Ceramiczny alfabet ekspresji

W maju ubiegłego roku, prezentując kolekcję POLA autorstwa Magdy Jurek, mieliśmy przeczucie, że jej prace stanowią preludium do przyszłych wielkoformatowych kompozycji w architektonicznej skali. Niecały rok później projektantka zaprezentowała dzieło, które zarówno skalą, jak i ideą nawiązuje do monumentalnych realizacji z czasów PRL.

Horyzontalna kompozycja ceramiczna POLA 37 zdobi całą ścianę stołówki pracowniczej w nowej siedzibie firmy Colliers International zaprojektowanej przez zespół Colliers Define, w budynku The Form autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates, przy ulicy Miedzianej 11 w Warszawie.

Projekt wpisuje się w tradycję monumentalnych realizacji, które w drugiej połowie XX wieku zdobiły polskie urzędy, dworce i kina. Twórczość Krzysztofa Henisza, Wandy Gocławskiej czy Wojciecha Fangora była integralnym elementem ówczesnej przestrzeni publicznej.

Realizacja Magdy Jurek to świadomy dialog z tą tradycją i próba przywrócenia ceramiki do współczesnej architektury w formie site-specific.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Pokryte zielonym szkliwem i matową błękitną angobą reliefowe elementy, odbijają światło wpadające przez przestronne okna i zmieniają się w zależności od pory dnia i roku. Praca łączy walory kolorystyczne i przestrzenne i w charakterystyczny dla artystki sposób balansuje na krawędzi abstrakcji i figuracji.

Inspiracją dla projektu były koncepcje idealnych miast – od renesansowych wizji Leonarda da Vinci, przez modernistyczne założenia Oskara Hansena i Le Corbusiera, aż po Nową Hutę. Artystka dostrzega w nich próbę rozwiązania problemów społecznych poprzez kształtowanie przestrzeni.

– Uwodzi mnie zawarta w nich wiara w sprawczość architektury. Przekonanie, że miasto jako organizm społeczny i przestrzenny może wpłynąć na ludzką naturę – mówi Magda Jurek.

Kompozycja POLA o numerze 37, choć przywodzi na myśl plan urbanistyczny, pozostaje otwarta na interpretację. W jej strukturze można odnaleźć odniesienia do modernistycznej architektury – białe ściany, geometryczne podziały, systemowość oraz obecność zieleni. Formy te są jednak zdekonstruowane i rozproszone, zapraszając do indywidualnych odczytań.

Wariacje na temat formy otwartej

Magda Jurek

Artystka i projektantka, założycielka marki Pani Jurek. Absolwentka malarstwa na warszawskiej ASP. Wyznawczyni koloru, tropicielka zaskakujących połączeń barwnych. Projektuje przedmioty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. Od kilku lat jej działalność skupia się wokół ceramiki. W 2023 roku założyła manufakturę ceramiczną w Grójcu. Lubi przedmioty wykonane rzemieślniczo lub ręcznie. Uważa, że używanie ich jest formą rozmowy, spotkania z tym, kto je wykonał. Magda Jurek to laureatka Mazda Design Award oraz Design Alive Awards w kategorii Kreator.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wyrazistość ciszy

Wyrazistość ciszy

Warszawa | 10 marca 2025

Nowa, biała edycja kolekcji Pani Jurek odsłania inne oblicze jej twórczości

W jabłkowym matrixie

W jabłkowym matrixie

Grójec | 15 stycznia 2024

Magda Jurek opowiada o miłości do koloru i swojej nowej manufakturze