Najnowsza kolekcja zaprojektowana przez Bethan Laurę Wood to wielobarwne, ozdobne, nacechowane wpływami wielu kultur artefakty. Kobiece i nawiązujące do strefy wolności płci pięknej.
Cechami charakterystycznymi prac Bethan Wood, uznanej brytyjskiej projektantki mebli, biżuterii i przedmiotów codziennego użytku, są wyrazisty kolor, geometria i wizualna metafora. Wzory czerpie z rozmaitych kultur, do których sięga od początku swojej drogi twórczej. Te ostatnie nawiązują do idei „Własnego pokoju” Virginii Wolf (pochodzącej z eseju o tym samym tytule).
W warstwie wizualnej przedmioty te krążą wokół brytyjskiego estetyzmu XIX wieku i art nouveau. Artystka skupia się na buduarze – prywatnej przestrzeni służącej kobiecie do kontemplacji zarówno duchowej, jak i fizycznej, przynoszącej ukojenie i relaks. W kręgu jej zainteresowań są też artefakty, które można tam znaleźć. Są one swego rodzaju zaproszeniem do „podróży oczami wyobraźni” do wielu miast i kultur, które odegrały ważną rolę w twórczości Wood na przestrzeni ostatnich 10 lat. Urzeczywistnieniem zarówno marzeń i wyobrażeń, jak i urzeczowieniem doświadczeń płynących z wojaży po Europie, Meksyku, Kalifornii i Azji Wschodniej.
Przedmioty nawiązujące do idei „Własnego pokoju” łączą w sobie biżuteryjność z eksperymentowaniem formą. To pierwsze wynika z sięgania przez artystkę do rzeczy, które należały do kobiety, zanim mogła ona sobie pozwolić na własny kąt – to one od zawsze wyznaczały granice jej strefy wolności. Eksperymentowanie z formą i materiałem wynika z potrzeby głębszego wejścia w badaną kulturę, stąd też jej bliska współpraca z lokalnymi rzemieślnikami i dialog, w jaki wchodzi z nimi w procesie tworzenia.
Przeskalowuje i przekształca formy w obiekty, które akcentują przestrzeń, nadają jej tożsamość. I zdobi je, bawiąc się kolorystyką oraz niespotykanymi cięciami – sprawia, że łączą one w sobie tę biżuteryjność z funkcją (na przykład mebla). Wzór jest przy tym nieodłącznym elementem kształtu. Szereg krzywych, zaskakujących modułów zazębia się, tworząc różnorodne konstrukcje. Oniryczne?
W nowej, buduarowej kolekcji Bethan Laury Wood znajduje się ozdobne wezgłowie łóżka z parą kinkietów. Składają się one z rozmaitych figur, rysunków i krzywizn, tworząc fantazyjne, lekkie, ozdobne struktury. Dalej – szafka i biurko o zaokrąglonych, nietypowych kształtach i wielobarwnym wykończeniu, ujawniające fascynację artystki popularnymi w latach 20. ubiegłego wieku kimonami Meisen. Wyraziste kolory podążają tu za naturalną strukturą słojów drewna. Sprawiają wrażenie, jakby falowały, drgały pod wpływem spojrzenia. I wreszcie lustra Aperitivo mirrors, które nawiązują do umiłowanej przez artystkę Wenecji – wykonano je we współpracy ze specjalistami od luster weneckich. Piękne i biżuteryjne, ręcznie robione zawijasy, loki i optyczne cięcia kojarzą się z owocami (pestkami, kropelkami soku). Są tu plasterek oliwki, korniszon, bakłażan czy melon nadające idei kobiecego buduaru soczysty i zmysłowy smak.
W kolekcji znalazły się też żyrandol i kinkiety Bon Bon przywodzące na myśl słodką konfiturę z kwiatów, każące się zastanowić nad granicami ludzkiej wyobraźni i rzemieślniczych umiejętności. Bo może wcale ich nie ma?
Bethan Laura Wood
Urodzona w 1983 roku; studiowała projektowanie 3D na Uniwersytecie w Brighton, a następnie wzornictwo w Royal College of Art. W 2009 roku, jeszcze w czasie studiów, założyła studio Wood London. Dziś to uznana na całym świecie projektantka biżuterii, mebli, przedmiotów dekoracyjnych, oświetlenia i instalacji. Prace wykonane przez jej studio wyróżniają się kolorami, geometrią, wizualną metaforą, wzorami i intarsjami.