Przedstawiciele największych londyńskich instytucji kultury we współpracy z projektantami stworzyli obiekty z czerwonego dębu amerykańskiego pod wspólnym hasłem „Legacy”. Efekty ich działań został zaprezentowany na festiwalu designu w Londynie
W maju 2019 roku Sir John Sorrell, dyrektor Festiwalu Designu w Londynie, zaprosił liderów londyńskich instytucji kultury do współpracy z najbardziej obiecującymi europejskimi projektantami. Cel? Stworzyć przedmioty o znaczeniu osobistym lub zawodowym, które przedstawiciele świata kultury chcieliby w przyszłości przekazać swojej rodzinie lub instytucji, którą kierują.
W ramach projektu „Legacy” powstało łącznie 10 obiektów z czerwonego dębu amerykańskiego. Dziewięć z nich znalazło się na ekspozycji w Sculpture Gallery w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Jeden zaś wystawiono pod Muzeum Historii Naturalnej przy Exhibition Road.
Projekt „Legacy” przekazuje przesłanie o zrównoważonym rozwoju na wiele sposobów. W obliczu globalnych zmian środowiskowych, przedmioty powinny być projektowane z myślą o trwałości i możliwości przekazywania ich kolejnym pokoleniom – czy to w rodzinie, czy w ramach instytucji.
Projekt został zrealizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC) i firmą Benchmark, w której warsztatach w hrabstwie Berkshire powstały wszystkie prace w ramach projektu.
Zespół: Alex Beard, dyrektor Royal Opera House i projektant Terence Woodgate
Projekt: „Duo”
Alex Beard, dyrektor Royal Opera House, zlecił projektantowi Terence’owi Woodgate’owi stworzenie dwóch sof o nazwie „Duo” do pokoju, w którym Beard odbywa większość swoich spotkań.
Zespół: Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii sztuki Tate i projektant Max Lamb
Projekt: „Valet”
Dr Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii Tate, poprosiła projektanta Maxa Lamba o stworzenie wielofunkcyjnego parawanu, za którym mogłaby się przebierać. Balshaw jest w ciągłym biegu, nieustannie pędzi ze spotkania na spotkanie. Przebiera się więc w biurze, ale nie ma tam miejsca na przechowywanie ubrań i kosmetyków.
Zespół: Sir Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group i projektantka Marlène Huissoud
Projekt: „Beehave”
Sir Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group, zlecił Marlène Huissoud stworzenie ula do nowej stałej galerii poświęconej przyszłości rolnictwa w Science Museum.
Zespół: Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, Yael Mer i Shay Alkalay z Raw Edges
Projekt: „Wooden Hinge”
Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, zleciła Yael Mer i Shayowi Alkalayowi z Raw Edges stworzenie stojaka na książki. Stojak, nazwany „Wooden Hinge”, będzie wykorzystywany podczas wręczania corocznych nagród Richard Schlagman Art Book Awards oraz do prezentowania nowych katalogów książkowych.
Zespół: Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie i Jasper Morrison Studio
Projekt: „Fugu”
Dr Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta, poprosił Jasper Morrison Studio o stworzenie zestawu dwóch krzeseł i stołu do biura dyrekcji Muzeum. Kolekcję nazwano „Fugu”. Huntowi zależało na tym, by krzesła były wygodne, mimo wykonania ich z twardego materiału – stąd ich zaokrąglenia i opływowy kształt.
Zespół: Kwame Kwei-Armah, dyrektor artystyczny Young Vic i Tomoko Azumi
Projekt: „Au”
Projektantka Tomoko Azumi z TNA Design Studio współpracowała z Kwame Kwei-Armah, dyrektorem artystycznym Young Vic. Chciał on mieć w swoim ogrodzie przedmiot, który mógłby kiedyś przekazać wnukowi.
Zespół: Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego i Sebastian Cox
Projekt: „Writer’s Collection”
Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego, poprosiła projektanta Sebastiana Coxa o stworzenie biurka, krzesła i podstawki na pióro. Nevill chciała dostać mebel, który odzwierciedli jej miłość do pisania i opowiadania historii
Zespół: Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, Nina Tolstrup i Jack Mama ze Studiomama
Projekt: „Serpentine Postbox”
Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, zlecił Studiomama stworzenie dużej i małej skrzynki pocztowej dla Serpentine Galleries. Obrist wierzy, że pocztówki odgrywają ważną rolę w sztuce współczesnej i ożywiają sztukę ręcznego pisania w erze cyfrowej.
Zespół: Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet i Martino Gamper
Projekt: „Musical Shelf”
Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet, współpracowała z Martino Gamperem. Rojo marzyła o meblu, który odzwierciedlałby jej ogromną miłość do muzyki, a jednocześnie pomieściłby jej bogatą kolekcję winyli.
Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero
Projekt: „The Nest”
Sir John Sorrell, prezes Festiwalu Designu w Londynie, poprosił Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero o stworzenie siedziska do ogrodu w jego domu na wsi. Siedzisko ma kształt ptasiego gniazda i stanie w otoczeniu drzew obok jednego ze stawów z widokiem na zachód słońca.
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Jego członkami są zaangażowani w rozwój działalności eksporterzy drewna liściastego, którzy oferują znaczące ilości produktów na rynkach całego świata. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej. Z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. Uwzględniając kluczową rolę, jaką odgrywa projektowanie we właściwym i innowacyjnym wykorzystaniu drewna liściastego. AHEC wspiera amerykańską branżę drewna liściastego poprzez stwarzanie nowych możliwości i budowanie relacji z projektantami na całym świecie. W Europie AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami. Podkreśla to potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspiruje do większego ich wykorzystania.
AHEC jest wydawcą szeregu publikacji technicznych, dostępnych do pobrania ze strony www.americanhardwood.org