Chroniąc zasoby

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zyskało nowe ogrodzenie, które nie tylko zapewnia bezpieczeństwo cennym eksponatom, ale również podkreśla nowoczesny charakter obiektu.

W kolekcji muzeum znajduje się ponad 250 unikatowych samolotów, szybowców, śmigłowców i ponad 140 silników lotniczych, a także tysiące muzealiów, co czyni ochronę terenu kwestią kluczową.

– Zależało nam na doborze jakościowych wyrobów, zwłaszcza z polską myślą produkcyjną. Teren Muzeum Lotnictwa Polskiego odwiedzany jest rocznie przez ponad 204 tysiące odbiorców, dlatego komfort użytkowania, ale i możliwość bezawaryjnego otwierania i zamykania bramy była dla nas priorytetem w wyborze rozwiązania – powiedziała Magdalena Zaręba, specjalista ds. inwestycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Nowe ogrodzenie, zaprojektowane z myślą o funkcjonalności i komforcie użytkowania, zostało wykonane przez firmę Wiśniowski, która dostarczyła nowoczesne rozwiązania ogrodzeniowe, w tym bramę przesuwną typu Pl 130 w kolorze antracytowym.

Brama, dzięki swojej konstrukcji samonośnej, cechuje się wyjątkową wytrzymałością i nie wymaga dodatkowych elementów podporowych, co zapewnia jej długotrwałą, bezawaryjną eksploatację.

Nowe ogrodzenie harmonijnie współgra z nowoczesnym designem budynku Muzeum, który z lotu ptaka przypomina ogromne śmigło.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum znajduje się na terenie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Lotnisko to, założone przez austriackich zaborców przed I wojną światową, zostało oswobodzone 31 października 1918 roku. W okresie międzywojennym stanowiło bazę dla 2 Pułku Lotniczego, a podczas II wojny światowej zostało zniszczone. Po likwidacji w 1963 roku z powodu rozbudowy Nowej Huty, to Muzeum Lotnictwa Polskiego uratowało jego kulturowe i lotnicze dziedzictwo.

Początkowo Muzeum, które wyrosło z Ośrodka Ekspozycji Sprzętu Lotniczego Aeroklubu Krakowskiego, rozpoczęło swoją działalność 23 sierpnia 1964 roku podczas Wielkiej Wystawy Lotniczej. W 1967 roku przekształcone zostało w Muzeum Lotnictwa, początkowo podlegające Naczelnej Organizacji Technicznej, a od 1971 roku Ministerstwu Komunikacji. Po reformie samorządowej w 1998 roku stało się instytucją kultury Województwa Małopolskiego. Obecnie Muzeum zajmuje 25,7 ha terenu, w tym dawne garaże 2 Pułku Lotniczego, i jest wpisane do rejestru zabytków.

W 2010 roku, z okazji 100-lecia Lotnictwa w Krakowie i Małopolsce, odbyło się uroczyste otwarcie nowego gmachu głównego Muzeum. Nowy budynek, zaprojektowany przez berlińskie biuro projektowe Pysall-Ruge Architekten, ma kubaturę netto 23 250 m kw. i powierzchnię użytkową 3 378 m kw. Posiada ponad 11 metrów wysokości, trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. Z lotu ptaka przypomina formą wirujące śmigło i jest jednym z najnowocześniejszych oraz najbardziej ekspresyjnych obiektów muzealnych w Polsce.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Elegancja po krakowsku

Elegancja po krakowsku

Kraków | 19 listopada 2024

Subtelna elegancja i wyraziste detale w nowym projekcie Furora Studio