Knoll, czyli jak inteligentny design korzysta z materiałów i rzemiosła

Warszawa | Materiał promocyjny

13 czerwca 2024 | Design | Polecane |

Coco Chanel mawiała, że ​​„ubierz się nędznie, a zapamiętają sukienkę; ubierz się nienagannie, a zapamiętają kobietę”. Ta sama idea dotyczy przestrzeni, w których żyjemy. Kiedy po mistrzowsku użyje się najwyższej jakości materiałów, efekt będzie niezapomniany – dobrym tego przykładem są meble, które produkuje marka Knoll, od lat wieńczące wnętrza biur i domów na całym świecie.

Założona w 1938 roku firma jest znana na całym świecie ze swoich innowacyjnych kolekcji produkowanych z konsekwentnym zaangażowaniem w doskonałość materiałów i fachowe rzemiosło.

Marka Knoll

Próbka doskonałości

Nowatorskie podejście firmy do materiałów zaczyna się od jednego z najbardziej wszechobecnych symboli wyposażenia wnętrz: próbek tkanin. Wymyśliła je Florence Knoll. Inne firmy owszem, oferowały próbki, ale Florence, która z wykształcenia była architektką, miała praktyczne doświadczenie i jak nikt inny rozumiała znaczenie materiałów. Tym samym marka Knoll jako pierwsza zaczęła umieszczać kwadraty z tkaniny na kartach identyfikacyjnych mebli, które zawierały informacje potrzebne projektantom wnętrz podczas pracy nad projektami. Rewolucyjne wykorzystanie materiałów przez firmę wykracza zresztą poza tekstylia. Knoll jest rozpoznawalny na całym świecie dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu drewna, marmuru i metalu.

Marka Knoll i mistrzostwo marmuru

Tak jak suknia haute couture z najbardziej luksusowej tkaniny, kiedy Knoll wykorzystuje marmur, krój jest zawsze precyzyjny, a aplikacja jedyna w swoim rodzaju. Stoły Grasshopper autorstwa Piero Lissoniego, a także kolekcje Florence Knoll, Eero Saarinena i innych projektantów, oferowane są w szerokiej gamie wspaniałych kamieni, sprowadzanych, w zrównoważony sposób z kamieniołomów we Włoszech i Słowenii. Przywiązanie do jakości kieruje wszystkimi działaniami Knoll, dlatego też firma wykorzystuje wyłącznie marmury najwyższej jakości. Wybór tych zawierających niewiele wad geologicznych nie jest łatwy, zaledwie mniej niż 10 proc. oferty spełnia najwyższe standardy marki.

– Każdy materiał ma specyficzne cechy, które musimy zrozumieć, jeśli chcemy go użyć – mówił Ludwig Mies van der Rohe

Sprecyzowanie, w którym miejscu ciąć marmur, aby osiągnąć najwyższą jakość i wybór najpiękniejszych fragmentów płyty, wymaga wiedzy wysoko wykwalifikowanych kamieniarzy, którzy analizują żyłkowanie i wzory, aby zdecydować o ostatecznym cięciu. Następnie rzemieślnicy ręcznie wykańczają krawędzie kamienia, przed nałożeniem charakterystycznego dla firmy wykończenia, aby stworzyć trwałą, nieporowatą powierzchnię, która zapobiega plamom. Już od 1958 roku Knoll przestrzega surowych norm, korzystając z tradycyjnych technik pracy z kamieniem naturalnym.

Marka Knoll

Biegłość w obróbce metalu

Florence i Hans Knoll dali projektantom swobodę eksperymentowania z wybranymi przez siebie materiałami. Takie podejście doprowadziło do zaprojektowania wielu godnych uwagi produktów, w tym kolekcji krzeseł drucianych autorstwa Harry’ego Bertoii. Projektant spędził prawie dwa lata na eksperymentowaniu i doskonaleniu swojej technicznej biegłości w metalu, zanim pokazał Florence i Hansowi swoje krzesło. – Jeśli chodzi o metalowe pręty, zarówno gięte, jak i proste, okazało się, że czuję się wśród tych materiałów jak w domu – mówił Harry Bertoia.

Projekt Harry’ego Bertoia był na tyle innowacyjny, że trzeba było znaleźć sposób, aby wprowadzić go w życie. Współpracując z Richardem Schultzem i Donem Petittem, Bertoia zaplanował proces produkcyjny, polegający na ręcznym zginaniu metalowych prętów, ręczne zaplatanie ich w ramie i spawanie każdego z nich na miejscu – w ten sposób do dziś powstają krzesła z jego kolekcji.

Ludwig Mies van der Rohe także odnosił sukcesy w innowacyjnym zastosowaniu metalu. Florence i Hans Knoll współpracując z nim przy tworzeniu projektów, zaproponowali kilka zmian na podstawie wiedzy na temat materiałów. W przypadku krzesła Brno, które Mies pierwotnie wykonał z rurowej stalowej ramy, Florence zasugerowała wykonanie wersji z walcowanego metalu, aby nadać mu bardziej wyrafinowany wygląd, podobny do krzesła Barcelona. Kilkadziesiąt lat później Knoll nadal tworzy obie wersje.

Florence i Hans Knoll wiedzieli, że nie tylko produkują meble, ale tworzą dzieła sztuki. Od Bertoii i Miesa, przez dzieła Marcela Breuera po Warrena Platnera, Knoll został liderem w innowacyjnej obróbce metali.

– Formy druciane mogą przybierać mnóstwo różnorodnych form. Ich konstrukcje nawiązują raczej do przestrzeni kosmicznej niż do ziemi, a ich konfiguracje mogą być lekkie, zwiewne, niemal unoszące się w powietrzu – mówił Harry Bertoia.
 

Zrównoważona celebracja drewna

Drewno od początku stanowi kluczową część DNA firmy Knoll. Od pierwszych kolekcji duńskiego projektanta Jensa Risoma – znanego z mistrzowskiego rzemiosła i skandynawskiego podejścia do materiałów – po wprowadzenie pierwszego w branży systemu biurowego wykonanego w całości z drewna, w 1973 roku, Knoll wie, jak łączyć naturalne ciepło i trwałość drewna z czystym, nowoczesnym design.

Drewno zaprasza zewnętrze do środka, wnosząc do wnętrz dobre samopoczucie, w sposób nieporównywalny do żadnego innego materiału. Badania wykazały, że drewno jest jednym z najkorzystniejszych materiałów pod względem jego wpływu na psychologiczne i fizjologiczna reakcje, jakie odczuwamy w przestrzeni.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety tego materiału, jeszcze ważniejsze jest zabezpieczenie go przed nadmiernym zużyciem. Właśnie dlatego Knoll już od 1978 r. jest liderem działań na rzecz ochrony środowiska, wdrażając inicjatywy w zakresie czystych technologii, które zyskały uznanie branży i organów regulacyjnych, w tym EPA. Wszystkie zakłady produkcyjne Knoll na całym świecie posiadają certyfikat ISO 14001, a Forest Stewardship Council® (FSC® C028824) gwarantuje, że produkty Knoll opatrzone znakiem FSC są wytwarzane z drewna pochodzącego z lasów, zarządzanych w duchu chrony wartości środowiskowych, społecznych i ekonomicznych.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Ciao Gaetano!

Ciao Gaetano!

Nowy Jork | 7 kwietnia 2024

Słynny włoski architekt i projektant Gaetano Pesce zmarł w wieku 84 lat