Mistrz ognia, wody i czasu

Chociaż Mathieu Lehanneur jest obecny w designie od niemal 30 lat, 2024 rok jest w jego karierze wyjątkowy. Otworzył w Paryżu nową siedzibę swojej marki, zaprojektował pochodnię na igrzyska olimpijskie, a Maison & Objet ogłosiło go Projektantem Roku.

Lehanneur wychodzi z założenia, że ​​przedmioty mają na nas istotny wpływ, a woda, powietrze, ogień i czas to podstawowe materiały, z jakich chce je dla nas tworzyć. Konceptualne podejście do projektowania sprawia, że ​​jego dzieła określić można wręcz jako humanistyczne projekty inspirowane nauką. Uprawia design w oryginalny sposób, łącząc dyscypliny sztuki, projektowania, nauki i technologii.

Jego podejście do projektowania dobrze streszcza to, że uważa on ludzi za złożone struktury, które potrzebują czegoś więcej niż tylko krzeseł. Do lepszego życia potrzebujemy przede wszystkim powietrza do oddychania, zrównoważonej żywności i dobrego zdrowia.

Magazyn Design Alive

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

We wrześniu 2023 roku w stuletnim budynku po starej elektrowni na obrzeżach Paryża Mathieu Lehanneur otworzył Fabrykę – siedzibę studia, biuro, warsztat i przestrzeń wystawienniczą. Miejsce to przypomina precyzyjny ekosystem zaplanowany jako idealne narzędzie przeznaczone do kreacji, eksperymentów i produkcji. Od szkicu przygotowawczego po wykonanie i wykończenie – można tu wcielać w życie pomysły bez kompromisów i utraty kontroli nad całym procesem.

W bibliotece materiałów próbki rzadkich marmurów i materiałów technicznych stoją tu obok modeli anatomicznych oraz prototypów. Każdy element projektu jest opracowywany przez zespół, który następnie zarządza około stu zewnętrznymi specjalistami, produkującymi komponenty we Francji i w innych krajach europejskich. Na koniec obiekty są tu składane i pakowane, a potem wysyłane na cały świat. – Fabryka to wyspa niepodległości, forteca pomysłów i energii. To miejsce pracy, o którym zawsze marzyłem – mówi projektant.

Mathieu Lehanneur

Nowa przestrzeń sprzyja nowemu sposobowi funkcjonowania marki. Lehanneur zdecydował, że ogranicza współpracę z dużymi firmami i galeriami. Bo chociaż pociągały go wyzwania związane z pracą z klientem, zderzenie priorytetów pomiędzy stronami bywało frustrujące. W nowym studiu zamierza przyjmować mniej zewnętrznych zamówień, aby zamiast tego opracowywać i produkować własne projekty.

– Pracując z marką czy galerią, nie ma się kontaktu z klientem, a przecież to on ostatecznie zamieszka z obiektem. Potrzebuję tej więzi, ponieważ wiele się dzięki niej uczę – tłumaczy Lehanneur.

Odświeżony model biznesowy nie wykluczył jednak najnowszej prestiżowej współpracy. Lehanneur zrobił wyjątek dla Komitetu Olimpijskiego, który powierzył mu projekt pochodni na tegoroczne letnie igrzyska w Paryżu. – Rzadko zdarza się okazja, aby pracować nad przedmiotem, który jest częścią historii, ma charakter zarówno rytualny, jak i polityczny – wyjaśnił designer.

Do tego pochodnia obwarowana jest oczywiście wieloma restrykcjami. Nie może ważyć więcej niż dwa kilogramy, tak aby nawet najmłodsi zawodnicy mogli ją z łatwością unieść, musi być całkowicie odporna na warunki atmosferyczne i uszkodzenia. Lehanneur i jego zespół współpracowali więc z inżynierem specjalizującym się w piecykach naftowych dla poszukiwaczy ekstremalnych alpejskich przygód.

Mathieu Lehanneur

Ze względu na to, że w tym roku po raz pierwszy w igrzyskach weźmie udział tyle samo kobiet co mężczyzn, Lehanneur odzwierciedlił tę symetrię w konstrukcji pochodni. Została wykonana z pochodzącej z odzysku stali nierdzewnej w kolorze szampana. Górna część ma matową, szczotkowaną powierzchnię, a dolna została wypolerowana i uformowana tak, aby przypominała falującą wodę, inspiracją była bowiem Sekwana, która odegra zasadniczą rolę w ceremonii otwarcia. – Chciałem, żeby forma pochodni była niezwykle czysta, ikoniczna, niemal elementarna – mówi Mathieu Lehanneur.

Aby projektować tego typu obiekty, doskonalić umiejętności i prowadzić badania technologiczne, Lehanneur otoczył się naukowcami, inżynierami i rzemieślnikami. Ten apetyt na eksperymenty ujawnił się u niego już na studiach. Jego praca magisterska dotyczyła projektowania terapeutycznego, a już kilka lat później, posługując się testami przeprowadzonymi przez NASA, współpracował z profesorem Harvardu Davidem Edwardsem nad obiektem wykorzystującym rośliny do oczyszczania powietrza. Nieustannie próbując nowych technologicznych i twórczych pomysłów,

Mathieu Lehanneur zwykle nasyca też swoje projekty elementem irracjonalności. Jego meble i obiekty budzą ciekawość, zdziwienie, wzruszenie, często kwitowane jednym określeniem: designerska magia.

Dzięki współpracy z mistrzem szklarstwa Lehanneur potrafi np. ustawić jednotonowy marmurowy blat na kilku transparentnych, szklanych bańkach. Kolekcja Inverted Gravity pojawiła się zresztą w tym roku na targach Maison & Objet, które przyznały projektantowi najwyższe wyróżnienie. Tematem przewodnim tej edycji był „Tech Eden”, a sztuka, design, nauka i technologia wyjątkowo intensywnie splatają się w jego twórczości. Ponadto uznano, że Lehanneur jest jednym z niewielu projektantów, którzy zapewnili sobie całkowitą swobodę projektowania, prowadząc własną markę. – Już jako student projektowania, jeszcze zanim cokolwiek zaprojektowałem, wiedziałem, że dotarcie na targi jest moim celem, jeśli nie Świętym Graalem! – wspomina twórca.

Pięćdziesięcioletni projektant chciał kiedyś zostać artystą wizualnym, ale zmienił swoje ambicje, gdy zdał sobie sprawę, że aby w ogóle rozpocząć projektowanie, potrzebuje konkretnego wyzwania.

Najbardziej inspiruje go zagadka do rozwiązania. W poszukiwaniu unikalnych rozwiązań współpracuje dziś z biologami, technikami zajmującymi się hałasem, farmaceutami oraz innymi specjalistami z różnorodnych i nieoczekiwanych dziedzin.

Tworzone przez niego przedmioty obejmują urządzenia do leczenia astmy, hybrydową łódź motorową, składany rower elektryczny, a także prawdziwe unikaty designu kolekcjonerskiego. – Wiem, że przekraczam granice między tym, co jest projektowaniem, a tym, co nim nie jest. Zadaję sobie pytanie, jak wykorzystać naukę, sztukę i humanistyczne podejście, aby osiągnąć głębszy, transcendentny sposób życia – deklaruje Lehanneur.

Mathieu Lehanneur

Rocznik 1974. Należy do czołówki międzynarodowej sceny projektowej. Ukończył École Nationale Supérieure de Création Industrielle w Paryżu. Jest jednym z nielicznych projektantów swojego pokolenia, którzy zajmują się tak wieloma dziedzinami twórczości – są to zarówno unikatowe, ręcznie wykonane obiekty, jak i architektura czy nowoczesne produkty przemysłowe. Lehanneur jest autorem interaktywnej architektury miejskiej dla Paryża, projektował eksperymentalne samochody elektryczne dla Renault i kierował zespołem projektowym w Huawei.

Jego prace znajdują się w stałych kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco, Centre Georges Pompidou i Les Arts Décoratifs w Paryżu oraz Design Museum Gent w Gandawie.

Lehanneur zaprojektował także wnętrza kościoła Saint-Hilaire w Melle we Francji, muzeum Château Borély w Marsylii, szpitala Hôpital des Diaconesses w Paryżu i Café ArtScience w Bostonie.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Powrót do Kalabrii

Powrót do Kalabrii

Kalabria | 25 sierpnia 2024

Antonio Aricò z humorem inspiruje się starożytnością i kalabryjskim rzemiosłem

Po nowe trendy

Po nowe trendy

Frankfurt nad Menem | 31 grudnia 2017

Polecamy! Początek roku zawsze obfituje w ciekawe wydarzenia.

Tak to robią Francuzi [zdjęcia]

Francuskie targi

Paryż | 20 września 2016

Paris Design Week i targi Maison & Objet [zdjęcia]