Lex znaczy więcej. Wystawa w Muzeum Karykatury


Warszawa | MAR


16 kwietnia 2013 | Design | Ludzie | Styl życia | Wydarzenia |

Plakat musi trafiać w sedno, mieć jasne przesłanie, być medium i zarazem formą. I bez znaczenia, czy angażujemy się w wielką ogólnoświatową problematykę czy też poświęcamy swoją uwagę jednostkowemu, niszowemu wydarzeniu – zdaje się mówić do nas jeden z najsłynniejszych twórców plakatów – Lex Drewinski. Od przyszłego wtorku jego prace będzie można oglądać w warszawskim Muzeum Karykatury.

Plakat musi trafiać w sedno, mieć jasne przesłanie, być medium i zarazem formą. I bez znaczenia, czy angażujemy się w wielką ogólnoświatową problematykę czy też poświęcamy swoją uwagę jednostkowemu, niszowemu wydarzeniu – zdaje się mówić do nas jeden z najsłynniejszych twórców plakatów – Lex Drewinski. Od przyszłego wtorku jego prace będzie można oglądać w warszawskim Muzeum Karykatury.

Plakat to nie tylko sposób na komunikowanie się pomiędzy ludźmi, ale także możliwość przekazywania głębszego przesłania. Co jednak sprawia, że twórczość Drewinskiego jest tak uderzająca, charakterystyczna, trudna do podrobienia i niepowtarzalna. Na pewno przekonanie jego twórcy o ważności problematyki, którą porusza. Od lat twórca urodzony w Szczecinie nie unika najtrudniejszych pytań i zjawisk, z którymi boryka się współczesny świat. Odwiedzając ekspozycję jego plakatów możemy być pewni, że będziemy kipieć od emocji.
Jego prace mają też specjalny, społeczny wymiar który sprawia, że bywa postrzegany jako twórca bezkompromisowy i zarazem mocno zaangażowany. Drewinski nie boi się dialogu z odbiorcą. Celowo posługując się ograniczonymi środkami wyrazu (stąd tytuł wystawy „Lex is More”), dekonstruuje nasze wizualne przyzwyczajenia, znanym symbolom i znakom daje nowe znaczenia, przełamuje przyjęte kanony, swobodnie szermuje kontekstami tak, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Bez wątpienia jest nim opuszczenie sali wystawowej ze świadomością, że nastąpiło w nas emocjonalne „tąpnięcie”. Przecież, gdy plakat nie porusza wewnętrznie, staje się właściwie nikomu niepotrzebny. Drewinski działa jednak tak, aby uruchamiać pewien rodzaj myślenia, stymulować inteligencję emocjonalną odbiorcy.

W odniesieniu do jego twórczości stosujemy określenie „plakat”, choć bez wątpienia pomysły wychodzące spod jego rąk daleko wykraczają poza tą formę. Drewinski z upodobaniem „odejmuje” z warstwy wizualnej, przenosząc nas w obszary, które mogą budzić skojarzenia z esejem, satyrą, wykładem naukowym czy felietonem. Często bywa cytowane jego zdanie: „Plakat jest jak dobry dowcip; im krócej opowiedziany, tym dłużej pozostaje w pamięci”. Kategoria dowcipu jest tu jak najbardziej na miejscu, Drewinski poruszając się nawet po najbardziej dramatycznych obszarach nigdy od niego nie stronił: realizacje, takie jak np. „Za pięć dwunasta” (portret Adolfa Hitlera), „Chiny”, Bez tytułu (Kościół), „Globalizacja” lub „Głód” zawierają w sobie dozę humoru. I dlatego też za najwybitniejszego twórcę XX wieku uznaje Charliego Chaplina, bo jak twierdzi – dzięki jego filmom ludzie potrafili przetrzymać najboleśniejsze doświadczenie czasów, w których przyszło im żyć.

Lex Drewinski (rocznik 1951) urodził się w Szczecinie. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Pracował w Studiu Filmów Animowanych w Poznaniu. Od 1985 roku lat mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. W 2010 roku objął stanowisko profesora w Akademii Sztuki w Szczecinie. Zdobył ponad 150 nagród i wyróżnień całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji, na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo w Chinach.

Na wystawie w Muzeum Karykatury (ul. Kozia 11) zostaną zaprezentowane najważniejsze prace artysty od 1984 roku, w tym autorski LexICON A-Z, który został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako obiekt zapowiadający XXI wiek oraz te najnowsze z 2012 i 2013 roku.

Ekspozycja „Lex is More. Lex Drewinski w Muzeum Karykatury w Warszawie” potrwa od 16 kwietnia do 2 czerwca.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie będzie wykład otwarty „Poster Demonstration”, który Lex Drewniski wygłosi 16 kwietnia o godz. 17.00 w Auli Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 5).

„Design Alive” jest patronem medialnym wystawy.

Więcej: www.muzeumkarykatury.pl

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: