Symbole epoki

Wystawa „Transformacje. Nowoczesność w III RP” to nie tylko przegląd projektów ostatnich dekad, ale również próba uchwycenia kierunków, w których rozwija się polski design. To ostatnia ekspozycja z cyklu „4 x nowoczesność”, realizowanego przez Muzeum Narodowym w Krakowie od 2021 roku, prezentującego różnorodne interpretacje nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i designie.

Czwarta wystawa koncentruje się na przemianach po 1989 roku i ukazuje ich wpływ na kształt współczesnej kultury materialnej.

Wśród eksponatów znalazł się fotel Bofii zaprojektowany przez Grynasz Studio dla marki Bizzarto – przykład mebla, który łączy odniesienia do historii wzornictwa z dążeniem do funkcjonalności i zrównoważonego projektowania.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Fotel Bofii w gronie zasłużonych

Na wystawie zaprezentowano prace czołowych polskich projektantów i artystów tworzących po 1989 roku. Wśród eksponatów znalazły się obrazy, rzeźby, instalacje, grafiki, fotografie, filmy, obiekty rzemiosła artystycznego, przedmioty codziennego użytku, meble oraz projekty modowe. Architektura została przedstawiona za pomocą makiet, planów i rysunków.

Wśród blisko 350 obiektów można zobaczyć m.in. wazon Oko Malwiny Konopackiej, deskorolkę Bolid Oskara Zięty, fotel Honza Szymona Hanczara czy lampę z serii TRN autorstwa Pani Jurek.

– Na przykładach realizacji architektonicznych, wzorniczych, obiektach ceramicznych, malarstwie czy tkaninie artystycznej, kuratorzy tej wystawy prowadzą widza przez różne formy kreacji, będące odpowiedzią na daną sytuację geopolityczną, gospodarczą, społeczną – zauważa Marta Niemywska-Grynasz, współautorka fotela Bofii.

fotel Bofii

W aranżacji przygotowanej przez Magdalenę Bujak znalazł się również fotel Bofii autorstwa Grynasz Studio. Główną inspiracją do jego stworzenia była dla projektantów twórczość hiszpańskiego architekta Ricardo Bofilla.

– Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków mistrza, a kolorystyka zaproponowanych przez nas tkanin nawiązuje do barw południa Hiszpanii – tłumaczy Dawid Grynasz.

Oprócz odniesień estetycznych kluczowe były również kwestie użytkowości i dostępności. – Bardzo dużo uwagi poświęciliśmy ergonomii – wysokość podłokietników oraz cofnięta podstawa zapewniają komfortowe użytkowanie fotela również osobom z ograniczeniami sprawności ruchowej czy w starszym wieku – podkreśla Marta Niemywska-Grynasz.

Sukces tkwi w szczegółach

Nowa przestrzeń dla designu

Wystawa jest dostępna dla zwiedzających do 18 maja 2025 roku, w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie (al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków).

Seria „4 x nowoczesność” obejmowała dotąd wystawy: „Polskie style narodowe 1890-1918” (2021), „Nowy początek. Modernizm w II RP” (2022) i „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (2023).

Zebrana dzięki nim wiedza i doświadczenia zostaną wykorzystane do opracowania scenariuszy stałych ekspozycji w gmachu dawnego hotelu Cracovia, który po adaptacji przez Biuro Projektów Lewicki Łatak stanie się nowym oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie, poświęconym polskiej architekturze i designowi XX i XXI wieku.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Nowe oblicze ergonomii

Nowe oblicze ergonomii

Kolonia | 7 listopada 2024

Kleiber zaprezentował dwie nowe kolekcje mebli zrealizowane z Grynasz Studio

Dbamy o siebie nawzajem

Dbamy o siebie nawzajem

Warszawa | 2 kwietnia 2023

Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz zaprosili nas do swojego świata