Wystawa „Transformacje. Nowoczesność w III RP” to nie tylko przegląd projektów ostatnich dekad, ale również próba uchwycenia kierunków, w których rozwija się polski design. To ostatnia ekspozycja z cyklu „4 x nowoczesność”, realizowanego przez Muzeum Narodowym w Krakowie od 2021 roku, prezentującego różnorodne interpretacje nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i designie.
Czwarta wystawa koncentruje się na przemianach po 1989 roku i ukazuje ich wpływ na kształt współczesnej kultury materialnej.
Wśród eksponatów znalazł się fotel Bofii zaprojektowany przez Grynasz Studio dla marki Bizzarto – przykład mebla, który łączy odniesienia do historii wzornictwa z dążeniem do funkcjonalności i zrównoważonego projektowania.
Fotel Bofii w gronie zasłużonych
Na wystawie zaprezentowano prace czołowych polskich projektantów i artystów tworzących po 1989 roku. Wśród eksponatów znalazły się obrazy, rzeźby, instalacje, grafiki, fotografie, filmy, obiekty rzemiosła artystycznego, przedmioty codziennego użytku, meble oraz projekty modowe. Architektura została przedstawiona za pomocą makiet, planów i rysunków.
– Na przykładach realizacji architektonicznych, wzorniczych, obiektach ceramicznych, malarstwie czy tkaninie artystycznej, kuratorzy tej wystawy prowadzą widza przez różne formy kreacji, będące odpowiedzią na daną sytuację geopolityczną, gospodarczą, społeczną – zauważa Marta Niemywska-Grynasz, współautorka fotela Bofii.
W aranżacji przygotowanej przez Magdalenę Bujak znalazł się również fotel Bofii autorstwa Grynasz Studio. Główną inspiracją do jego stworzenia była dla projektantów twórczość hiszpańskiego architekta Ricardo Bofilla.
Oprócz odniesień estetycznych kluczowe były również kwestie użytkowości i dostępności. – Bardzo dużo uwagi poświęciliśmy ergonomii – wysokość podłokietników oraz cofnięta podstawa zapewniają komfortowe użytkowanie fotela również osobom z ograniczeniami sprawności ruchowej czy w starszym wieku – podkreśla Marta Niemywska-Grynasz.
Nowa przestrzeń dla designu
Seria „4 x nowoczesność” obejmowała dotąd wystawy: „Polskie style narodowe 1890-1918” (2021), „Nowy początek. Modernizm w II RP” (2022) i „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (2023).
Zebrana dzięki nim wiedza i doświadczenia zostaną wykorzystane do opracowania scenariuszy stałych ekspozycji w gmachu dawnego hotelu Cracovia, który po adaptacji przez Biuro Projektów Lewicki Łatak stanie się nowym oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie, poświęconym polskiej architekturze i designowi XX i XXI wieku.