Ingerencja w historyczne wnętrza, po których spacerował Galileusz, to ryzykowne wyzwanie. India Mahdavi podeszła do niego bez skrępowania i swój dialog z Villą Medici poprowadziła, używając języka, który kocha najbardziej – mocnych kolorów.
Na malowniczym wzgórzu Pincio w Rzymie znajduje się jedna z najpiękniejszych renesansowych willi miejskich. Otoczona ośmioma hektarami ogrodów Villa Medici (willa Medyceuszy) od 1803 roku jest siedzibą Akademii Francuskiej w Rzymie. Od wieków stanowi także tymczasowy dom dla znanych osobistości ze świata sztuki i nauki; dwukrotnie mieszkał w niej astronom i fizyk Galileusz.
Projekt Mahdavi jest częścią wieloetapowej renowacji tego 500-letniego budynku, który był niegdyś domem wielkiego księcia Toskanii – kardynała Ferdinanda de Mediciego. Akcja „Re-enchanting Villa Medici” rozpoczęła się w 2022 roku, kiedy włoski dom mody Fendi przeprowadził tu metamorfozę sześciu historycznych sal. Celem projektu jest wprowadzenie do renesansowego zabytku ducha współczesnego designu i nowoczesnej sztuki – docelowo odnowionych zostanie 20 wnętrz.
Wyraziste barwy, którymi Mahdavi ożywiła wnętrza Villi Medici, nadały nowy wymiar sześciu salonom, w tym prywatnym apartamentom wielkiego księcia Toskanii – są to Pokój Żywiołów, Pokój Muz i Pokój Miłośników Jowisza, a także trzy pokoje gościnne nazwane na cześć Galileusza, Debussy’ego i francuskiej kompozytorki Lili Boulanger.
Jak dodać wiele, nie ujmując niczego?
Zielone, fioletowe i żółte interwencje Mahdavi ożywiają wnętrza, kontrastując z rzeźbami, obrazami i historycznymi gobelinami. Projektantka odświeżyła antyczne meble nowymi tkaninami w kolorze szafranu i ciemnego różu, wprowadziła też unikalne autorskie meble, które stanęły obok XVI-wiecznych obrazów i fresków Jacopa Zucchiego oraz dekoracji ściennych XX-wiecznego malarza Balthusa.
Freski i malowane sufity w willi Medyceuszy pozostały nienaruszone, a zgodnie z rzemieślniczym charakterem renowacji Mahdavi zleciła rzemieślnikom wykonanie wszystkich tekstyliów, płytek i mebli, w tym łóżek pokrytych skomplikowaną intarsją. Miękkie tekstury, często wykonane z aksamitu, zapraszają do odpoczynku i dodają zmysłowej miękkości historycznym komnatom.
– Willa sama w sobie zapewnia niesamowite przeżycie estetyczne. W ogromnych sypialniach, o powierzchni 70 m kw. i wysokich na 5 m, okna są małe i umieszczone bardzo wysoko. Dlatego wymyśliliśmy łóżka z platformami, aby można było cieszyć się z nich widokiem na ogrody – mówi India Mahdavi.
W zabytkowych wnętrzach można przenocować. Umawiać trzeba się jednak już co najmniej dwa miesiące przed planowaną wizytą w Rzymie. Noc w historycznym pokoju przeprojektowanym przez Indi Mahdavi kosztuje 400 euro, a w „zwykłym” pokoju, jeszcze przed przemianą – 280 euro.
India Mahdavi
Rocznik 1962. Architektka, projektantka, scenografka i kolorystka. Mieszka i pracuje w Paryżu. Urodziła się w Teheranie, z ojca Irańczyka i matki pół Egipcjanki, pół Szkotki. Ukończyła architekturę na École nationale supérieure des beaux-arts w Paryżu, wzornictwo przemysłowe na The Cooper Union for the Advancement of Science and Art (NYC), projektowanie graficzne w School of Visual Arts (NYC) oraz projektowanie mebli w Parsons The New School for Design (NYC), zanim w latach 1990–1997 została dyrektorką artystyczną producenta mebli Maison Christian Liaigre. Jej pracownia, założona w 2000 roku przy rue Las Cases, znana jest z różnorodności międzynarodowych projektów, obejmujących także meble i obiekty. Łączy nowoczesny komfort i elegancję z kolorem i humorem, tworząc międzykulturową sztukę użytkową. W 2012 roku otworzyła sklep Petits Objets, promujący rzemiosło i tradycyjne techniki oraz pełen charakterystycznej dla niej palety kolorów.