Konkurs Paradyż Designers odbywa się już po raz trzeci i ma skalę międzynarodową! Przewodniczącym jury został architekt Jürgen Mayer H., a projekty oceniać będą m.in. projektant Didier Faustino i redaktor naczelny ArchDaily – David Basulto. Pula nagród to 42 000 euro, w tym wyjazd na Salone del Mobile do Mediolanu.
Po raz kolejny Paradyż Designers stawia przed projektantami zadanie wykreowania przestrzeni z wykorzystaniem produktów Ceramiki Paradyż. Tym razem w roli głównej występują spieki wielkoformatowe TRI-D. To ważny produkt w portfolio marki, która jest jedną z nielicznych firm na świecie, a pierwszą w Polsce, stosujących innowacyjną technologię dającą efekt barwnego użylenia. Jest ono widoczne w całym przekroju płyty, także po jej przecięciu. Efektowne struktury spieków inspirowane są naturalnym kamieniem i dają swobodę projektowania w dowolnym stylu. Mogą z nich powstać wyspy kuchenne, blaty, stoliki, parapety, schody, a nawet donice czy oprawa kominków.
Niektóre jego gatunki są twardsze, inne bardziej kruche lub nieodporne na zabrudzenia spożywcze, typu sok, wino czy kwas cytrynowy. Nasz produkt daje gwarancję użyteczności bez żadnych zmian i przebarwień na powierzchni na długie lata. Co ważne, spieki wielkoformatowe TRI-D jako specjalna linia produktów w dużej części łączą się z pozostałą ofertą marki i można je z powodzeniem łączyć z płytkami ściennymi, podłogowymi i małymi formatami. Konkurs podkreśla więc także synergię wszystkich produktów Ceramiki Paradyż. Spieki mogą być elementem przewodnim we wnętrzu, ale też bardzo dobrze wpisują się w całą ofertę, dzięki czemu można z nich tworzyć spójne projekty.
Nie tylko pierwsze wrażenie
Aranżacje przestrzeni w formie grafiki 3D z zastosowaniem spieków wielkoformatowych TRI-D oceniać będzie m.in. Magdalena Federowicz-Boule z pracowni Tremend. Zapytana o to, co będzie dla niej ważne w projekcie i samym konkursie, odpowiada: – Jak zwykle bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Ale to nie wszystko. Zawsze zwracam uwagę na pomysł, funkcjonalność i aspekt użytkowy. Jest jeszcze jedno kryterium, które współcześnie powinno być równie istotne jak powszechnie uznane – użyteczność i piękno. Jest nim ekologia. Bardzo się cieszę, że konkurs jest międzynarodowy, i liczę na prace z różnych krajów. Architekci, którzy kończą różne szkoły, są kształtowani przez różne kultury, mają różne podejście do projektowania. I to jest fantastyczne, sprzyja powstaniu prawdziwej burzy pomysłów i idei!
Z kolei Jo Jurga, projektantka, innowatorka i wykładowczyni, deklaruje, że będzie stawiać na to, czy materiał, jakim jest spiek, został użyty wyłącznie pod kątem walorów estetycznych, czy też pomyślano o tym, jaka jest jego ergonomia. – Ważne, aby projektanci zbadali, w jakich zastosowaniach materiał sprawdza się najlepiej, a gdzie kompletnie się nie nadaje, choćby ze względów akustycznych czy komfortu cieplnego lub dotykowego. W samym konkursie istotne są dla mnie jego międzynarodowy charakter i możliwość zobaczenia, jak projektanci z różnych stron świata interpretują tworzywo, jakim jest płytka ceramiczna, a w tym roku konkretnie spiek wielkoformatowy. Osobiście, jeśli brałabym w nim udział, zrobiłabym research, w jaki sposób w różnych częściach świata na przestrzeni wieków stosowano kamień do dekoracji wnętrz. Następnie przeanalizowałabym, jak przy obecnych technologiach mogę wykorzystać te doświadczenia do użytecznych, atrakcyjnych i innowacyjnych estetycznie rozwiązań – wyjaśnia Jo Jurga.
David Basulto o konkursie
– Cieszę się, że mogę dołączyć do jury. Uważam, że podobnie jak w poprzednich edycjach, konkurs zapewnia bardzo specyficzne ramy, w których projektanci mogą rozwijać swoją kreatywność. Jest także świetnym pokazem wysokich umiejętności wizualizacji wśród polskich studentów i profesjonalistów. Dlatego nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak konkurs, jako platforma dla innowacyjnych projektantów, będzie funkcjonował na poziomie międzynarodowym – mówi David Basulto, założyciel i redaktor naczelny portalu ArchDaily.
Międzynarodowy rozmach
Ceramika Paradyż konsekwentnie stawia na współpracę z projektantami i architektami, konkurs powstał więc z myślą o profesjonalistach. W 2021 roku marka zaprosiła architektów, projektantów, dekoratorów oraz studentów architektury wnętrz do stworzenia wizji wnętrza ubranego w ceramikę jak w najlepsze modowe kreacje. W centrum uwagi projektantów znalazły się wówczas płytki ceramiczne z kolekcji Paradyż by Gosia Baczyńska. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Rok później uczestnicy drugiej edycji Paradyż Designers mieli za zadanie stworzyć projekt wnętrza z wykorzystaniem płytek z kolekcji Neve Creative by Maja Ganszyniec. Poza kreatywnością i oryginalnością liczyło się świadome oraz zrównoważone projektowanie.
Razem z nimi nadesłane prace oceniać będą m.in.: Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Oskar Zięta, Przemo Łukasik, Ewa Porębska, Szymon Hanczar, Magdalena Federowicz-Boule, Jo Jurga, Aldona Chudzicka oraz laureat poprzedniej edycji – Alek Pluta z Nomadd Studio. Kuratorem merytorycznym Paradyż Designers został Marcin Szczelina.
Ceramika Paradyż
Polska rodzinna firma. Lider i wiodący producent płytek ceramicznych w kraju oraz wizytówka polskiego przemysłu na świecie. Od 34 lat napędza wzornictwo, tworząc i dostarczając klientom w blisko 50 krajach innowacyjne produkty o unikatowym designie i najwyższej jakości. Firma jest laureatem najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie designu i gospodarki, m.in. Red Dot Design Award 2016 (Trakt), iF Design 2017 (Elanda/Elando), Dobry Wzór 2018 (Esagon) oraz Bronze A’Design Award 2020 za kolekcję Modernizm, a także Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP oraz Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceramika Paradyż jest także współinicjatorem akcji na rzecz poprawy jakości i estetyki w przestrzeni miejskiej.