Jej prace 3D są tak fotorealistyczne, że zastanawiamy się, gdzie kończy się konstrukcja, a zaczyna rzeczywistość. Innowacyjne i pełne wizualnej elegancji, przenoszą widzów w niezwykły świat wyobraźni, atencji dla natury i poszukiwania piękna. Po wrześniowej premierze kolekcji DESA Home Today do grona twórców dołącza mieszkająca w Paryżu, urodzona w Polsce artystka Ada Sokół.
Ada Sokół jest artystką i projektantką 3D. Subtelność, kobiecość, magia są kluczowe dla określenia estetyki w jakiej się porusza. Jej sztuka tworzy zmysłowe doświadczenie, oparte na onirycznej scenerii przenoszącej widza w świat dalekiej przyszłości.
Jej nazwisko pojawia się w galeriach sztuki na całym świecie, od Pekinu po Los Angeles. Ma na koncie ma współpracę z Apple, Louis Vuitton, Burberry, Valentino, Rimowa czy Gentle Monster, dla których stworzyła międzynarodowe kampanie reklamowe, animacje oraz instalacje multimedialne.
DESA Home Today to kolekcja unikatowych obiektów do wnętrz przygotowana przez wybitnych polskich twórców. Ich prace są zapisem oryginalnych artystycznych poszukiwań, opowiadają o współczesności i inspiracji naturą. Trzy prace Ady Sokół, w formie cyfrowych wydruków: „Ultimate Ave”, „Luna(r)” i „Malleable”, które uzupełniły kolekcję DESA Home Today, to zaczerpnięte z natury formy, wirtuozersko połączone z technologiczną precyzją.
Emocjonalne związki
Jej zainteresowania dotyczą głównie kultury wizualnej, cyfrowej grafiki, malarstwa i ilustracji. Ada Sokół chętnie dotyka również aspektów społecznych, wpływu człowieka na planetę i ekologicznej świadomości.
– Dla moich prac kluczowa jest natura i emocje. Podczas gdy cyfrowe światy zawłaszczają coraz więcej przestrzeni w naszym życiu, zapominamy jak ważne są emocje i codzienne związki międzyludzkie. Prawdziwy kontakt jest nie do przecenienia. Emocjonalne połączenia między ludźmi to temat, o którym powinniśmy mówić więcej! Interesuje mnie także emocjonalna reakcja na otoczenie. Na piękno. To właśnie ono jest głównym napędem i inspiracją dla mojej twórczości – opowiada artystka w świetnym podcaście „Design Dream”, dla mooi.
Art Nouveau i ogrody botaniczne
Ada Sokół szuka różnych rodzajów piękna, często w nieoczekiwanych dla widza rejonach. Przygląda się delikatnym organizmom, naturze, ale także rzeczom, których zwykle nie utożsamiamy z pięknem. Szuka sposobów na pokazywanie brzydoty w piękny sposób, sprawiając, że zaglądamy głębiej, pod wizualną powierzchnię rzeczy. Rodzice, którzy oboje są architektami, od dziecka zawsze zachęcali ją do kreatywności.
– Kiedy mieszkałam w Paryżu duży wpływ miała na nią także sztuka okresu Art Nouveau, która jest tam wszechobecna. Jeśli mogłabym podróżować w czasie, bardzo chciałabym móc odwiedzić miasta w okolicach początku XX wieku, aby oglądać wyrafinowaną architekturę i modę tamtych czasów. Zawsze, kiedy podróżuję szukam wpływów Art Nouveau, ale także odwiedzam ogrody botaniczne. To wspaniałe miejsca, aby poznawać niesamowite odmiany roślin i kwiatów. Wręcz kocham odkrywać bogactwo flory, to moja największa inspiracja! Jeśli miałabym wybierać między umiejętnością mówienia we wszystkich językach świata, albo rozmawiania ze zwierzętami, bez wahania wybrałabym to drugie. Fascynuje mnie możliwość rozumienia tego, co zwierzęta chciałyby nam przekazać – wyjaśnia artystka.
Dostroić się do natury
Ekologiczne wątki są ważnym elementem jej pracy. – Mam nadzieję, że w przyszłości dla nowych pokoleń stworzymy perfekcyjną równowagę pomiędzy naturą a projektowaniem. Mam wrażenie, że zapomnieliśmy o naszych korzeniach, zapomnieliśmy o tym jak ważna jest natura. Musimy to zmienić! Dostroić się do natury, stworzyć obopólny, symbiotyczny związek. Mam nadzieję, że będę zapamiętana jako twórczyni pozytywnej zmiany. Kiedy tworzę, pytam siebie, czy jest to coś, co ma znaczenie? Czy jest to coś pięknego i interesującego? Czy zaskakuje odbiorcę?
Ada Sokół
W swojej twórczości łączy realizm z fantastyką, naturę z technologią, marketing z aktywizmem. Inspiruje ją fauna i flora. Motywy z nich zaczerpnięte pojawiają się na jej hiperrealistycznych, finezyjnych pracach, które pokazywała m.in. na Art Basel Miami Beach, EXPO Dubai czy w Tate Modern. Współtworzyła kampanie dla marek takich jak Prada, Burberry, Trussardi czy Nike.
Kolekcja DESA Home Today obejmuje sztukę współczesną oraz przedmioty codziennego użytku: ceramika, lustra, meble, koce i szkło od Aleksandry Kujawskiej, Ivo Nikicia i rzemieślników zrzeszonych w Stowarzyszeniu Nów. Nowe Rzemiosło, w którym twórcy interpretują tradycyjne techniki, łącząc je z wizją i nowoczesnością.