W ramach współpracy School of Form z biznesem, studenci trzeciego roku domestic i industrial design towarzyszyli specjalistom IKEA w przebudowie działu Pokoju Dziennego w sklepie w Poznaniu. Zbadali też, jak obecnie wygląda przestrzeń życiowa poznańskich millenialsów (urodzonych między 1985 a 2000 rokiem) i wspólnie z IKEA zastanawiali się jak będzie wyglądała w przyszłości.
– Badanie preferencji użytkowników i prognozowanie trendów to jedne z kluczowych umiejętności współczesnego projektanta. Przez cały semestr pracy z IKEA naszym celem było zrozumienie roli wiedzy o człowieku w projektowaniu przestrzeni domu, mebli i dekoracji – mówi Mateusz Halawa, który w School of Form kieruje zespołem humanistyki i nauk społecznych i koordynował projekt razem z Agnieszką Jacobson-Cielecką. Współpraca z IKEA, która jest partnerem School of Form od początku działalności szkoły, daje młodym projektantom okazję do uczenia się od praktyków i weryfikowania zdobywanej wiedzy w zderzeniu z realnymi wyzwaniami biznesowymi.
– W tym roku spotkaliśmy się z zespołem School of Form w ważnym i ciekawym momencie – mówi Przemysław Surdyk, szef zespołu Communication & Interior Design IKEA w Poznaniu. – Mogliśmy zaprosić studentów, aby towarzyszyli nam w procesie przebudowy działu Pokoju Dziennego naszego sklepu. Postawiliśmy sobie zadanie przemyślenia na nowo tego, czym będzie pokój dzienny w przyszłości i jak projektanci sklepu mogą wesprzeć ludzi, którzy chcą zmienić przestrzeń wokół siebie.
Równolegle z zespołem IKEA studenci School of Form przeprowadzili serię wizyt w domach młodych poznaniaków, żeby poznać ich warunki życia. Powstało 55 portretów pokolenia tak zwanych millenialsów w ich własnych wnętrzach. Na podstawie zebranych materiałów odbył się warsztat, podczas którego specjaliści IKEA, studenci i wykładowcy School of Form oraz zaproszeni goście wspólnie analizowali zebrane obserwacje, starali określić się aktualne preferencje i przewidzieć trendy na najbliższe 30 lat. Wypracowane wspólnie wnioski posłużą zespołowi IKEA do opracowania strategii rozwoju działu Pokoju Dziennego i lepszego rozumienia jednej z kluczowych grup klientów. W School of Form materiał będzie wykorzystywany do zajęć z socjologii i może stawać się podstawą projektów dyplomowych nakierowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów udokumentowanych w badaniach.
– IKEA jest znakomitym studium przypadku dla każdego, kto chce zrozumieć, jak globalizacja i popularyzacja projektowania zmienia nasze życie codzienne – mówi Halawa. Zespół School of Form dużo czasu spędził w terenie. Studenci analizowali globalne łańcuchy produkcji i dystrybucji, podążając za sofą EKTORP wytwarzaną w jednej z polskich fabryk. Lektury na temat źródeł światowej popularności IKEA zderzyli z terenowymi obserwacjami zautomatyzowanego procesu produkcji i szybkim kursem logistyki, tak ważnej w projektowaniu dla masowego odbiorcy z wykorzystaniem ekonomii skali. Dyskutowali też o tym, jak zmienia się proces projektowy, gdy wyjściowym parametrem jest niska cena końcowego produktu.
Na zajęciach badaliśmy historię i estetykę demokratycznego wzornictwa IKEA, krytycznie analizując katalog, jedną z najbardziej wysokonakładowych publikacji na świecie. Potem zwróciliśmy się ku innemu wymiarowi projektowania: usługom, marce i doświadczeniu klienta. Pod okiem IKEA Poznań obserwowaliśmy zachowania klientów w sklepie, a na zapleczu zadawaliśmy pytania o strategie marketingu i merchandisingu. Byliśmy zaskoczeni tym, ile wiedzy i badań kryje się za najdrobniejszymi decyzjami projektantów wnętrza sklepu – opowiada Halawa.
Współpraca z biznesem jest jednym z podstawowych elementów edukacji w School of Form. Dzięki temu studenci mają okazję zrozumieć realia rynku, nawiązać kontakty biznesowe, a nierzadko wzbogacić swoje portfolia o faktycznie wdrożone projekty. Absolwenci SoF, otrzymując kompleksowe przygotowanie merytoryczne, praktyczne i humanistyczne nie mają problemu ze sprostaniem stawianym przez rynek wymaganiom i dostosowaniem swoich produktów do oczekiwań odbiorców.