Fotografia anty-powierzchowna

Konceptualne, osadzone w historii, detalistyczne i estetycznie totalne – Paweł Bownik od pierwszych lat swojej pracy posiada charakterystyczny styl pracy przez co jego fotografii nie można pomylić z żadnymi innymi. Intrygujący przegląd jego cykli odbywa się właśnie w Muzeum Manggha w Krakowie, w monumentalnych ale minimalistycznych wnętrzach nowoczesnej galerii Europa-Daleki Wschód.

Zanurzenie się w wielkoformatowe obrazy zdradzają jeszcze jedną cechę wspólną tych prac: Bownik jest mistrzem w fotografowaniu tego, co podskórne, ukryte i przemilczane. Ten kierunek podpowiada również tytuł wystawy – „Podszerstek”. 

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

W języku polskim podszerstka nie kojarzymy od razu z garderobą. Inaczej jest w języku angielskim – tam underfur, a z pewnością undercoat wskazuje na bezpośrednie powinowactwo ze światem mody i ubrań. Ten dosłowny „podpłaszczyk” jest więc tym, co ukrywane pod warstwą wierzchnią, tym, co wypełnia szczelinę między skórą a tkaniną, pozostając niewidocznym z zewnątrz. Dla krakowskiej wystawy nacisk interpretacyjny fotografii Bownika jest położony na aspekt przedmiotu, ubrania-jako-obiektu, związanego ściśle z tradycją pieczołowitego rzemiosła, z kulturą materiału i materialności oraz z japońską filozofią iki

Tytułowy „podszerstek”’ obecny jest w wystawienniczej narracji poprzez skojarzenie świata człowieka i codziennego przedmiotu. W fotografiach Bownika zwyczajność i codzienność urastają do rangi anty-talizmanu.  

– Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 × 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Technika ta wymaga niezwykłej precyzji zarówno w kwestii doboru kadru (ustawiony na statywie aparat waży ponad 10 kg i jest mało mobilny), jak i opanowania warsztatu. – relacjonuje artysta.

Jaka piękna strata

Wystawa „Bownik. Podszerstek” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie jest częścią dwuletniego projektu o tym samym tytule, w którego skład wchodzą wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (24 kwietnia – 21 lipca 2022), wystawa w Muzeum Manggha (26 kwietnia – 23 lipca 2023) oraz anglojęzyczna monografia artysty współwydana przez Hatje Cantz Verlag (2022).

Bownik_designalive

Paweł Bownik 

Ur. w 1977 roku Artysta wizualny i fotograf. Wykładowca na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Autor nagradzanych książek: Disassembly (2013), Colours of Lost Time (2022). W praktyce artystycznej bazuje na fotografii wielkoformatowej, rozpracowuje konwencje wizualne obecne w historii kultury, archiwach i klasycznych przedstawieniach malarskich. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Fotografii w Krakowie, Museum Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Biblioteki Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesne Wrocław, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Poznaniu i w zbiorach prywatnych.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Jaka piękna strata

Jaka piękna strata

Warszawa | 18 września 2022

Paweł Bownik w rozmowie z „DA” o swoich inspiracjach i ostatniej wystawie