Nowy „Design Alive” jest tak bardzo o kobietach, że mężczyźni o mały włos, a w ogóle by się do niego nie zmieścili. W 41. numerze z tytułem przewodnim „One” znajdziecie m.in., imponujący „Poczet polskich projektantek”, w którym zebraliśmy ponad 60 niezwykłych nazwisk. To dowód na to, że głos kobiet w designie jest dziś niesamowicie różnorodny, silny i nowoczesny.
Zaproszone do rozmowy bohaterki 41 wydania „Design Alive” to kobiety instytucje. Przyglądając się ich drodze zawodowej, stworzyliśmy szeroką panoramę polskiej sceny projektowej, kulturalnej i biznesowej, widzianą z różnych perspektyw, lat i kontekstów.
41. „Design Alive”. Co w numerze?
„Okładkowa” Maja Ganszyniec przypomina, jak to uparcie we wszelkiej maści dokumentach piszą o niej „wykonawca”. – Wyobraźmy sobie, że mężczyzna miałby się podpisać w umowie w polu, w którym jest napisane: wykonawczyni, mecenaska, prezeska. Nie wyobrażam sobie tego. Wciąż wyrównujemy szalę – mówi nam w obszernym wywiadzie utytułowana designerka.
O tym, jak zmieniało się w Polsce od lat 80. do dziś postrzeganie luksusu wnętrzarskiego, opowiada barwnie Ania Wojczyńska, właścicielka studia projektowego Vis a Vis. O sposobach, jak duża marka może wspierać kobiety, aby głośno upominały się o swoje prawa, mówi Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współzałożycielka firmy biżuteryjnej YES.
Krytyczka sztuki i kuratorka Anda Rottenberg pyta, czy muzea są nam jeszcze potrzebne, z kolei projektantka Magdalena Łapińska-Rozenbaum zdradza zamiłowanie do manifestowania swojego wyzwolenia ze społecznych tabu oraz radość z projektowania dla silnych kobiecych marek. Anna Orska, projektantka biżuterii, właścicielka marki Orska, podróżniczka, ale też mama, wyjaśnia nam, jak żongluje kolejnymi rolami, a Dora Kuć i Karina Snuszka, które od ponad 15 lat prowadzą wspólnie studio architektoniczne Mood Works, opowiadają, jak z sukcesem łączyć projektowanie i sztukę.
Nowy „Design Alive” jest to tym, że świat designu nie jest ani męski, ani kobiecy. Jest żywy, twórczy i poszerza horyzonty. Pięknej lektury!