Krótkometrażowy „ArchiPaper” Rafała Barnasia zakończył festiwalową trasę i zadebiutował online. Eksperymentalna opowieść o architekturze zwyciężyła na 14 międzynarodowych festiwalach m.in. w Nowym Jorku, Madrycie, Toronto, czy w Berlinie. Na kolejnych 17 festiwalach obraz uzyskał nominację lub zakwalifikował się do grona półfinalistów lub finalistów; m.in. w ramach prestiżowego 3d Awards CGarchitects.
Punktem wyjścia do stworzenia animacji stała się makieta domu projektu pracowni BXB Studio. Sfotografowany model został przetransformowany w tętniący życiem obraz, tworząc nieśpieszną, surrealistyczną opowieść zatopioną w abstrakcyjnym świecie, zbudowanym jedynie z papierowych elementów. Oniryczny, baśniowy obraz został okraszony oryginalną muzyką, również stworzoną przez Barnasia.
– A co gdyby? Pozornie niepozorne pytanie, a przecież to ono, będące wyrazem pragnienia zgłębiania tajemnic świata i chęci jego eksploracji, przez całe stulecia padało z ust artystów, badaczy, naukowców, poprzedzając ich twórcze wysiłki. Dokładnie to pytanie zadałem sobie u progu prac nad eksperymentalną, abstrakcyjną animowaną opowiastką o architekturze o tytule „ArchiPaper” – wspomina Rafał Barnaś. – Pracowałem wówczas na planie filmu prezentującego dorobek twórczy mojego brata, Bogusława Barnasia, architekta, założyciela pracowni BXB studio. Podczas zdjęć miałem do dyspozycji makiety projektów, w tym model polskiej zagrody, unikalnego, obecnie będącego już w fazie realizacji domu. Pomyślałem, a co gdyby spróbować przetransformować makietę projektu w tętniący życiem, papierowy świat? Zadanie wydało mi się o tyle fascynujące, że sam jestem entuzjastą poszukiwania i eksperymentowania środkami stylistycznymi. Pociąga mnie łączenie mediów tradycyjnych z grafiką 3d. Animacji poklatkowej, kreskówki, metod 2d+, lustrzanki i grafiki 3d – dodaje.
Nadchodzi koniec ery fotorealizmu?
– Zadanie wydało mi się dodatkowo interesujące również ze względu na to, że jesteśmy w przededniu rewolucji w branży sztuk wizualnych – kontynuuje Rafał Barnaś. – Fotorealizm jest już osiągalny, a za chwilę będzie również bardzo łatwy w realizacji i tani w kontekście ponoszonych kosztów. Kiedy tak się stanie, a z całą pewnością nastąpi to już niebawem, dojdzie wówczas do ostrego zwrotu w poszukiwaniu nowych środków wyrazu w opowiadaniu obrazem i dźwiękiem. Dokładnie tak jak stało się niegdyś na historycznej, krętej ścieżce rozwoju malarstwa, które do momentu wynalezienia aparatu fotograficznego pełniło rolę rejestracji rzeczywistości a co za tym idzie, wszelkie wysiłki artystów z całego świata koncentrowały się na jak najlepszym dopracowaniu warsztatu i oddania pełnego realizmu ilustrowanej sceny.
Rafał Barnaś
Architekt, wizualizator, filmowiec, muzyk, założyciel jak również lider pracowni Unique Vision Studio, której głównym polem działania jest przestrzeń identyfikacji wizualnej architektury. Twórca wizualizacji i animacji architektonicznych, filmów krótkometrażowych i wszelkich artystycznych form audio wizualnych. Trzykrotnie nominowany w ramach prestiżowego 3D Awards. W 2012 w kategorii Best Image; w 2016 roku zdobył pierwszą nagrodę CG Architect 3d Awards w kategorii Best Film (Commissioned). 2019 roku przyniósł mu natomiast nominację w kategorii Best Film Non Commissioned za animację ArchiPaper. Charakterystyczny styl zawdzięcza głębokiej postprodukcji z kreatywnym wykorzystaniem technik matte painting, 2d+, fotografii, animacji poklatkowej filmu.
***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!