Zasoby i rozwiązania mamy w zasięgu ręki, ale jeszcze nie w garści. Odpowiedzi na globalne, rosnące i zróżnicowane problemy próbujemy znaleźć w wielu miejscach równocześnie. Hasłem przewodnim tegorocznej, 18. edycji Gdynia Design Days (24–29 czerwca 2025) jest „Rozproszenie” – zachęta do zatrzymania się i uważnego rozejrzenia. Może nie musimy już dalej szukać?
– Jako społeczeństwo jesteśmy zagubieni w wielogłosie i wielowątkowości, redefinicji eksperckości, a osoby projektujące stają przed zadaniem – być może – niemożliwym – zauważają organizatorzy GDD 2025. – Design zrównoważony, inkluzywny, uniwersalny, spekulatywny, posthumanistyczny… Czas powiedzieć sobie, na jakie wyzwania chcemy i jesteśmy w stanie odpowiadać. Jak projektować i dla kogo? I czy poszukiwać nowego, skoro wypracowaliśmy już całe naręcza innowacji?
Motyw „Rozproszenie” prowokuje do myślenia o tym, co by było, gdyby zdecentralizować zasoby. Gdyby przemyśleć rolę i potencjały małych miast, dzielnic oddalonych od kluczowych punktów i węzłów? Jak odpowiedzialnie kształtować współczesną i przyszłą miejskość – również tę w małej skali?
Festiwal będzie przestrzenią otwartych dyskusji, do podważania i namysłu – niech pytania stawiane w trakcie festiwalu nurtują przez kolejne miesiące, a idee powoli fermentują.
Więcej informacji na temat hasła znajdziecie tutaj.