Legendarna Mazda MX-5 obchodzi właśnie 25-lecie. Przez ten czas kultowy roadster był nieustannie przeprojektowywany, aby pozostać… niezmienionym.
Pierwszy pomysł na ten samochód był tak dobry, że Mazda nigdy nie próbowała go zmienić: miał być niedrogi w zakupie i użytkowaniu; niewielka masa i zasada Jinba Ittai – „jedność kierowcy i samochodu” miały zapewnić mu znakomite prowadzenie; wóz musiał wreszcie mieć wygląd klasycznego roadstera.
– Oryginalna koncepcja Mazdy MX-5 była bardzo prosta: zaoferować czystą przyjemność jazdy sportowym autem, precyzyjnie wykonującym polecenia kierowcy – mówi prezes Mazda Motor Corporation Takashi Yamanouchi. – Na przestrzeni 25 lat, które minęły od debiutu modelu, nie tylko wychodziliśmy naprzeciw rosnącym wymaganiom w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ale przede wszystkim, aby pozostać wiernym pierwowzorowi, nie poprzestawaliśmy na zwykłej ewolucji modelu, tylko nieustannie projektowaliśmy go na nowo. W Mazdzie MX-5 zmieniono wszystko po to, by pozostała niezmieniona. Innymi słowy, to historia wprowadzania innowacji w celu zachowania tradycji.
Zaczęło się w marcu 1979 od luźno rzuconej idei podczas rozmowy między ówczesnym szefem rozwoju Mazdy, Kenichim Yamamoto i Bobem Hallem, amerykańskim dziennikarzem motoryzacyjnym. Pod koniec wywiadu ten ostatni zasugerował, żeby Mazda zbudowała „lekki samochód sportowy”. Hall, który jeździł brytyjskimi samochodami spod znaków MG, Lotusa i Triumpha, był zirytowany ich niską jakością. Naszkicował swój pomysł kredą na tablicy. Ten obrazek zapadł w serca i umysły kilku inżynierów Mazdy i stał się kamykiem uruchamiającym lawinę skomplikowanych procesów, które zmieniły koncepcję w gotowy produkt. Premiera Mazdy MX-5 odbyła się 9 lutego 1989 roku podczas Chicago Auto Show. Roadster natychmiast stał się bestsellerem.
Od tego czasu na rynek wprowadzono trzy generacje i sprzedano ponad 940 tys. egzemplarzy tego dwuosobowego samochodu.
Więcej na: www.mazda.com