Lublin ma nowy Dworzec Metropolitalny!

Lublin ma wreszcie nowy Dworzec Metropolitalny, o jakim mieszkańcy miasta marzyli od lat! Obsługuje on nie tylko ruch kolejowy, ale integruje go również z transportem miejskim. A jak wygląda Dworzec Metropolitalny w Lublinie?

Za projekt dworca odpowiada uznana pracownia Tremend. Chciała, by dworzec Metropolitalny w Lublinie był najnowocześniejszym i najbardziej ekologicznym obiektem tego typu w Polsce.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie zlokalizowany jest w centralnej części miasta. Składają się na niego również zadaszone perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. Pomyślano też otwartym dla użytkowników dachu z zielenią. Zmodernizowany został też miejski plac z okolicznym terenem zielonym. Zespół Tremend, pod autorskim kierunkiem architektki Magdaleny Federowicz-Boule jako Głównego Projektanta, zaangażowany był kolejno w opracowanie koncepcyjne, projekt architektoniczno-budowlany i przetargowy projekt wykonawczy.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstał w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku Dworca PKP Lublin Główny.

Projekt musiał więc wpisać się w historyczny kontekst architektoniczny i urbanistyczny miejsca. W swojej autorskiej koncepcji architekci Tremend zaproponowali prostą, modernistyczną bryłę. W zamyśle stanowi kontrast dla eklektycznej, historyzującej formy Dworca PKP.

Wyraz architektoniczny nadają charakterystyczne ażurowe filary. Są one elementami stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, które odgrywają także funkcję dekoracyjną. Ich linearne, nieco organiczne formy przypominać mogą splątane pnie drzew i sprawiają wrażenie lekkości całej struktury. W projekcie zastosowano takie materiały jak szkło czy stal szlachetna.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Ekologiczny i zielony

Projekt spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Struktura „pudełko w pudełku” i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają zużycie energii. Blisko 300 metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni.

Walor prośrodowiskowy mają też takie rozwiązania jak zastosowanie wentylacji z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalnego wietrzenia garażu podziemnego. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane z ogniwami fotowoltaicznymi. Gdy zaświeci słońce będą zaciemniać szklana płytę. W tym samym czasie wyprodukuje też energię potrzebną do obsługi dworca.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Teraz działamy razem!

Teraz działamy razem!

Warszawa | 28 kwietnia 2022

Siostry Federowicz we wspólnym wywiadzie opowiadają o pracy, planach i pasjach