Czy to wygodne?

Amerykański artysta i projektant Chris Wolston tworzy meble, które wyglądają dziwacznie, ale są podobno bardzo praktyczne.

Projektuje bujne formy mebli, oświetlenia, rzeźb i instalacji, wykorzystując tradycyjne techniki i materiały, takie jak terakota czy wiklina. Ich oryginalna estetyka ma w sobie sporo ironii, a także postulat większej różnorodności.

– Instagram zunifikował estetykę na całym świecie. Stworzono algorytm, który doprowadził do globalnej destrukcji unikalności. A gdyby tak tradycyjnym meblom stworzonym do wypoczynku nadać ludzkie cechy? – mówi projektant, opisując linię krzeseł Nalgona.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Zainteresowanie Wolstona niezachodnimi tradycjami artystycznymi narodziło się podczas studiów w Instytucie Kokrobitey w Akrze, w Ghanie. Następnie zdobył stypendium Fulbrighta, które umożliwiło mu badanie ceramiki prekolumbijskiej w Kolumbii.

Ta fascynacja tradycyjnymi technikami oraz materiałami doprowadziła do otwarcia drugiego studia w Medellín, gdzie artysta współpracuje z lokalnymi rzemieślnikami, tworząc projekty, które łączą nowoczesny design z bogatym dziedzictwem kulturowym.

Prace Wolstona znajdują się w kolekcjach takich instytucji, jak Denver Art Museum, National Gallery of Victoria w Australii, Odunpazarı Modern Müze w Turcji, Museo de Antioquia w Medellín czy National Museum of Qatar. Artysta regularnie współpracuje z prestiżowymi markami, takimi jak Fendi, Dolce & Gabbana czy Phillip Lim.

Na co dzień artysta mieszka w Medellín i w Nowym Jorku, gdzie współpracuje z galerią The Future Perfect.

Chris Wolston

Projekt „Flower Power” obejmuje serię rzeźbiarskich mebli i lamp z terakoty i brązu, inspirowanych bujną florą Medellín. Centralnym elementem kolekcji jest trzynaście tronopodobnych krzeseł i ławek, zachwycających detalami – od odcisków roślin i kwiatów po abstrakcyjne formy przypominające pnącza i korzenie. Uzupełnieniem są  lampy i żyrandole, w których organiczne kształty subtelnie przeplatały się z surrealistycznymi akcentami.

Ekspozycja, którą Chris Wolston prezentował w nowojorskiej galerii The Future Perfect stanowiła również wyraz szacunku dla naturalnych materiałów i lokalnych tradycji – glina pochodzi z kopalni w Bogocie, a inspiracje artysta czerpał z roślin znalezionych podczas pieszych wędrówek w Kolumbii.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wazony przytulanki

Wazony przytulanki

Bruksela | 22 marca 2025

Wielkoformatowe, dywanowe rzeźby Shishi San są jej międzynarodową wizytówką

Rzemiosło, które koi

Rzemiosło, które koi

Amsterdam | 15 lutego 2025

W czasach niepewności Alfhild Külper tworzy ostoje miękkości i bezpieczeństwa