Konwersacja z dyptykiem

Artystka Claudia Doring Baez chciała zorganizować przyjęcie, aby uczcić swój udział w targach sztuki współczesnej Frieze Art Fair. Impreza miała odbyć się w jej własnym mieszkaniu, które po 22 latach postanowiła z tej okazji całkowicie przearanżować. O pomoc zwróciła się do przyjaciółki.

Nie byłoby w tym nic wielkiego, gdyby nie fakt, że Claudia mieszka w legendarnym, zabytkowym American Thread Building w dzielnicy TriBeCa na Dolnym Manhattanie w Nowym Jorku, a jej przyjaciółka to świetna architektka i projektantka Crina Arghirescu Rogard. Obie mają za sobą długą historię polowań na targach antyków i designu, ponadto łączy je wspólna pasja do ekscentrycznych projektów.

Tyle że aby wyobrazić sobie i zrealizować przemianę apartamentu, miały jedynie sześć tygodni. 

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Za punkt wyjścia projektantka uznała historyczną architekturę mieszkania, bo wnętrze ma tu wymiar wręcz muzealny. Jesteśmy na najwyższym piętrze kultowego budynku zbudowanego w 1890 roku w stylu odrodzenia. American Thread Company to znana firma, która produkowała nici i przędzę w latach 1895–1985. Wielki salon był niegdyś salą balową The Wool Club – klubu dla dżentelmenów, w którym gromadzili się liderzy branży tekstylnej.

W mieszkaniu zachowała się większość oryginalnych detali, m.in. witrażowy świetlik, neorenesansowe kolumny, mozaikowa podłoga w przedpokoju, misternie wykonane panele ścienne i listwy sufitowe z czarnego orzecha, jak również duży otwarty kominek w salonie. 

Crina Arghirescu

To jednak dopiero początek mocnych kontekstów. Wielka kolekcja dzieł sztuki prezentowana w całym domu Claudii Baez to prace Pabla Picassa, Rose Wylie, Roya Oxlade’a, Roberta Motherwella i Colta Hausmana. Sąsiadują z antykami i ciekawymi przedmiotami codziennego użytku. Ściany kuchni i korytarzy pokrywają autorskie prace Baez, a także obrazy, fotografie i rzeźby jej matki Lucero Gonzáles, brata Adolfo Doringa i córki Alexandry Zelman. Swój pomysł na wnętrze Arghirescu Rogard znalazła więc w wybranych dziełach sztuki, pozwalając im na różne sposoby wpływać na jej wybory projektowe. 

Szczególnie ważny okazał się dla niej wielkoformatowy dyptyk „Dot & Detail” namalowany przez Rose Wylie, wiszący za stołem w jadalni. Paleta kolorów oraz prostota i odwaga stylu zdeterminowały estetykę całego apartamentu.

Weźmy choćby kolory krzeseł Conversation autorstwa artystki Liz Collins. Dwa krzesła wykonane są z tego samego materiału, który łączy je ze sobą niczym szal. Uosabiając dialog, puentują koncepcję leżącą u podstaw projektu. Niestandardowy stół w jadalni, wykonany przez artystkę Liz Hopkins, także utrzymany jest w delikatnym, niebieskoszarym odcieniu, starannie dobranym, tak aby korespondował z dyptykiem Wylie. 

Sofa Archile Salvagni, inspirowana kształtem aligatora, została umieszczona tak, aby jej organiczny kształt oddzielał jadalnię od salonu. Zestawiona z fotelem wypoczynkowym Franco Albini Fiorenza i fotelem Lympho Contemporary autorstwa Tarasa Zheltysheva wprowadza do wnętrza miękkość, a modułowy stolik kawowy autorstwa Liz Hopkins, który można układać w stosy – geometryczny akcent i nawiązanie do żółcieni z dyptyku Rose Wylie. 

Crina Arghirescu

W głównej sypialni Arghirescu Rogard zaprojektowała obszerny zagłówek, obity grubym, ciemnozielonym aksamitem. W ten sposób powstał w tym pokoju mocny środek ciężkości. Ściany pokryte są tu od podłogi do sufitu obrazami właścicielki i jej matki. Po jednej stronie sypialni znajduje się biurko z żywicy i brązu projektu Hélène de Saint Lager, stanowiące romantyczny, prywatny kącik do pisania, natomiast stolik kawowy według własnego projektu Arghirescu Rogard stoi w nogach łóżka.

Crina Arghirescu Rogard posiada podobno encyklopedyczną wiedzę na temat klasycznego i współczesnego wzornictwa. Dlatego ze swadą potrafiła zaimplementować we wnętrzu współczesny design kolekcjonerski, rozpisując inteligentny dialog pomiędzy architekturą, meblami a obiektami artystycznymi. Aby oddać unoszącego się w tym miejscu ducha sztuki, dobrała mocne, autonomiczne elementy – rzeźbiarskie meble i akcesoria. Cały myk polega jednak na tym, że udało jej się przy tym nie zamienić tego mieszkania w galerię sztuki, tylko stworzyć przestrzeń do swobodnego, wygodnego życia.

Crina Arghirescu

Claudia Doring Baez

Malarka urodzona w 1960 roku w Meksyku. Mieszka w Nowym Jorku. Jej obrazy ożywiają odniesienia do historii sztuki i literatury wyrażone współczesnym, ekspresjonistycznym językiem. Baez prowadzi rozmowy z twórczością wielkich artystów minionych stuleci i rezonuje z nimi.

W jej obrazach znajdziemy odniesienia do niemieckiego ekspresjonizmu, Marcela Prousta, Tycjana, Fra Angelico i Johannesa Vermeera, a także inspiracje współczesnymi artystami, np. Cindy Sherman.

Crina Arghirescu Rogard 

Międzynarodowa architektka i projektantka wnętrz. Urodziła się w Bukareszcie. Po ukończeniu prestiżowego Wydziału Architektury Politechniki w Mediolanie przeniosła się do Paryża, gdzie przez kilka lat pracowała dla Charles Zana, jednej z najbardziej znanych francuskich firm zajmujących się projektowaniem wnętrz, a następnie zamieszkała w Nowym Jorku, gdzie dołączyła do zespołu Adama Tihany’ego.

Crina preferuje podejście humanistyczne i w swojej pracy stawia na trzy podstawowe wartości: elegancję, poezję i odwagę. Jej projekty są zarówno rygorystyczne architektonicznie, jak i pełne artystycznej wyobraźni. Założone przez nią studio posiada filie w Paryżu i Nowym Jorku i realizuje wnętrza od Miami po Casablankę.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Intemporel znaczy ponadczasowy

Crina Arghirescu Rog

Paryż | 23 lutego 2025

Crina Arghirescu Rogard łączy nowoczesność z pałacowym stylem

Czy to wygodne?

Czy to wygodne?

Medellín | 11 stycznia 2025

Jego meble może wyglądają dziwacznie, ale podobno są bardzo praktyczne!

Mistrzyni światła

Mistrzyni światła

Nowy Jork | 10 listopada 2024

Jak powstają magiczne lampy Lindsey Adelman? Odwiedzamy jej pracownię!