, podkreślając wartość i kruchość żywności jako zasobu, który należy szanować i celebrować.
Barbara Stelmachowska
Projektantka i badaczka, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Finalistka międzynarodowych konkursów, takich jak Electrolux Design Lab czy Young Design, oraz laureatka Haier Design Prize by IF. W swojej twórczości, rozwijanej w La Loba Design Lab, koncentruje się na materiałach ceramicznych i spekulatywnych scenariuszach projektowych.
Hello Flower” to kolejny dowód jej zaangażowania w zrównoważony design i poszukiwanie odpowiedzi na wyzwania przyszłości.