Cloisonné, czyli emaliowanie komórkowe

Artystka i architektka Giovanna Ferrero Ventimiglia używa starożytnej techniki emaliowania komórkowego, do pracy nad dekoracyjnymi, kolorowymi obiektami. Swój projekt nazwała Piccoli Smalti, co znaczy po włosku – Małe Emalie.

Wykonuje go za pomocą techniki zdobienia cloisonné – cienkie nitki lub metalowe paski tworzą komórki (po francusku cloisons), w które wlewa się emalię. Emalia powstaje dzięki stopieniu sproszkowanego szkła na metalowej powierzchni, zazwyczaj miedzi, srebrze, brązie lub mosiądzu, które tworzy trwałą, kolorową powłokę.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Rzemieślniczy kunszt Piccoli Smalti

Początki cloisonné sięgają starożytnego Egiptu, a technika stosowana jest od wieków w jubilerstwie i sztuce zdobniczej. Proces wymaga dużych umiejętności i precyzji – aby uzyskać pożądany efekt, szkło należy nakładać cienkimi warstwami.

Stosowane przez artystkę emalie nazywane są „zimnymi” i różnią się od emalii „gorących” stosowanych w biżuterii, które wymagają temperatury około 800° C. Piccoli Smalti wypala się  w piecu w temperaturze dziesięć razy mniejszej. Ten rodzaj emalii  można mieszać ze sobą w celu uzyskania różnych odcieni i transparentności.

Piccoli Smalti

Celebrując kobiecość

Giovanna Ferrero Ventimiglia, absolwentka architektury i malarka, przez ponad 15 lat pracowała jako projektantka wnętrz. Poszukując oryginalnych wyzwań artystycznych, postanowiła odnieść się do rzemieślniczego talentu swojego dziadka, który tworzył podobne prace. Tak powstała kolekcja emalii, wykonanych w formacie kwadratowych arkuszy 10 x 10. Niepowtarzalne emalie zdobią abstrakcyjne wzory w żywych kolorach, które zmieniają się w zależności od materiału podstawy.

– Każdy obiekt Piccoli Smalti opowiada inną historię, reprezentuje wyjątkową wizję artystyczną, a poprzez swoją formę także celebruje kobiecość. Każdy egzemplarz jest numerowany – mówi Giovanna Ferrero Ventimiglia.

Artystka używa konstrukcji drewnianych, kamiennych, marmurowych, ale także skórzanych, mosiężnych, srebrnych, a od niedawna nawet pergaminowych i papirusowych. Różne materiały wchodzą w interakcję z kolorem, modyfikując jego odcień. Giovanna miesza emalie nieprzezroczyste i transparentne, uzyskując wyrafinowane odcienie – od żywych błękitów i zieleni po ciepłe pomarańcze i czerwienie. Przynoszą odbiorcy witalność, emocje i energię.

Piccoli Smalti

Giovanna Ferrero Ventimiglia

Urodziła się w Mediolanie, gdzie ukończyła architekturę. Jego kariera artystyczna rozpoczęła się od malarstwa olejnego, techniki, którą uprawiała już od czasów liceum artystycznego. Przez ponad 15 lat pracowała jako projektantka wnętrz, nie zaniedbując swojej działalności artystycznej. Jej prace przyciągnęły uwagę międzynarodowej publiczności na wystawie Nomad w St. Moritz w lutym 2023 r. oraz podczas indywidualnej wystawy zorganizowanej przez Marta Sala Editions Gallery przy rue Jacob w Paryżu w październiku 2022 r.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Powrót do Kalabrii

Powrót do Kalabrii

Kalabria | 25 sierpnia 2024

Antonio Aricò z humorem inspiruje się starożytnością i kalabryjskim rzemiosłem

Moim językiem jest szkło

Moim językiem jest szkło

Wrocław | 18 października 2023

Artystka i projektantka Agnieszka Bar opowiada nam o pracy i szklanych obiektach